Πριν από λίγο ολοκληρώθηκε η συνεδρία της ΡΑΕΚ και επισημοποιήθηκε η απόφασή της για νέα αλλαγή στο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ηλεκτρική διασύνδεση, σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» της Κύπρου.
Η ρυθμιστική αρχή υιοθέτησε δύο αλλαγές: Την έναρξη ανάκτησης εξόδων από τον φορέα υλοποίησης από το 2025 μέχρι και το 2029, έναντι 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τα οποία θα αποκόπτονται από τους καταναλωτές αλλά θα επιστρέφονται σε αυτούς με κρατική επιδότηση, που θα διατίθεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού. Επίσης, παρατείνεται για 17 χρόνια η παραχώρηση προνομιακού ποσοστού απόδοσης κεφαλαίου (8.3%) στον φορέα υλοποίησης. Άλλες αλλαγές που αφορούν στον διασυνοριακό επιμερισμό εξόδων (CBCA) θα γίνουν σε επόμενο στάδιο.
Όπως ανέφερε νωρίτερα σήμερα το πρωί το energygame.gr, τα τελευταία 24ωρα αναζητείτο το «κλειδί» για να επικρατήσει ηρεμία σε σχέση με το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Κύπρο Great Sea Interconnector (GSI). Αφενός, η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου της Κύπρου, αφετέρου οι χθεσινές δηλώσεις του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας μετά από τη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη έστειλαν ένα μήνυμα συναίνεσης για το έργο. Όμως, σήμερα που είναι η τελευταία μέρα της προθεσμίας που είχε δώσει η γαλλική Nexans θα έπρεπε να ξεκαθαρίσει ακόμα περισσότερο το τοπίο σε σχέση με τις ρυθμιστικές εκκρεμότητες.
Αυτό τελικά συνέβη στη σημερινή συνεδρίαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ), της οποίας τα μέλη καλούνταν να εγκρίνουν δύο πράγματα. Πρώτον, να αναγνωριστεί το χρηματοδοτικό κενό κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου και η «γεφύρωση» του με την απόφαση της διάθεσης ποσού 25 εκατ. ευρώ ανά έτος για 5 χρόνια, ως επιδότηση της αντίστοιχης αύξησης που θα επέλθει στους λογαριασμούς ρεύματος των Κύπριων καταναλωτών. Υπενθυμίζεται, πως το ποσό αυτό θα εκταμιεύεται από το σύστημα δημοπράτησης δικαιωμάτων των ρύπων και η πρώτη δόση θα συμπεριληφθεί σε συμπληρωματικό προϋπολογισμό, ο οποίος χρειάζεται την έγκριση της κυπριακής Βουλής. Δεύτερον, η ΡΑΕΚ καλούνταν να εγκρίνει την επιμήκυνση της εγγυημένης απόδοσης 8,3% για το έργο για 17 χρόνια, αντί για 12 χρόνια. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές σε επόμενη συνεδρίαση της ΡΑΕΚ αναμένεται να εγκριθεί ο καταμερισμός 50%-50% του γεωπολιτικού ρίσκου μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Δηλαδή, με άλλα λόγια να επιμεριστεί το κόστος ενδεχόμενης διακοπής του έργου, με ισόποσο τρόπο. Επομένως, αυτό το θέμα μένει σε εκκρεμότητα, ενώ δεν υπάρχουν πληροφορίες για το εάν θα εφαρμοστεί η πρόβλεψη, του επιμερισμού κατά 50%-50% του πρόσθετου κόστους σε περίπτωση που ο προϋπολογισμός του project ξεπεράσει το ποσό των 1,94 δις. ευρώ.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή του κυπριακού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του project, χθες, δόθηκε μια ξεκάθαρη απάντηση από τον πρόεδρο Νίκο Χριστοδουλίδη ο οποίος επιβεβαίωσε την πολιτική δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου το συντομότερο δυνατόν, και «αφού ολοκληρωθεί η μελέτη της δέουσας επιμέλειας και η σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού, για την οποία βρίσκονται σε εξέλιξη προχωρημένες διαβουλεύσεις και με τρίτα κράτη». Σύμφωνα με πληροφορίες η σύσταση της εταιρείας ειδικού σκοπού είναι το «όχημα» που θα φιλοξενήσει το ποσοστό με το οποίο θα συμμετέχει η κυπριακή δημοκρατία στον Great Sea Interconnector και από όποιον άλλον δείξει επενδυτικό ενδιαφέρον. Υπενθυμίζεται πως στα μέσα Μαΐου ενδιαφέρον να συμμετάσχει στον Great Sea Interconnector εξέφρασε το κρατικό αμερικανικό fund DFC, ενώ το ενδιαφέρον του έχει εκδηλώσει και το κρατικό fund των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων TAQA.
Ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του Great Sea Interconnector
Ανοικτό άφησε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Κυριάκος Κακουρής το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου Ελλάδας, τονίζοντας ότι το έργο θα αξιολογηθεί κυρίως από τεχνικής άποψης αν είναι επιλέξιμο για δανειοδότηση.
Σε δηλώσεις στο περιθώριο τελετής υπογραφής συμφωνιών δανείων με τον Υπουργό Οικονομικών, τον Δήμαρχο Πάφου και το ΤΕΠΑΚ, ο κ. Κύπριος Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ είπε παράλληλα ότι η εξέταση της μελέτης κόστους οφέλους του έργου, που υπέβαλε ο φορέας υλοποίησης του έργου ΑΔΜΗΕ, θα ολοκληρωθεί σύντομα. Από τα αποτελέσματα της μελέτης θα εξαρτηθεί και τελική επενδυτική απόφαση της Δημοκρατίας για είσοδο στο κεφάλαιο του οχήματος ειδικού σκοπού με €100 εκατ.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Κακουρής επιβεβαίωσε ότι λήφθηκε τόσο από τον ΑΔΜΗΕ όσο και τον Υπουργό Οικονομικών η ανάλυση κόστους οφέλους περί τα τέλη Ιουλίου και είχαν ζητηθεί μια επιβεβαίωση των υποθέσεων που γίνονται και αφορούσαν τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σημείωσε ότι λήφθηκαν οι απαντήσεις από την Κυβέρνηση αλλά ζητήθηκαν κάποιες επιπρόσθετες πληροφορίες κυρίως για τον οικονομικό σχεδιασμό που υπάρχει για το συγκεκριμένο έργο και οι υπηρεσίες της τράπεζας τα εξετάζουν. «Επί του παρόντος δεν έχουν ολοκληρώσει τη μελέτη, αναμένεται όμως αυτό να γίνει σύντομα, αυτό με διαβεβαιώνουν ότι παρακολουθώντας τις εξελίξεις τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα αναμένεται ότι αυτό θα γίνει σύντομα», είπε.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Κακουρής είπε ότι η απάντηση της τράπεζας θα δοθεί πολύ νωρίτερα από το τέλος του χρόνου. Ερωτηθείς αν η ΕΤΕπ έχει αλλάξει την κατ’ αρχήν επιφυλακτική στάση τους για χρηματοδότηση του έργου, ο κ. Κακουρής είπε ότι από την στιγμή που ο ανάδοχος υπέβαλε την μελέτη κόστους οφέλους είναι διότι αναζητεί χρηματοδότηση. Σημείωσε ότι η «βασικά ήταν η ίδια μελέτη με νέες υποθέσεις που υποβλήθηκαν από τον ανάδοχο»
«Δεν τίθεται θέμα αν έχουμε αλλάξει κάτι, δεν μπορώ να προδικάσω την απόφαση των υπηρεσιών της τράπεζας, οι οποίες εξετάζουν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως πάντα, όπως σε κάθε έργο γίνεται μια τεχνική αξιολόγηση κυρίως της πρότασης», συνέχισε. Απαντώντας αν μαζί με την επικαιροποιημένη μελέτη έχει αλλάξει το ποσό χρηματοδότησης που ζητά ο ανάδοχος, ο κ. Κακουρής ανέφερε ότι ο ίδιος δεν θυμάται αν έχει ζητηθεί συγκεκριμένο πόσο, για να εξηγήσει ότι το θέμα «περισσότερο ήταν να αξιολογηθεί το έργο, κυρίως από τεχνικής άποψης, για το κατά πόσον είναι επιλέξιμο για χρηματοδότηση από την τράπεζα μας».
Διαβάστε ακόμη