Μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες αναμένεται να βγει σε διαβούλευση το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο θα περιλαμβάνει και τις διατάξεις που θα ρυθμίζουν τη μετάβαση σε καθεστώς ευέλικτων συμβάσεων σύνδεσης σύμφωνα με τις προβλέψεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Οι ευέλικτες συμβάσεις σύνδεσης πρέπει να ενσωματωθούν στην ελληνική νομοθεσία μέχρι τον Ιανουάριο, θέτοντας το πλαίσιο ώστε να δίνεται ισχύς μικρότερη από την ονομαστική. Υπενθυμίζεται πως με βάση το νόμο 4951, ο διαχειριστές του δικτύου «δύνανται να εκδίδουν Εντολές Περιορισμού Έγχυσης σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ ή σε ομάδες σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ ή σε Ιδιωτικά Δίκτυα Μέσης Τάσης (ΜΤ), οι οποίες αποσκοπούν στον περιορισμό της συνολικής εγχεόμενης ισχύος των ανωτέρω, όταν παρατηρούνται προβλήματα στο σύστημα παραγωγής -μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τα οποία επιδεινώνονται από τη λειτουργία των Μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, ή στην επίλυση των οποίων μπορούν να συμβάλουν οι μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και αφού ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο περιορισμός της έγχυσης από Μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ».

Πηγές της αγοράς περιμένουν τηn τελική μορφή της διάταξης επισημαίνοντας πως θα πρέπει να «μπει» φρένο στις περικοπές χωρίς όρια. Παράλληλα, τονίζουν στο energygame.gr με φόντο τις υψηλές τιμές που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες πως δεν πρέπει να μπουν «caps» (πλαφόν) στη DAM γιατί διαστρεβλώνεται η αγορά. Ο λόγος όπως αναφέρουν είναι πως ο παραγωγός μπορεί να έχει μια συμφωνία πώλησης ενέργειας από έργο ΑΠΕ στα 60 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ταυτόχρονα ο ίδιος παραγωγός συμμετέχει στην αγορά, όπου μπορεί να υπάρχουν τιμές πάνω από 60 ευρώ. Αυτό συμβαίνει γιατί στην αγορά οι τιμές διαμορφώνονται και από τα ορυκτά καύσιμα. Αν, επομένως, η τιμή είναι μεγαλύτερη επιστρέφεται η διαφορά μέσω του προμηθευτή από τον παραγωγό. Αντιθέτως, αν καταγράφονται τιμές μικρότερες των 60 ευρώ, τότε γίνεται επιστροφή από τον καταναλωτή. Αν όμως εφαρμοστεί «καπέλο» στην DAM, τότε οι παραγωγοί δεν θα καλύπτουν μόνο τη διαφορά από την τιμή (cap), π.χ. 85 ευρώ μέχρι την τιμή που διαπραγματεύονται στην αγορά, π.χ. 110 ευρώ, αλλά από τη διαφορά της συμφωνημένης τιμής (60 ευρώ) μέχρι την τιμή 110. Αυτό δημιουργεί στρεβλώσεις και γι’ αυτόν τον λόγο η ΕΕ δεν θέλει την εφαρμογή του πλαφόν στις τιμές, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.

Τι προβλέπεται για τη σύνδεση σταθμών ΑΠΕ με το δίκτυο

Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνεται και διάταξη αναφορικά με το ζήτημα της «κοινωνικοποίησης» του κόστους διασύνδεσης σταθμών ΑΠΕ. Το κόστος των ιδιωτικών έργων ΑΠΕ βάσει νόμου επιμερίζεται κατά 50% στους διαχειριστές. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον νόμο 4951/2022, για τα έργα του Δικτύου Διανομής και Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, το 50% του κόστους εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση των διαχειριστών (ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ) και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, ενώ για το υπόλοιπο 50% επιβαρύνονται οι παραγωγοί των έργων. Το συγκεκριμένο ζήτημα τον περασμένο Μάρτιο αποτέλεσε πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ της ΡΑΑΕΥ και του ΑΔΜΗΕ με τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων να προτείνει να μην αποζημιώνονται με βάση το Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου (WACC), αυτά τα έργα αλλά με βάση το κόστος δανεισμού. Από την πλευρά του, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) διαφωνούσε αναφέροντας πως μια τέτοια κατεύθυνση θα επιφέρει μεγάλη επιβάρυνση για τις επενδύσεις και θα «ναρκοθετήσει» την ανάπτυξη των ΑΠΕ. Τελικά, σύμφωνα με πληροφορίες στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ενέργειας θα προβλέπεται πως οι διαχειριστές θα αποζημιώνονται για το 50% με βάση το εγκεκριμένο Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου (WACC).

Διαβάστε ακόμη