Η «πράσινη μετάβαση» στην ελληνική ακτοπλοΐα εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις ύψους 2-3 δισ. ευρώ σύμφωνα με την κυβέρνηση, ενώ οι ακτοπλόοι ανεβάζουν κι άλλο το κόστος στα 3-4 δισ. ευρώ. Αυτή η μετάβαση καθίσταται επιτακτική, καθώς ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος θεωρείται «γερασμένος», μετά από ένα υπερδεκαετές πάγωμα επενδύσεων σε νέα πλοία λόγω της οικονομικής κρίσης μέχρι το 2022. Παρότι έχουν καταβληθεί προσπάθειες εκσυγχρονισμού τα τελευταία χρόνια, ο δρόμος για την πλήρη ανανέωση του στόλου παραμένει μακρύς.

Στο πλαίσιο της ετήσιας ημερίδας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, οι ακτοπλόοι τόνισαν την ανάγκη λήψης μέτρων για τη μείωση του κόστους της πράσινης μετάβασης. Συγκεκριμένα, ζήτησαν την επαναφορά των πολυετών συμβάσεων εξυπηρέτησης άγονων γραμμών, που είχαν καταργηθεί από την τρόικα, και την επιστροφή των εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) στην ακτοπλοΐα μέσω επιδοτήσεων για εκσυγχρονισμό ή ναυπηγοεπισκευή πλοίων.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης εξέφρασε τη στήριξή του στις μακροχρόνιες συμβάσεις, χαρακτηρίζοντάς τες ως εργαλείο Συμπράξεων Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τη βιώσιμη κάλυψη των άγονων γραμμών με σύγχρονα και ασφαλή πλοία. Επεσήμανε ότι με τη διασφάλιση μακροχρόνιων συμβολαίων, οι ακτοπλόοι θα μπορούν να εξασφαλίσουν τραπεζική χρηματοδότηση, καλύπτοντας ακόμη και το 50%-60% του κόστους αγοράς ή εκσυγχρονισμού πλοίων. Παράλληλα, τόνισε ότι για το ζήτημα της επιστροφής των κονδυλίων από το ΣΕΔΕ απαιτείται η συνεργασία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ώστε να διατεθούν οι πόροι αυτοί αποκλειστικά στην ακτοπλοΐα.

Επιπλέον, ανέφερε ότι οι συμβάσεις εξυπηρέτησης άγονων γραμμών, που πριν από το 2012 είχαν διάρκεια 12 ετών και μειώθηκαν σε μονοετείς, εξετάζεται να αποκτήσουν ξανά διάρκεια έως 10 ή περισσότερα έτη. Αυτό το μέτρο κρίνεται απαραίτητο, καθώς η ακτοπλοΐα εξακολουθεί να εξαιρείται από τα ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, όπως και από τις επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, με μοναδική δυνατότητα συμμετοχής στο σκέλος των χαμηλότοκων δανείων.

Το συνολικό κόστος της μετάβασης και η έλλειψη άμεσων χρηματοδοτικών εργαλείων καθιστούν αναγκαία την εύρεση λύσεων, ώστε ο εκσυγχρονισμός του στόλου να επιτευχθεί χωρίς να μετακυλιστεί το κόστος στους επιβάτες και τις επιχειρήσεις.

Διαβάστε ακόμη