Με επιστολή του προς τη ΡΑΑΕΥ, ο ΕΣΠΕΝ επιθυμεί να τοποθετηθεί επί συγκεκριμένων θεμάτων που σχετίζονται με το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου της περιόδου 2024-2028, στο πλαίσιο της σχετικής Δημόσιας Διαβούλευσης επί της εισήγησης ΔΕΔΔΗΕ.

Αναλυτικά η επιστολή

Με την παρούσα επιστολή, ο Σύνδεσμος μας επιθυμεί να τοποθετηθεί επί συγκεκριμένων θεμάτων που σχετίζονται με το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου της περιόδου 2024-2028, στο πλαίσιο της σχετικής Δημόσιας Διαβούλευσης.

  • Εγκατάσταση έξυπνων μετρητών Θεωρούμε αυτονόητο ότι, όλοι οι συμμετέχοντες στην αγορά, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών ανά γεωγραφική περιοχή και κατηγορία παροχών, προκειμένου να είναι σε θέση να εναρμονίσουν -από την πλευρά τουςτις απαραίτητες ενέργειες για την ανάπτυξη και την παροχή των σχετικών υπηρεσιών (π.χ. δυναμική τιμολόγηση, απόκριση ζήτησης, κτλ.). Στο πλαίσιο αυτό, για την προσήκουσα ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων, πέραν της ενσωμάτωσης της σχετικής πληροφορίας στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου, προτείνουμε να δημοσιοποιείται περιοδικά (π.χ. ανά 3 μήνες) από τον Διαχειριστή, το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του έργου, συμπεριλαμβανομένης της προτεραιοποίησης (π.χ. ανά γεωγραφική περιοχή και κατηγορία παροχών) και της προόδου υλοποίησης του.
  • Αντιμετώπιση απωλειών Ως αποτέλεσμα της χρόνιας αδυναμίας επακριβούς καταλογισμού της καταναλισκόμενης ενέργειας που αντιστοιχεί σε κάθε Εκπρόσωπο Φορτίου (βλ. έλλειψη έξυπνων μετρητών, μη αποδοτική αντιμετώπιση τεχνικών και μη τεχνικών απωλειών, μη πληρότητα μετρητικών δεδομένων κτλ.), στην Οριστική Εκκαθάριση του Α’ εξαμήνου του 2022, το επίπεδο της παραγόμενης ενέργειας το οποίο δεν δύναται να αντιστοιχηθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ με τις καταμετρηθείσες ποσότητες, ανέρχεται σε σχεδόν 18% επί του συνόλου, επίπεδο που προφανώς είναι εξαιρετικά υψηλό σε σύγκριση με λοιπά Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να διερευνηθεί και να αξιολογηθεί τόσο η αξιοπιστία και η ορθότητα των αποτελεσμάτων των Οριστικών Εκκαθαρίσεων, όσο και η σημαντική απόκλιση που διαπιστώνεται μεταξύ αφενός του επιπέδου των απωλειών που αποτυπώνεται στα εν λόγω αποτελέσματα, και αφετέρου του Συντελεστή Απωλειών της εκάστοτε περιόδου για την οποία διενεργείται η Οριστική Εκκαθάριση. Συνεπώς, θεωρούμε ότι:

-Είναι αυτονόητο πως θα πρέπει να εκπονείται εγκαίρως και με συστηματικό τρόπο η ετήσια Μελέτη Απωλειών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, η οποία θα πρέπει να δημοσιοποιείται, για την καλύτερη ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων μερών, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτών.

-Θα πρέπει να τεθεί σαφές χρονοδιάγραμμα ενεργειών για την εκπόνηση και την υλοποίηση σχεδίου ανάσχεσης του αυξανόμενου επιπέδου των απωλειών και σταδιακής απομείωσης τους, στα πρότυπα αντίστοιχων προγραμμάτων που καταρτίζονται από Διαχειριστές δικτύων διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, θέτοντας συγκεκριμένους και χρονικά προσδιορισμένους στόχους που συνδέονται με τις επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου.

-Το κόστος των απωλειών θα πρέπει να ενσωματωθεί στο Επιτρεπόμενο Έσοδο του Διαχειριστή, σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 23 της Απόφασης ΡΑΕ 1431/2020. Όπως αναδεικνύεται σε μελέτη του ACER, ήδη από το 2021, η Ελλάδα ήταν μία εκ των ελαχίστων Κρατών-Μελών της Ε.Ε. όπου το κόστος των απωλειών του δικτύου δεν ανακτάται μέσω του Επιτρεπόμενου Εσόδου του Διαχειριστή αλλά μετακυλίεται στο κόστος προμήθειας, με προφανή συνέπεια την έλλειψη κινήτρου του Διαχειριστή για τον περιορισμό των απωλειών.

  • Υφιστάμενη υποδομή τηλεμέτρησης Στο κεφ. 3.6 του Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου αναφέρεται ότι: «Το Κεντρικό Συστήμα Τηλεμέτρησης παρέχει για τις παροχές ΜΤ και Μεγάλων Πελατών ΧΤ (Νο 5, 6 και 7) τουλάχιστον τις παρακάτω λειτουργίες, εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου και Συστήματος και τα σχετικά εγχειρίδια εφαρμογής τους: (…)». Αναφορικά με το ανωτέρω σημείο, δεν καθίσταται σαφής ο λόγος για τον οποίο, σύμφωνα με το Σχέδιο Ανάπτυξης, στις 534.965 παροχές Καταναλωτών ΧΤ 0,1,2,3 & 4 όπου έχουν εγκατασταθεί έξυπνοι μετρητές, δεν παρέχονται λειτουργίες του Κεντρικού Συστήματος Τηλεμέτρησης όπως: έλεγχος και πιστοποίηση μετρήσεων, εκτίμηση και διόρθωση μετρήσεων, συμβολή στον εντοπισμό μη τεχνικών απωλειών, κτλ.
  • Ψηφιοποίηση του δικτύου & νέο πληροφοριακό σύστημα εξυπηρέτησης πελατών Θεωρούμε ότι θα πρέπει να παρέχεται έγκαιρη ενημέρωση προς όλους τους προμηθευτές, αναφορικά με τις βασικές τεχνικές προδιαγραφές των νέων συστημάτων τα οποία πρόκειται να εγκατασταθούν και να τεθούν σε λειτουργία από τον ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου οι προδιαγραφές αυτές να λαμβάνονται υπόψη κατά τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη των αντίστοιχων συστημάτων διαχείρισης δεδομένων και εξυπηρέτησης πελατών των προμηθευτών και συνεπώς να διασφαλίζεται, για όλους τους προμηθευτές, η βέλτιστη συμβατότητα μεταξύ των συστημάτων τους και εκείνων του Διαχειριστή.

Διαβάστε ακόμη