«Οι πολίτες περιμένουν από εμάς να διατηρήσουμε τα Μέσα Μεταφοράς προσιτά», ανέφερε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, ανοίγοντας τις εργασίες του 3ου Φόρουμ των Δελφών στις Βρυξέλλες. Παρουσιάζοντας τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό για την περίοδο 2024-2029, ο Επίτροπος τόνισε ότι το 2025 θα είναι καθοριστικό έτος για τη διαμόρφωση του μέλλοντος στους δύο αυτούς τομείς.
Αναφερόμενος στο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, υπογράμμισε: «Η πανδημία του COVID-19 και ο πόλεμος που επέστρεψε στην Ευρώπη κατέρριψαν τη σταθερότητα που θεωρούσαμε δεδομένη για χρόνια». Παράλληλα, πρόσθεσε ότι ο εντεινόμενος παγκόσμιος ανταγωνισμός, η κλιματική κρίση, η τεχνολογική επανάσταση, οι προκλήσεις που φέρνουν οι διχαστικές παγκόσμιες πολιτικές και η κρίση του κόστους ζωής καθιστούν αναγκαία μια συνεκτική στρατηγική. «Στόχος για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι να ενισχύσουμε την ευημερία και την ανταγωνιστικότητα, την άμυνα και την ασφάλεια για τους ανθρώπους, τις κοινωνίες και το κοινωνικό μας μοντέλο, την ποιότητα ζωής, τη δημοκρατία και τις αξίες», θωρακίζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση για το μέλλον. «Σε κάθε μία από αυτές τις προτεραιότητες, οι μεταφορές και ο τουρισμός παίζουν καθοριστικό ρόλο και είναι ο λόγω για τον οποίο αυτοί οι δύο τομείς έρχονται με τεράστια ευθύνη, και σας διαβεβαιώνω, είμαστε έτοιμοι γι’ αυτό».
Στρατηγικές κινήσεις για μεταφορές και τουρισμό
Ο Επίτροπος προανήγγειλε τον Στρατηγικό Διάλογο για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος παρουσιάζεται σήμερα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Υπογράμμισε τη σημασία του τομέα και των θέσεων εργασίας, που έχουν αποτελέσει κύριο στήριγμα της ευρωπαϊκής οικονομία, καθώς αυτός ο τομέας έχει συνεισφέρει τεράστια στην ευημερία της Ευρώπης και οδηγεί επίσης την καινοτομία, σημειώνοντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον μεγαλύτερο ιδιωτικό επενδυτή σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D) στην Ευρώπη, με τις εξαγωγές οχημάτων να υπερβαίνουν τις εισαγωγές κατά περισσότερα από 100 δισ. ευρώ. «Ο τομέας αντιπροσωπεύει άμεσα και έμμεσα 30 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και το 7% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Δεν θα τον αφήσουμε να καταρρεύσει», δήλωσε, προαναγγέλοντας ένα Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για τη Βιομηχανία, το οποίο θα παρουσιαστεί μέσα στο 2025.
Με τον τουρισμό να αποτελεί «την καρδιά την Ευρωπαϊκής οικονομίας μας και του πολιτισμού μας», ο κ. Τζιτζικώστας ανακοίνωσε την πρώτη ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό, την πρώτη που θα παρουσιαστεί ποτέ σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Στο επίκεντρο της στρατηγικής θα βρίσκεται ο σιδηρόδρομος και το διευρωπαϊκό δίκτυο (Trans-European Transport Network, TEN-T), τονίζοντας τη σημασία της ολοκλήρωσής του. «Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση των μεγάλων πόλεων της Ευρώπης με υψηλής ταχύτητας σιδηρόδρομο είναι για μένα μια απόλυτη προτεραιότητα, καθώς θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού. Για παράδειγμα από το Αμβούργο στην Κοπεγχάγη, από 4 ώρες και 20 λεπτά σήμερα σε μόλις δυόμιση ώρες», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις είναι έτοιμοι να στραφούν στον σιδηρόδρομο, συμπεριλαμβανομένων των νυχτερινών τρένων, εφόσον είναι προσιτά, αξιόπιστα και οικονομικά.
