Η «Hellenic Hydrogen AE», η κοινοπραξία της Motor Oil και της ΔΕΗ, έχει ήδη υποβάλει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου 50 MW στο Αμύνταιο, με εκτιμώμενο κόστος 60 εκατ. ευρώ. Εν αναμονή του νέου θεσμικού πλαισίου για την αγορά υδρογόνου που προετοιμάζει το ΥΠΕΝ, η εταιρεία προσδοκά την έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) εντός του β’ τριμήνου του 2025, ώστε να προχωρήσει στη διαδικασία έκδοσης άδειας εγκατάστασης.

Σύμφωνα με δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Δημήτρη Τριανταφυλλόπουλου, στο powergame.gr, η «Hellenic Hydrogen» παραμένει προσηλωμένη στον στόχο έναρξης λειτουργίας της μονάδας «North 1» στο Αμύνταιο έως τα τέλη του 2027. Παρά τις καθυστερήσεις που προέκυψαν λόγω της αναπροσαρμογής των ευρωπαϊκών και εθνικών στόχων για την αγορά υδρογόνου, η εταιρεία συνεχίζει απρόσκοπτα την υλοποίηση του έργου.

«Προχωρούμε στην τεχνική και αδειοδοτική ωρίμανση του έργου στο Αμύνταιο, ώστε, μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ, να ξεκινήσουμε την παραγγελία εξοπλισμού για τη Μονάδα Ηλεκτρόλυσης, ακόμα και αν δεν έχουμε ακόμη στα χέρια μας την άδεια εγκατάστασης, δεδομένου ότι εμπλέκονται τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος & Ενέργειας». Όπως ανέφερε, το έργο θα αναπτυχθεί στον χώρο των παλαιών εγκαταστάσεων της ΔΕΗ και έχει σχεδιαστεί για συνολική εγκατεστημένη ισχύ 200 MW, με την πρώτη φάση να αφορά ισχύ 50 MW. Επιπλέον, ο κ. Τριανταφυλλόπουλος αναφέρθηκε και στις κεφαλαιακές δαπάνες (CapEx), καθώς και στις λειτουργικές δαπάνες (OpEx) του έργου, υπογραμμίζοντας τη σημασία τους για τη βιωσιμότητά του.

Έντονο το ενδιαφέρον γαλλικού fund, σύμφωνα με τον CEO της Hellenic Hydrogen

Όσον αφορά τις κεφαλαιουχικές και λειτουργικές δαπάνες, ο διευθύνων σύμβουλος της «Hellenic Hydrogen», Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος, ανέφερε: «Για τη χρηματοδότηση του έργου καθαυτού (CapEx), εξετάζεται η δυνατότητα άντλησης πόρων από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, καθώς και από ευρωπαϊκά προγράμματα».

Παράλληλα, σημείωσε πως παραμένει έντονο το ενδιαφέρον γαλλικού fund για τη συμμετοχή, με μειοψηφικό ποσοστό, στην εταιρεία ειδικού σκοπού (Special Purpose Vehicle – SPV), η οποία θα αναπτύξει και θα διαχειρίζεται το έργο στο Αμύνταιο.

Όπως επισήμανε ο κ. Τριανταφυλλόπουλος, το λειτουργικό κόστος (opex) στο υδρογόνο εξαρτάται κατά 70% από την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας. Η «Hellenic Hydrogen» επιθυμεί να συνεργαστεί με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ υποστηρίζει ότι μπορούν να ισχύσουν ειδικά καθεστώτα για τους μεγάλους καταναλωτές, είτε για τις χρεώσεις δικτύου, είτε για την απορροφούμενη ενέργεια. Επίσης, επιδιώκει μέσω συζητήσεων με το Υπουργείο, τη διερεύνηση πιθανότητας λειτουργικής ενίσχυσης των παραγωγών υδρογόνου.

