Σημαντική αύξηση, που εκτιμάται τουλάχιστον στο 15%-20%, αναμένεται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το επόμενο διάστημα, καθώς το ενεργειακό κόστος και άλλοι παράγοντες επιβαρύνουν δραματικά τις δαπάνες των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Η μετάβαση σε νέα, πιο καθαρά καύσιμα, καθώς και οι γενικότερες αυξήσεις στις τιμές ενέργειας και στις πρώτες ύλες, διαμορφώνουν ένα δυσβάσταχτο οικονομικό περιβάλλον για τη ναυτιλία.

Από την 1η Μαΐου 2025, τα ακτοπλοϊκά πλοία θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν ένα νέο τύπο ντίζελ με περιεκτικότητα θείου κατά 80% μικρότερη από το σημερινό μαζούτ. Η αλλαγή αυτή, που επιβάλλεται από την Κομισιόν και τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) στο πλαίσιο της «πράσινης» μετάβασης, θα αυξήσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο, η άμεση αύξηση στους ναύλους εκτιμάται στο 10%-12% λόγω της μετάβασης στο νέο καύσιμο.

Ωστόσο, το ενεργειακό κόστος δεν είναι η μόνη παράμετρος. Οι αυξήσεις στις συλλογικές συμβάσεις των ναυτικών, που ανέρχονται σε 7% τα τελευταία δύο χρόνια, δεν έχουν ακόμα περάσει στους ναύλους. Επιπλέον, από τον Σεπτέμβριο του 2025, η ελληνική ακτοπλοΐα θα αρχίσει να αποζημιώνει το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS), ενώ μέχρι το 2027 η επιβάρυνση θα φτάσει στο 100%.

Οι παραπάνω παράγοντες οδηγούν σε εκτιμήσεις για επενδύσεις 2-4 δισ. ευρώ σε καθαρότερα καύσιμα και αποδοτικότερες μηχανές, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ και το Υπουργείο Ναυτιλίας. Όμως, οι καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του στόλου, λόγω της οικονομικής κρίσης, έχουν αφήσει την ελληνική ακτοπλοΐα με ένα γερασμένο και ενεργοβόρο στόλο, δυσχεραίνοντας τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Παράλληλα, ο πληθωρισμός και οι αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου προσθέτουν περαιτέρω πίεση στα ακτοπλοϊκά ναύλα. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, που αποτελεί τη βάση για την προσαρμογή των ναύλων, δεν τηρήθηκε συστηματικά τα προηγούμενα χρόνια, αλλά η εφαρμογή του πλέον θεωρείται αναγκαία.

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Ευγενίδειου Ιδρύματος, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, «οι αλλαγές στο καύσιμο, οι αυξήσεις στη ναυτεργασία και η άνοδος των τιμών στις πρώτες ύλες οδηγούν σε αναπόφευκτες και σημαντικές αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια».

Διαβάστε ακόμη