Το στίγμα των θέσεων της Ελλάδας αναφορικά με το Σχέδιο Δράσης της Κομισιόν για Προσιτές Τιμές Ενέργειας που παρουσιάστηκε στα τέλη Φεβρουαρίου αναμένεται να δώσουν ο νέος Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου και ο νέος υφυπουργός Ενέργειας Νίκος Τσάφος στο άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ που λαμβάνει χώρα σήμερα (Δευτέρα 17 Μαρτίου) στις Βρυξέλλες. Στην ατζέντα του Συμβουλίου -κατά το οποίο η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ θα πραγματοποιήσει το επίσημο «ντεμπούτο» της- περιλαμβάνονται επίσης -μεταξύ άλλων- η αρχιτεκτονική της ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ, με την συζήτηση θεμάτων που άπτονται του εφοδιασμού με φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό, η προστασία των κρίσιμων ενεργειακών υποδομών του μπλοκ (που έχει έρθει στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος μετά από τα συμβάντα που έχουν σημειωθεί, ιδίως στην περιοχή της Βαλτικής το τελευταίο διάστημα) και το επίπεδο ετοιμότητας της ΕΕ για τον επόμενο χειμώνα, καθώς ο φετινός χειμώνας τελειώνει με τα αποθέματα φυσικού αερίου του μπλοκ στο 35%, δηλαδή πολύ μακριά από τον στόχο για πλήρωση των αποθηκών κατά 90% τον προσεχή Νοέμβριο.
Τι θα πουν Στ. Παπασταύρου και Νίκος Τσάφος για το σχέδιο Βρυξελλών για φθηνότερη ενέργεια
Το πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης, όμως, είναι το Σχέδιο της Κομισιόν για τις τιμές ενέργειας, ένα θέμα που….καίει στην κυριολεξία την Ελλάδα, η οποία από το καλοκαίρι έχει βιώσει επαναλαμβανόμενες κρίσεις υψηλών τιμών στις χονδρεμπορικές αγορές ηλεκτρισμού με έντονες παρενέργειες για τους τελικούς καταναλωτές, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Η πολωνική προεδρία της ΕΕ έχει καλέσει τους ΥΠΕΝ των «27» να πουν ποια από τα προτεινόμενα από τις Βρυξέλλες μέτρα θεωρούν ως άμεσης προτεραιότητας και να προτείνουν παρεμβάσεις που κατά την άποψή τους θα μπορούσαν να μειώσουν το ενεργειακό κόστος σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Πάνω σε αυτούς τους άξονες θα κινηθεί η τοποθέτηση του ελληνικού διδύμου. Υπενθυμίζεται ότι με την προηγούμενη ιδιότητά του -ως βασικού σύμβουλου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη επί θεμάτων ενέργειας- ο κ. Τσάφος είχε τοποθετηθεί θετικά έναντι του σχεδίου με δημόσια ανάρτησή του στο LinkedIn, τονίζοντας μάλιστα ότι ενσωματώνει πολλές από τις ιδέες που είχε εισηγηθεί η ελληνική κυβέρνηση και δη ο κ. Μητσοτάκης κατά τους προηγούμενους μήνες. Μεταξύ αυτών, η συγκρότηση Task Force για την Ενεργειακή Ένωση για τον καλύτερο συντονισμό και διακυβέρνηση της αγοράς ηλεκτρισμού του μπλοκ, η αποδοτική χρήση των υφιστάμενων διασυνοριακών διασυνδέσεων (κάτι στο οποίο έχει επιμείνει πολύ η Αθήνα), η στήριξη των έργων διασυνδέσεων από ευρωπαϊκά ταμεία και η βελτίωση του ευρωπαϊκού πλαισίου για τη διαχείριση κρίσεων (με αναφορά μάλιστα στην κρίση τιμών στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης το καλοκαίρι του 2024), με καλύτερο συντονισμό μεταξύ των χωρών-μελών σε θέματα όπως η συντήρηση μονάδων και η λήψη μέτρων έκτακτης ανάγκης για αύξηση της δυναμικότητας των διασυνοριακών διασυνδέσεων. Ελληνικό «άρωμα» έχει και η πρόταση του Σχεδίου για τη σύσταση Task Force και για την αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ για την στενότερη παρακολούθησή της και την ανάληψη πρωτοβουλιών όπου απαιτείται για την ομαλή λειτουργία της και την αποτροπή εμπορικών πρακτικών που στρεβλώνουν τη διαμόρφωση των τιμών.
Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται οι κ.κ. Παπασταύρου και Τσάφος να εκφράσουν κατά την παρέμβασή τους τη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης σε αυτά τα μέτρα, τονίζοντας ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ο «ελέφαντας στο δωμάτιο», πάντως, για τις περισσότερες χώρες της ΕΕ είναι τα αμέσου δράσης, βραχυπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση των τιμών ενέργειας που αφορούν σε μείωση των φόρων και των τελών στην ενέργεια (όπως των χρεώσεων χρήσης δικτύου), τα οποία είναι δύσκολα εφαρμόσιμα από πολλές χώρες, λόγω δημοσιονομικών περιορισμών. Φαίνεται ωστόσο να είναι ευθυγραμμισμένα με τη νέα ενεργειακή πολιτική του υπό διαμόρφωση νέου κυβερνητικού συνασπισμού της Γερμανίας, καθώς οι Χριστιανοδημοκράτες του Φρίντριχ Μερτς και οι Σοσιαλδημοκράτες έχουν συμφωνήσει να μειώσουν τους φόρους στον ηλεκτρισμό στον ελάχιστο συντελεστή που προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία και να περιορίσουν κατά 50% τις χρεώσεις χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς για να μειώσουν τις τιμές ενέργειας…
Διαβάστε ακόμη