Η Re-Battery αναγνωρίζει την ανάγκη για τη θέσπιση σαφών και αποτελεσματικών κανονιστικών πλαισίων που θα διευκολύνουν τη διαδικασία καταβολής των χρηματικών εισφορών στους Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) για την εναλλακτική διαχείριση αποβλήτων συσσωρευτών ιόντων λιθίου.
Σε ειδική εκδήλωση που οργανώθηκε στις 15 Μαρτίου 2025 στο πλαίσιο της έκθεσης Renewable EnergyTech και Forward Green EXPO στη ΔΕΘ, η Σοφία Χούμα, Ειδική Σύμβουλος Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης της REDEPLAN παρουσίασε την πρόταση της Re-Battery για το Νέο Πλαίσιο συνεργασίας με τους εισαγωγείς συσσωρευτών Li-Ion αποθήκευσης ενέργειας, το οποίο εστιάζει σε οικονομικούς όρους που ορίζουν την μακροπρόθεσμη αποπληρωμή ορθά κοστολογημένου περιβαλλοντικού τέλους.
Η εν λόγω πρόταση, η οποία εκπονήθηκε μετά από πολύμηνη έρευνα σε πλήθος πηγών της επιστήμης και της αγοράς, στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, για λογαριασμό της Re-Battery ΑΕ, διατυπώθηκε και ως σχέδιο νομοθετικής πρωτοβουλίας, το οποίο έχει αποσταλεί στη Κυβέρνηση για αξιολόγηση, διάλογο και νομοθέτηση. Αφορά στη θεσμοθέτηση ενός νέου τρόπου καταβολής των χρηματικών εισφορών για τις μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας που ενσωματώνει το μοντέλο της Εγγυητικής Επιστολής με ενιαίο τρόπο για όλα τα ΣΕΔ του ρεύματος. Πιο συγκεκριμένα υιοθετεί εναλλακτικούς τρόπους καταβολής της χρηματικής εισφοράς στα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης των συσσωρευτών ιόντων λιθίου αποθήκευσης ενέργειας που αποσκοπούν στη θεσμοθέτηση λύσης που θα προβλέπει την μακροπρόθεσμη αποπληρωμή, ορθά κοστολογημένου, περιβαλλοντικού τέλους για τα συγκεκριμένα προϊόντα, ώστε να εκλείψουν τα φαινόμενα εισφοροδιαφυγής που προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά και σε κάθε περίπτωση να μην δημιουργείται αντικίνητρο για τις επενδύσεις συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας που αποτελούν βασικό πυλώνα εισφοράς στην ενεργειακή αυτονομία της χώρας μας και βασικό συντελεστή στήριξης της κυκλικής οικονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης στον πλανήτη.
Το προτεινόμενο πλαίσιο το οποίο μπορεί να ρυθμιστεί είτε μέσω νόμου (τροποποίηση – συμπλήρωση του ν. 4819/21), είτε μέσω τροποποίησης – προσθήκης στη ΚΥΑ 41624/2057/Ε103/2010 για την εναλλακτική διαχείριση των συσσωρευτών, στο πλαίσιο συνολικής αναθεώρησης, επικαιροποίησης και εναρμόνισης της με τον ΕΚ 1542/2023 που ούτως ή άλλως είναι απολύτως αναγκαίο, υιοθετεί τις παρακάτω κατευθύνσεις:
- Ο Υπόχρεος εισαγωγέας/ παραγωγός θα δηλώνει σε ετήσια βάση το Put on the Market (PoM) των μπαταριών αποθήκευσης ενέργειας.
- Αφού υπολογιστεί η χρηματική εισφορά, ο Υπόχρεος θα καταβάλει στο ΣΕΔ ένα ποσοστό (%) εκ του συνολικού ποσού και το υπόλοιπο θα κατατίθεται μέσω Εγγυητικής Επιταγής (Ε/Ε) Καλής Πληρωμής διάρκειας Χ ετών.
- Κάθε 2 χρόνια, το ΣΕΔ θα έχει υποχρέωση να τεκμηριώνει στον ΕΟΑΝ αν η χρηματική εισφορά (περιβαλλοντικό τέλος) για τις μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας παραμένει η ίδια ή διαφοροποιείται εξαιτίας τυχόν τροποποίησης του κόστους διαχείρισης.
- Οι Υπόχρεοι εισαγωγείς/ παραγωγοί θα πρέπει να τροποποιούν – επικαιροποιούν το ύψος των Ε/Ε ανάλογα, με τυχόν τροποποίηση του ύψους της χρηματικής εισφοράς.
- Σε περίπτωση που προκύψει απόβλητο προς διαχείριση σε χρόνο νωρίτερο από τα Χ έτη που θα ισχύει η Ε/Ε, που θα έχει κατατεθεί στο ΣΕΔ από τον Υπόχρεο, θα εκταμιεύεται αναλόγως μέρος της Ε/Ε, προκειμένου να καλυφθεί το κόστος διαχείρισης των αποβλήτων που έχουν δηλωθεί προς διαχείριση, σύμφωνα με την χρηματική εισφορά που ισχύει κατά το συγκεκριμένο έτος.
Στόχος και επιδίωξη της Re-Battery είναι η παραπάνω πρόταση να αποτελέσει μια νέα δημιουργική αφετηρία διαλόγου με την ενδιαφερόμενη αγορά των υπόχρεων παραγωγών/ εισαγωγέων των υποδομών αποθήκευσης ενέργειας, προκειμένου να διαμορφωθεί το πλαίσιο αναφοράς και κοινής αποδοχής όλων των ενδιαφερομένων που θα τεθεί υπόψη της κυβέρνηση, ως τελικό σχέδιο νομοθετικής πρωτοβουλίας, για νομοθέτηση. Θέση της Re-Battery αποτελεί ότι είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει διαδικασία που να επιτρέψει την σταδιακή ενσωμάτωση της εξέλιξης του κόστους διαχείρισης που θα φέρει η ανάπτυξη της βιομηχανίας ανακύκλωσης αποβλήτων συσσωρευτών ιόντων λιθίου που στον παρόντα χρόνο βρίσκεται σε εξέλιξη.
«Η δίχρονη εμπειρία διαλόγου που οργάνωσε η Re-Battery με την αυτοκινητοβιομηχανία, οι επιχειρήσεις της οποίας είναι στο σύνολο τους (100%) συμβεβλημένοι με την Re-Battery, για το προσδιορισμό του κοινού πλαισίου οργάνωσης και συνεργασίας τους στο νέο απόβλητο των συσσωρευτών ηλεκτροκίνησης, με εξαιρετικά αποτελέσματα και για τα δυο μέρη, αποτελεί το καλό παράδειγμα, την καλή πρακτική που δημιουργεί βάσιμες ελπίδες για αισιόδοξη κατάληξη της παραπάνω προσπάθειας», δήλωσε η κα Χούμα κλείνοντας την εκδήλωση.
Διαβάστε ακόμη