Η Ελλάδα ηγείται μιας προσπάθειας να αδειάσει και να ρυμουλκήσει ένα πετρελαιοφόρο που δέχθηκε επίθεση την περασμένη εβδομάδα στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συνομιλίες, αναφέρει το Bloomberg.

Το υπό ελληνική σημαία Sounion μετέφερε 150.000 τόνους ιρακινού αργού πετρελαίου όταν έπεσε σε ενέδρα από τους Χούθι της Υεμένης. Το πλήρωμα διασώθηκε, αλλά τμήματα του πλοίου έμειναν στις φλόγες και δεν είναι σαφές αν το πλοίο έχει αυτή τη στιγμή διαρροή.

Σύμφωνα με το σχέδιο διάσωσης, το πετρέλαιο του Sounion θα μεταφερθεί στη θάλασσα σε άλλο πλοίο, ενώ το πλοίο θα ρυμουλκηθεί σε ασφαλές λιμάνι, πιθανότατα στο Τζιμπουτί, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τα σχέδια και ζήτησαν να μην κατονομαστούν, καθώς οι συζητήσεις είναι ιδιωτικές. Ελληνικά, γαλλικά και ιταλικά σκάφη της ναυτικής επιχείρησης Aspides της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα συνοδεύουν το Σούνιο κατά τη διάρκεια της επιχείρησης διάσωσης και οι Σαουδάραβες θα επιβλέπουν πιθανότατα τη μεταφορά του πετρελαίου, πρόσθεσαν.

Οι Χούθι συμφώνησαν να επιτρέψουν σε ρυμουλκά να απομακρύνουν το Sounion. Σε περίπτωση μεγάλης πετρελαιοκηλίδας, αυτή θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στις ακτές της Υεμένης, καθώς και στις ακτές των γειτόνων της.

Το σχέδιο είναι αποτέλεσμα στενού συντονισμού μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, των Ευρωπαίων εταίρων και των βασικών περιφερειακών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του πρίγκιπα διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, ανέφεραν οι άνθρωποι. Η Ελλάδα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, αξιοποίησε επίσης διαύλους επικοινωνίας με το Ιράν, το οποίο υποστηρίζει τους μαχητές Χούθ

Μιλώντας στις Βρυξέλλες την Πέμπτη, ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης δήλωσε ότι μίλησε με τον υπουργό Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας για να διασφαλίσει ότι «το θέμα αυτό θα αντιμετωπιστεί με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια».

Ενώ εκπρόσωπος του Πενταγώνου δήλωσε την Τρίτη ότι το σκάφος φαίνεται να έχει διαρροή, εγείροντας το φάσμα μιας περιβαλλοντικής καταστροφής, εκπρόσωποι της επιχείρησης Aspides το διέψευσαν.

Στο απολύτως χειρότερο σενάριο, μια διαρροή όλου του φορτίου του Sounion θα αποτελούσε την πέμπτη μεγαλύτερη διαρροή που έχει καταγραφεί ποτέ, ξεπερνώντας περιστατικά όπως η διαρροή του Sanchi το 2018 κοντά στην Κίνα.

Ο ηγέτης των Χούτι Αμπντούλ Μαλίκ Αλ Χούτι δήλωσε σε τηλεοπτικό διάγγελμα μετά την επίθεση ότι οι μαχητές του εισέβαλαν στο πετρελαιοφόρο και «κατέστρεψαν το φορτίο του» χρησιμοποιώντας εκρηκτικά – ισχυρισμός που δεν μπορούσε να επαληθευτεί και φαινόταν απίθανος, δεδομένου ότι θα προκαλούσε τεράστια πετρελαιοκηλίδα. Πρόσθεσε ότι η ομάδα του σχεδίαζε να συνεχίσει να στοχεύει πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα σε αντίποινα για τις δραστηριότητες του Ισραήλ στη Γάζα.

Από τότε που οι μαχητές ενέτειναν τις επιθέσεις πέρυσι στην Ερυθρά Θάλασσα, χιλιάδες πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πετρελαιοφόρα έχουν επιλέξει να αποφεύγουν την περιοχή.

Διαβάστε ακόμη