Η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, που δημοσιεύτηκε σήμερα, περιλαμβάνει μια σειρά από προτάσεις και παρατηρήσεις για την ενεργειακή πολιτική της Ελλάδας. Ο οργανισμός προτείνει τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων για τα ορυκτά καύσιμα, η οποία ενδέχεται να απαιτήσει πρόσθετη στήριξη για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά. Αυτή η υποστήριξη θα μπορούσε να πάρει τη μορφή επιδοτήσεων για την ενεργειακή αποδοτικότητα ή άλλων μέτρων που θα μειώνουν το αυξημένο ενεργειακό κόστος. Επιπλέον, αναφέρεται ότι παρά τις απαιτήσεις της Ε.Ε., το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ δεν περιλαμβάνει κατάλογο με τις επιδοτήσεις για τα ορυκτά καύσιμα ούτε συγκεκριμένα σχέδια για τη μείωσή τους.

Όσον αφορά τις ΑΠΕ, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι παρά τις θετικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, υπάρχει περιθώριο για περισσότερη επενδυτική βεβαιότητα μακροπρόθεσμα. Ειδικότερα, κατά την ενεργειακή κρίση, το 74% των εσόδων από τους ρύπους χρησιμοποιήθηκε για άλλους σκοπούς, όπως οι επιδοτήσεις προς τους καταναλωτές, επηρεάζοντας αρνητικά τον ΕΛΑΠΕ. Αντίθετα, η Ε.Ε. απαιτεί τουλάχιστον το 50% αυτών των πόρων να χρησιμοποιείται για την ενεργειακή μετάβαση. Η Ελλάδα δεν έχει ενσωματώσει αυτή την απαίτηση στο εθνικό της δίκαιο, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να χρησιμοποιεί τα έσοδα για βραχυπρόθεσμες ανάγκες.

Η μείωση των καθυστερήσεων στην αδειοδότηση των ΑΠΕ θα διευκολυνει τις επενδύσεις, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ

Στο θέμα της αδειοδότησης των ΑΠΕ, ο ΟΟΣΑ τονίζει ότι η μείωση των καθυστερήσεων θα διευκολύνει τις επενδύσεις. Η ΡΑΑΕΥ έχει σημαντικό ρόλο σε αυτό, αλλά δεν είναι σαφές αν διαθέτει τους απαραίτητους πόρους για να φέρει εις πέρας το έργο της. Το 2021, η Αρχή απασχολούσε μόλις το μισό από το θεωρητικό της προσωπικό, κάτι που υποδεικνύει δυσκολίες στην παροχή ανταγωνιστικών απολαβών.

Αν και οι νομοθετικές βελτιώσεις των τελευταίων ετών έχουν μειώσει τους χρόνους επενδύσεων, η δημιουργία μιας υπηρεσίας μιας στάσης εξακολουθεί να είναι απαραίτητη. Εξίσου σημαντική είναι η συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για τον καθορισμό ζωνών προτεραιότητας. Τέλος, ο ΟΟΣΑ εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για περισσότερες και πιο στοχευμένες επιδοτήσεις, κυρίως για τα πιο μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την έκθεση εδώ.

Διαβάστε ακόμη