Η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έφτασε σε χαμηλό 10ετίας το 2023, καθώς οι χώρες αύξησαν τα μέτρα αποδοτικότητας και στράφηκαν προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με ανάλυση του Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA). Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 η ζήτηση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 20% στη Γηραιά Ήπειρο.

Η τελευταία έκδοση του European LNG Tracker της IEEFA αποκαλύπτει ότι η μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου οφείλεται κυρίως στη Γερμανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ως αποτέλεσμα, η κατανάλωση LNG στην ήπειρο προβλέπεται να κορυφωθεί το 2025.

Με τις αγορές να περιορίζουν γρήγορα την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο μετά την εισβολή, η IEEFA είχε προβλέψει ότι οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα αυξάνονταν το 2023 για να καλύψουν το έλλειμμα- ωστόσο, η ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη ήταν στην πραγματικότητα αμετάβλητη σε ετήσια βάση.

Παρόλα αυτά, η Ευρώπη συνεχίζει να κατασκευάζει νέες υποδομές LNG: Οκτώ τερματικοί σταθμοί εισαγωγής έχουν τεθεί σε λειτουργία από τον Φεβρουάριο του 2022 και άλλα 13 έργα αναμένεται να λειτουργήσουν έως το 2030. Αυτό σημαίνει ότι η συνδυασμένη χωρητικότητα των τερματικών σταθμών LNGτης Ευρώπης θα μπορούσε να είναι τρεις φορές μεγαλύτερη από την αναμενόμενη ζήτηση LNG μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

«Δύο χρόνια μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης είναι πιο διαφοροποιημένο και ανθεκτικό. Η κρίση έχει ελεγχθεί ως ένα βαθμό, τα μέτρα αποδοτικότητας έχουν επεκταθεί και οι εγκαταστάσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και αντλιών θερμότητας έχουν επιταχυνθεί. Αυτό έχει προετοιμάσει την ήπειρο για να συνεχίσει να μειώνει τη ζήτηση φυσικού αερίου», δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής ενεργειακή αναλύτρια, Ευρώπη, στο IEEFA.

«Έχοντας βιώσει τους κινδύνους που εγκυμονεί η διακινδύνευση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού με την υπερβολική εξάρτηση από μία πηγή, η Ευρώπη πρέπει να διδαχθεί από τα λάθη του παρελθόντος και να αποφύγει την υπερβολική εξάρτηση από τις ΗΠΑ, οι οποίες παρείχαν σχεδόν το ήμισυ των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου πέρυσι», πρόσθεσε.

Αύξηση των ρωσικών εισαγωγών LNG, οι εισαγωγές Τουρκίας και Ελλάδας

Η επιτυχία της Ευρώπης να μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών έρχεται σε αντίθεση με την αύξηση των αποστολών υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη χώρα. Μεταξύ 2021 και 2023, οι ρωσικές προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 11%- οι αποστολές προς την Ισπανία διπλασιάστηκαν και προς το Βέλγιο υπερτριπλασιάστηκαν. Η Τουρκία και η Ελλάδα άρχισαν να εισάγουν ρωσικό LNG το 2022.

Η Ισπανία, η Γαλλία και το Βέλγιο έλαβαν το 80% των ευρωπαϊκών εισαγωγών ρωσικού ΥΦΑ πέρυσι.

Οι ευρωπαϊκοί τερματικοί σταθμοί που εισήγαγαν το περισσότερο ρωσικό ΥΦΑ μεταξύ 2021 και 2023 ήταν οι Zeebrugge (Βέλγιο), Montoir-de-Bretagne (Γαλλία), Bilbao (Ισπανία), Gate (Ολλανδία), Dunkerque (Γαλλία) και Mugardos (Ισπανία).

Η Ευρώπη διατηρεί την ανάπτυξη τερματικών σταθμών LNG

Από τον Φεβρουάριο του 2022, η Ευρώπη έχει προσθέσει 53,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) νέας χωρητικότητας επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πέρυσι, οκτώ από τους 37 τερματικούς σταθμούς εισαγωγής της Ευρώπης είχαν ποσοστά χρήσης κάτω του 50%.

Επιπλέον 94 δισ. κυβικά μέτρα νέας ή διευρυμένης δυναμικότητας εισαγωγής ΥΦΑ βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού και αναμένεται να λειτουργήσουν έως το 2030. Αυτό θα ανεβάσει τη δυναμικότητα της Ευρώπης σε 405 δισ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Τα τελευταία δύο χρόνια, η Ευρώπη έχει μετασχηματίσει το ενεργειακό της σύστημα και έχει εφαρμόσει μεθόδους για να μειώσει τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης. Τώρα είναι η ώρα να εξετάσουμε ποιες πολιτικές λειτούργησαν και να τις συνεχίσουμε, ενώ παράλληλα να θέσουμε σε εφαρμογή νέες στρατηγικές που θα μπορούσαν να δώσουν στην Ευρώπη το πλεονέκτημα να διαχειριστεί τους κινδύνους στο μέλλον», δήλωσε η Jaller-Makarewicz.