Η παραγωγή πράσινου υδρογόνου απαιτεί τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, όπως επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της «Hellenic Hydrogen», Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος. «Για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, χρειαζόμαστε μεγάλες ποσότητες πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας σε χαμηλό κόστος», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η μονάδα των 50 MW, που θα αναπτυχθεί στο «North 1», θα μπορεί να αξιοποιήσει την ενέργεια που διαφορετικά θα χανόταν λόγω των σημαντικών περικοπών στη λειτουργία των φωτοβολταϊκών σταθμών, συμβάλλοντας παράλληλα στην εξισορρόπηση του Δικτύου. Όπως εξήγησε, «οι μονάδες υδρογόνου λειτουργούν σαν τεράστιες χημικές μπαταρίες, παρέχοντας υπηρεσίες δικτύου, μειώνοντας τη συμφόρηση στα δίκτυα και περιορίζοντας τις περικοπές παραγωγής, που αποτελούν σήμερα σημαντικές προκλήσεις για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας».

Πελάτης του «North 1» η ΔΕΗ

Ένας από τους βασικούς πελάτες του «North 1» θα είναι η ΔΕΗ, η οποία αναπτύσσει μονάδα Συμπαραγωγής Θερμότητας και Ηλεκτρισμού (ΣΗΘΥΑ) στην έκταση της πρώην λιγνιτικής μονάδας της Καρδίας, στην Κοζάνη. Για το έργο αυτό, η ΔΕΗ έχει ήδη υπογράψει σύμβαση με την ΗΛΕΚΤΩΡ.

Η Μονάδα Ηλεκτρόλυσης, που θα κατασκευαστεί στον πρώην ΑΗΣ Αμυνταίου, θα συνδεθεί με το ΣΗΘΥΑ στην Καρδία μέσω αγωγού υδρογόνου μήκους 9 χλμ. Ο αγωγός θα ξεκινά από το «North 1» και θα συναντά τον υπάρχοντα αγωγό φυσικού αερίου, ο οποίος έχει ήδη κατασκευαστεί και είναι hydrogen-ready. Απομένουν μόνο οι τελικές συνδέσεις που θα ολοκληρωθούν από τον ΔΕΣΦΑ. Με την ολοκλήρωση αυτών των εργασιών, θα δημιουργηθεί σύνδεση μεταξύ του Πλατέος Ημαθίας και της Καρδίας, επιτρέποντας στη μονάδα ΣΗΘΥΑ να λαμβάνει φυσικό αέριο.

Η μονάδα ΣΗΘΥΑ της ΔΕΗ θα λειτουργεί με καύσιμο μείγμα 80% φυσικού αερίου και έως 20% υδρογόνου. Παράλληλα, θα παρέχει θερμική ενέργεια για την τροφοδοσία των τηλεθερμάνσεων της περιοχής.

Αναζήτηση νέων βιομηχανικών καταναλωτών από τη Hellenic Hydrogen

Παρά τη συνεργασία με τη ΔΕΗ, η μονάδα ΣΗΘΥΑ δεν αρκεί για να καλύψει το ελάχιστο απαιτούμενο φορτίο του εργοστασίου παραγωγής υδρογόνου. Για τον λόγο αυτό, η «Hellenic Hydrogen» αναζητά επιπλέον βιομηχανικούς καταναλωτές στην περιοχή.

Το υδρογόνο αφορά κυρίως μεγάλους καταναλωτές και ιδιαίτερα βιομηχανίες που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην απανθρακοποίησή τους, όπως διυλιστήρια, λιπασματοβιομηχανίες, χαλυβουργίες και βιομηχανίες πλαστικών. Ειδικότερα, τα διυλιστήρια αναμένεται να αποτελέσουν σημαντική αγορά για το πράσινο υδρογόνο, καθώς επιταχύνεται η παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία και την αεροπλοΐα.

Ολοκληρώνοντας, ο κ. Τριανταφυλλόπουλος υπογράμμισε τη σημασία της ανάπτυξης κατάλληλων δικτύων μεταφοράς υδρογόνου, ώστε να διευκολυνθεί η τροφοδοσία βιομηχανικών περιοχών και λιμανιών με το συγκεκριμένο καύσιμο ή μείγματα καυσίμου που περιέχουν υδρογόνο.

Διαβάστε ακόμη