Το ΥΠΕΝ προχώρησε στη δημοσίευση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) για το έργο με τίτλο «Ελληνικό Τμήμα του Αγωγού Μεταφοράς Προϊόντων Πετρελαίου Θεσσαλονίκη-Σκόπια», το οποίο κατασκεύασε και επιδιώκει να επαναλειτουργήσει ο όμιλος Helleniq Energy, μέσω της θυγατρικής της «Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ». Η εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων και περιορισμών για τον αγωγό μεταφοράς πετρελαίου από τη Θεσσαλονίκη στα Σκόπια βαρύνει τη Helleniq Energy, σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια.
Το έργο αφορά στη λειτουργία του υφιστάμενου αγωγού μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου από τις εγκαταστάσεις ΒΕΘ (Συγκρότημα Διαβατών) των Ελληνικών Πετρελαίων στη Θεσσαλονίκη, έως την περιοχή των Ευζώνων στα ελληνικά σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία. Ο αγωγός έχει διάμετρο 16” (0,406μ) και συνολικό μήκος 213 χλμ περίπου εκ των οποίων τα 69,7 χλμ οδεύουν εντός του ελληνικού εδάφους. Η μεταφορική του δυναμικότητα, ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια τόνους (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) ετησίως.
Η απόφαση του ΥΠΕΝ επισημαίνει πως η λειτουργία του εν λόγω αγωγού της VΑRDAX, αποσκοπεί στη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου (πετρέλαιο κίνησης/Diesel), από τις δεξαμενές, στο διυλιστήριο της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ, του ομίλου Helleniq Energy, στη Θεσσαλονίκη, προς την πετρελαϊκή εγκατάσταση της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Τα κυριότερα στοιχεία του έργου που αναπτύσσει ο όμιλος Helleniq Energy
Μεταξύ των κυριότερων στοιχείων του έργου είναι ένας τερματικός σταθμός στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη, στον οποίο ανήκει ο θάλαμος Ελέγχου, το αντλιοστάσιο του αγωγού, μετρητικό σύστημα της ροής και ξεστροπαγίδα αποστολής. Σημειώνεται, δε, πως οι εγκαταστάσεις της εταιρείας VARDAX εντός τους διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης καλύπονται αδειοδοτικά από την ΑΕΠΟ του εν λόγω διυλιστηρίου. Επιπλέον, στα κυριότερα στοιχεία του έργου βρίσκεται ένας υπόγειος χαλύβδινος αγωγός, με αντιδιαβρωτική προστασία, διαμέτρου 16″ και μήκους 69,7 χλμ, καθώς και τρία βανοστάσια, τα οποία βρίσκονται σε διάφορες θέσεις κατά μήκος του αγωγού.
Η ιστορία του αγωγού πετρελαίου
Ο αγωγός πετρελαίου κατασκευάστηκε το 2002 για να συνδέσει τα διυλιστήρια στη Θεσσαλονίκη με το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, το οποίο εξαγοράστηκε από τα ΕΛΠΕ (νυν Helleniq Energy) το 1998. Αρχικά, ο αγωγός χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, αλλά το 2013 σταμάτησε να λειτουργεί, καθώς τα ΕΛΠΕ αποφάσισαν να σταματήσουν τη διύλιση της ΟΚΤΑ, θεωρώντας την οικονομικά μη βιώσιμη. Στη συνέχεια, τα ΕΛΠΕ σχεδίασαν να χρησιμοποιήσουν τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο εφοδιασμού των Δυτικών Βαλκανίων με πετρελαιοειδή. Το σχέδιο της Helleniq Energy προέβλεπε την αναβάθμιση του αγωγού, ο οποίος είχε καθαριστεί και πλέον δεν μεταφέρει αργό πετρέλαιο, για να μεταφέρει ντίζελ από την Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία και να το αποθηκεύει στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, το οποίο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο. Για να υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο, ήταν απαραίτητο να αλλάξει η χρήση του αγωγού, ώστε να μεταφέρει προϊόντα διύλισης αντί για αργό πετρέλαιο.
Διαβάστε ακόμη