Εμπιστοσύνη και προσιτότητα στις μεταφορές
Στο πλαίσιο μιας νέας στρατηγικής για τις μεταφορές, ο Επίτροπος τόνισε την ανάγκη να αντιμετωπιστεί η γεωγραφική απομόνωση και να διασφαλιστεί η καθολική πρόσβαση σε μεταφορικά μέσα. «Όλοι οι πολίτες στην Ευρώπη, χωρίς εξαίρεση, χρησιμοποιούν καθημερινά κάποιο μέσο μεταφοράς και περιμένουν από εμάς να το διατηρήσουμε προσιτό, διαθέσιμο και ασφαλές. Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, και το 2025 θα είναι ένα κρίσιμο έτος για τα επόμενα πέντε χρόνια για την Ένωσή και για όλους μας», κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας.
Στρατηγικός διάλογος για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας
Παράλληλα, την έναρξη στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοίνωσε σήμερα η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, συγκαλώντας βασικούς ηγέτες της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, κοινωνικούς εταίρους και ενδιαφερόμενους φορείς.
Ο διάλογος αυτός σηματοδοτεί την έναρξη μιας περιεκτικής και συνεργατικής διαδικασίας με στόχο την αντιμετώπιση των κρίσιμων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος και τη διασφάλιση της συνεχούς επιτυχίας του ως σημαντικού μοχλού της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Πιο συγκεκριμένα, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε: «Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια κομβική στιγμή και αναγνωρίζουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Γι’ αυτό ενεργούμε γρήγορα για την αντιμετώπισή τους. Το θεμελιώδες ερώτημα που πρέπει να απαντήσουμε από κοινού είναι τι μας λείπει ακόμη για να απελευθερώσουμε την καινοτόμο δύναμη των εταιρειών μας και να διασφαλίσουμε έναν ισχυρό και βιώσιμο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός διαλόγου που θα μας βοηθήσει να πλοηγηθούμε στις αλλαγές που έρχονται. Το αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου θα είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, το οποίο θα παρουσιάσουμε στις 5 Μαρτίου. Αυτό το σχέδιο δράσης θα χαράξει μια σαφή πορεία για να διασφαλίσει ότι ο κλάδος μας μπορεί να ευημερήσει στην Ευρώπη και να ανταγωνιστεί με επιτυχία σε παγκόσμιο επίπεδο».
Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί ζωτικό μοχλό για την ευρωπαϊκή ευημερία, υποστηρίζοντας πάνω από 13 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας και συνεισφέροντας περίπου 1 τρισεκατομμύριο ευρώ στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν μας. Πέρα από τον οικονομικό αντίκτυπο, η βιομηχανία εξασφαλίζει την ασφαλή και προσιτή κινητικότητα των πολιτών και των επιχειρήσεών μας, παράγοντας προϊόντα που θαυμάζονται παγκοσμίως.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και ο κλάδος των προμηθευτών υφίσταται μια βαθιά και μετασχηματιστική αλλαγή. Η Επιτροπή αναγνωρίζει την επείγουσα ανάγκη να ληφθούν μέτρα που θα προστατεύσουν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και θα εξασφαλίσουν τη συνεχή ευημερία της εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο αυτό, η Πρόεδρος της Επιτροπής ανέθεσε στον Επίτροπο Τζιτζικώστα να παρουσιάσει ένα σχέδιο δράσης στις 5 Μαρτίου.
Το σχέδιο δράσης θα αντιμετωπίσει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων σχετικών με τον τομέα, όπως η διασφάλιση της πρόσβασης σε ταλέντα και πόρους, η προώθηση της τεχνολογικής καινοτομίας και της ανάπτυξης οχημάτων νέας γενιάς, καθώς και η δημιουργία ενός ρεαλιστικού και προβλέψιμου ρυθμιστικού πλαισίου.
Διαβάστε ακόμη