Επαναρχίζουν το Σάββατο οι εργασίες για τερματικό στο Βασιλικό, αφού όπως όλα δείχνουν βγήκε «λευκός καπνός» από τις διμερείς διαπραγματεύσεις. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου την ερχόμενη εβδομάδα θα υπάρξει τηλεδιάσκεψη «για να παρακολουθήσουμε αυτά τα οποία επιδιώκουμε για να επισπευσθεί η όλη διαδικασία». Και συμπλήρωσε ότι «θα υπάρχει συνεχής παρακολούθηση του έργου και επικοινωνία του Υπουργείου με την κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd, χωρίς να αγγίζονται συμβατικά θέματα».
Είναι σημαντικό οι δύο πλευρές να καθίσουν εκ νέου στο τραπέζι και να θέσουν ένα νέο χρονοδιάγραμμα, όχι μόνο για την αποπεράτωση του έργου, αλλά και για να καταστεί σαφές το πότε η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου θα αρχίσει να χρησιμοποιεί φυσικό αέριο για παραγωγή ηλεκτρισμού.
Το έργο έχει μπλεχτεί σε έναν κυκεώνα προβλημάτων. Μόλις προχθές η κινεζική κοινοπραξία που έχει αναλάβει να εκπονήσει το project του τερματικού φυσικού αερίου, ανέφερε ότι το έργο καθυστερεί επειδή η ΕΤΥΦΑ έχει χάσει το ενδιαφέρον της τους τελευταίους μήνες για επίσπευση της γρήγορης και ασφαλούς παράδοσης του πλοίου στην Κύπρο. «Η κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd διαθέτει και την εμπειρία και τα μέσα για την υλοποίηση αυτού του έργου», τονίζει η διοίκηση CMC ως απάντηση στην πληθώρα δημοσιευμάτων που προαναγγέλλουν την ενδεχόμενη ματαίωση του έργου.
Η CMC παρακολούθησε τα δημοσιεύματα σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (ΥΕΕΒ) από τις καθυστερήσεις στις άλλες υποδομές που απαιτούνται προτού η ΕΤΥΦΑ – ΥΕΕΒ μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τη φιλοδοξία να χρησιμοποιήσουν φυσικό αέριο σε ολόκληρο το νησί, αλλά, με τη συνεργασία της ΕΤΥΦΑ και την ανανεωμένη υποστήριξη του ΥΕΕΒ, η CMC μπορεί και θα προσφέρει τη συμβολή της σε αυτό το όραμα – τον τερματικό σταθμό εισαγωγής Φυσικού Αερίου στη Λεμεσό – για τον λαό της Κύπρου», προσθέτει.
Όπως έχει διαμορφωθεί το τοπίο, μετά και τη χθεσινή ανακοίνωση της κοινοπραξίας CMC, η συνάντηση του Γ. Παπαναστασίου με τον απεσταλμένο της CPP αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ο υπουργός έχει καταστήσει σαφές στις προηγηθείσες επαφές του με τον πρέσβη της Κίνας στην Κύπρο πως αν η CPP και οι Ευρωπαίοι συνεργάτες της δεν καθορίσουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα επανέναρξης των εργασιών στο Βασιλικό, η Κυπριακή Δημοκρατία θα καταγγείλει το συμβόλαιο και θα αναζητήσει εναλλακτική λύση για να τελειώσει η προβλήτα και να αξιοποιηθεί η πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης (FSRU Προμηθέας), που παραμένει σε ναυπηγείο της Cosco στη Σαγκάη.
Οι αναφορές στο FSRU Προμηθέας
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι η CMC (δηλαδή CPP – Metron Consortium) σκοπεύει να παραδώσει το FSRU Prometheas στην ΕΤΥΦΑ και έχει ήδη λάβει μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Η CMC εκφράζει έκπληξη για δημοσιεύματα ότι το πλοίο δεν είναι αξιόπλοο, κάτι που χαρακτηρίζει προφανές ψεύδος. Επισημαίνει πως το σκάφος πραγματοποίησε δοκιμές για πάνω από 2.000 ναυτικά μίλια υπό την επίβλεψη των Lloyds Register, Schulte Marine Concept, Wilhelmsen Technical Vessel Managers, COSCO, ακόμη και εκπροσώπων της ΕΤΥΦΑ.
Η κοινοπραξία εκφράζει επίσης έκπληξη για τα δημοσιεύματα και τις δηλώσεις ότι αναμένεται ακόμα η πιστοποίηση του πλοίου. Υποστηρίζει δε ότι στις 16 Ιανουαρίου 2024, η Lloyds Register εξέδωσε «Δήλωση ετοιμότητας για παράδοση», θετική για το πλοίο, η οποία δήλωση κοινοποιήθηκε επίσημα στην ΕΤΥΦΑ. Εκπληκτική είναι η αναφορά στην ανακοίνωση ότι υπήρξε τελετή παράδοσης του πλοίου στο ναυπηγείο τον Ιανουάριο, στην οποία η ΕΤΥΦΑ προσκλήθηκε αλλά δεν παρευρέθηκε. Υποστηρίζει ακόμα η κοινοπραξία πως στο μητρώο της Lloyds για το FSRU Προμηθέας δεν υπάρχει καμία τεχνική εκκρεμότητα που να το εμποδίζει να ταξιδέψει στην Κύπρο.
Σε άλλο σημείο, η CMC εκφράζει μεγάλη ανησυχία για την έλλειψη υποδομής και εξοπλισμού για τη διαχείριση του πλοίου κατά την άφιξη και παραμονή του στην Κύπρο, όπως ρυμουλκά για πλοήγηση τέτοιου πλοίου. Κάνει μάλιστα αναφορά σε ιχθυοτροφεία που λειτουργούν κοντά στο σημείο όπου θα λειτουργήσει το τερματικό (και προφανώς εννοεί πως πρέπει να μετακινηθούν, κάτι που πληροφορούμαστε έχει ήδη ζητηθεί από τη ΔΕΦΑ). Χωρίς να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, προειδοποιεί η κοινοπραξία, το FSRU είναι αδύνατο να προσεγγίσει καν την (σ.σ. την ημιτελή) προβλήτα. Εν κατακλείδι, η κοινοπραξία αναφέρει τα εξής: Η CMC προσπαθεί να συνεργαστεί με την ΕΤΥΦΑ εδώ και πολλούς μήνες, σχετικά με την ολοκλήρωση και τον απόπλου του πλοίου στην Κύπρο ή όπου η ΕΤΥΦΑ επιθυμεί να το στείλει. Και προσθέτει πως ο χρόνος άφιξης του πλοίου στην Κύπρο βρίσκεται στα χέρια της ΕΤΥΦΑ.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κυπριακό τύπο όλα αυτά φαίνεται να ανήκουν στο παρελθόν, αφού φαίνεται πως η Δημοκρατία της Κύπρου δεν θέλει το έργο να τεθεί στη λίστα των ανεκπλήρωτων project.