Δύο είναι οι «ελέφαντες στο δωμάτιο» που εμποδίζουν την επιτυχία της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), σύμφωνα με τον καθηγητή και Πρόεδρο της E3 Modelling, Παντελή Κάπρο. «Ο πρώτος ελέφαντας είναι ότι το Green Deal ξέχασε τη βιομηχανική διάσταση. Δεν ενσωματώθηκε ποτέ μια ξεκάθαρη στρατηγική για την ανάπτυξη βιομηχανιών που θα παράγουν τεχνολογίες net-zero, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες και φωτοβολταϊκά. Ο δεύτερος είναι η ενεργειακή κρίση και η υπερβολική εξάρτηση από το φυσικό αέριο, που ανέδειξαν σοβαρές αδυναμίες στη δομή του ενεργειακού μας συστήματος».

Αναφερόμενος στην παραμέληση της βιομηχανικής διάστασης, ο καθηγητής Παντελής Κάπρος σημείωσε: «Η Ευρώπη προσπάθησε να δώσει απαντήσεις μέσω του μηχανισμού CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Η νομοθεσία για τις κρατικές ενισχύσεις αποτέλεσε τεράστιο εμπόδιο, αποτρέποντας τη στήριξη των βιομηχανιών που σχετίζονται με τις πράσινες τεχνολογίες. Πρέπει να καταλάβουμε ότι χωρίς μια ισχυρή βιομηχανική βάση, η Ευρώπη θα συνεχίσει να χάνει έδαφος έναντι της Κίνας και άλλων παγκόσμιων ανταγωνιστών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η στρατηγική της Κίνας για την κυριαρχία στις πράσινες τεχνολογίες είναι σαφής: «Η Κίνα στηρίζεται στην καθετοποίηση της παραγωγής εντός της χώρας. Από τις πρώτες ύλες μέχρι την κατασκευή, όλα γίνονται εγχώρια, εξασφαλίζοντας ταχύτητα, ευελιξία και ανταγωνιστικότητα. Η Ευρώπη, αντίθετα, είναι κατακερματισμένη, με τα χρηματοδοτικά εργαλεία της να μην υποστηρίζουν αποτελεσματικά την ανάπτυξη κοινών υποδομών».

Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση είναι η ενεργειακή κρίση, που επιδείνωσε τις ήδη υπάρχουσες αδυναμίες του Green Deal. «Η κρίση του φυσικού αερίου ανέδειξε την ευάλωτη ενεργειακή μας βάση. Οι υψηλές τιμές ενέργειας όχι μόνο έπληξαν τη βιομηχανία, αλλά δημιούργησαν και μια αίσθηση ανασφάλειας για το μέλλον των επενδύσεων στην Ευρώπη. Το Green Deal υποσχέθηκε φθηνότερη και πιο σταθερή ενέργεια, κάτι που δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ανέδειξε την απώλεια της Ευρώπης στον τομέα των πράσινων τεχνολογιών, τονίζοντας: «Η Ευρώπη χάνει διαρκώς τη θέση της στην παγκόσμια αγορά net-zero τεχνολογιών. Ο τομέας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι χαρακτηριστικός. Το μερίδιο αγοράς της Κίνας αυξάνεται ραγδαία, ενώ η Ευρώπη μένει πίσω. Εάν συνεχίσουμε έτσι, θα εξαρτόμαστε όλο και περισσότερο από εισαγωγές, κάτι που ακυρώνει τους ίδιους τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας».

«Η κρίση φυσικού αερίου εκτίναξε τις τιμές ηλεκτρισμού, αποδεικνύοντας ότι η υπερβολική εξάρτηση των αγορών ηλεκτρισμού από το οριακό κόστος παραγωγής φυσικού αερίου εμπόδισε τη βιομηχανία και την αγορά να επωφεληθούν άμεσα από το χαμηλό κόστος ενέργειας που προσφέρουν οι ΑΠΕ, κάτι που είχε υποσχεθεί το Green Deal. Επιπλέον, παράγοντες όπως οι περιορισμοί της νομοθεσίας και η αδυναμία συντονισμού των χρηματοδοτικών εργαλείων μεταξύ των χωρών έχουν οδηγήσει σε ανεπαρκή ανάπτυξη κοινών υποδομών στην Ευρώπη. Σήμερα, η αβεβαιότητα και η περιορισμένη πρόσβαση στο χαμηλό κόστος των ΑΠΕ αποτελούν σημαντικά εμπόδια», υπογράμμισε ο κ. Κάπρος.

Στην τοποθέτησή του πρότεινε συγκεκριμένες λύσεις: «Η Ευρώπη χρειάζεται μια στρατηγική που θα μετατρέπει την Πράσινη Συμφωνία από ενεργειακή σε βιομηχανική. Πρέπει να καθετοποιήσουμε την παραγωγή μας, να αναθεωρήσουμε τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις και να διασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις στηρίζονται με τρόπο που να ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά μας. Χωρίς αυτά, η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει όχι μόνο την ηγεσία της στις πράσινες τεχνολογίες, αλλά και την οικονομική και γεωπολιτική της επιρροή».

Κλείνοντας, αναφέρθηκε στην ανάγκη για άμεση δράση: «Δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο. Η μετάβαση από την Ενεργειακή Πράσινη Συμφωνία σε ένα Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας δεν είναι μόνο επιθυμητή, αλλά απολύτως απαραίτητη. Η Ευρώπη πρέπει να επενδύσει στη βιομηχανία της, αν θέλει να παραμείνει ανταγωνιστική και να εξασφαλίσει ένα βιώσιμο μέλλον για όλους».

Διαβάστε ακόμη