Η Fitch Ratings επιβεβαίωσε τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική αξιολόγηση εκδότη (IDR) της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ), καθώς και τη βαθμολογία του μη εξασφαλισμένου χρέους της, στο “BB-“. Η αυτόνομη πιστοληπτική ικανότητα (SCP) της ΔΕΗ παραμένει στο “bb-“, ενώ η προοπτική της αξιολόγησης είναι σταθερή. Η βαθμολογία ανάκτησης του μη εξασφαλισμένου χρέους είναι “RR4”. Η επιβεβαίωση της αξιολόγησης αντικατοπτρίζει τη σταδιακή μετάβαση της ΔΕΗ σε ένα πιο ισορροπημένο επιχειρηματικό μοντέλο μεταξύ παραγωγής και προμήθειας, την αύξηση της παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές χαμηλού κόστους, την υψηλή ευελιξία των υδροηλεκτρικών και θερμικών μονάδων της, την επέκταση της ρυθμιζόμενης διανομής, καθώς και τη μείωση των κρατικών απαιτήσεων. Παράλληλα, λαμβάνει υπόψη τη συνεχή αρνητική ελεύθερη ταμειακή ροή (FCF) λόγω υψηλών επενδύσεων κεφαλαίου (capex) και του εξελισσόμενου ρυθμιστικού πλαισίου.
Η σταθερή προοπτική βασίζεται στο χρηματοοικονομικό περιθώριο μόχλευσης της ΔΕΗ, με τον δείκτη FFO net leverage να διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στο 5,2x για την περίοδο 2025-2027, κάτω από το αναθεωρημένο όριο ευαισθησίας των 5,5x, παρά τις υψηλές κεφαλαιουχικές δαπάνες και την επαναφορά των μερισμάτων. Η δέσμευση της διοίκησης για την προτεραιότητα στη χρηματοοικονομική σταθερότητα έναντι της ανάπτυξης ενισχύει τη σταθερή προοπτική.
Βασικοί παράγοντες αξιολόγησης της ΔΕΗ
Αμετάβλητη μακροπρόθεσμη στρατηγική
Το επικαιροποιημένο επιχειρηματικό σχέδιο της ΔΕΗ έως το 2027 συνεχίζει να εστιάζει στην ισορροπία μεταξύ παραγωγής και προμήθειας, μέσω της απολιγνιτοποίησης έως το 2026 και της επέκτασης των ΑΠΕ στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παρά την αύξηση των κεφαλαιουχικών δαπανών (capex) και την επαναφορά των μερισμάτων από το 2024, η ΔΕΗ επιβεβαιώνει τον στόχο της για καθαρό χρέος/προσαρμοσμένο EBITDA στο εύρος 3,0x-3,5x.
Ανάπτυξη EBITDA
Προβλέπεται αύξηση του EBITDA από 1,8 δισ. ευρώ το 2024 σε 2,4 δισ. ευρώ το 2027, λόγω διεύρυνσης του ολοκληρωμένου περιθωρίου και αύξησης της ρυθμιζόμενης διανομής μέσω επενδύσεων.
Εφαρμογή του επιχειρηματικού σχεδίου
Η επέκταση του ολοκληρωμένου περιθωρίου εξαρτάται από την ικανότητα της ΔΕΗ να αυξήσει την παραγωγή ΑΠΕ, μειώνοντας το κόστος προμήθειας και διατηρώντας την τιμολογιακή ισχύ της στην αγορά. Ο στόχος για 5,6 GW νέας ισχύος ΑΠΕ την περίοδο 2025-2027 θα αντικαταστήσει 1,5 GW λιγνιτικής ισχύος και θα μειώσει την υπερβάλλουσα προσφορά σε Ελλάδα και Ρουμανία.
Αυξημένη δυνατότητα δανεισμού
Η διοίκηση έχει ξεπεράσει τους στόχους της τα τελευταία 4 χρόνια, βελτιώνοντας το επιχειρηματικό προφίλ της εταιρείας. Η εξέλιξη του ρυθμιστικού πλαισίου συνέβαλε στην αύξηση της ικανότητας μόχλευσης στο 5,5x.
Ορατότητα υψηλών επενδύσεων
Το 50% των επενδύσεων ύψους 10,1 δισ. ευρώ αφορά νέες ΑΠΕ, ενώ το 27% κατευθύνεται στη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας και το 9% στη θερμική παραγωγή. Το 40% των επενδύσεων γίνεται εκτός Ελλάδας, ενισχύοντας τη γεωγραφική διαφοροποίηση.
Εξαγορές & συγχωνεύσεις (M&A)
Το 2024, η ΔΕΗ συμφώνησε να εξαγοράσει το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της Evryo Group στη Ρουμανία (629MW + 145MW υπό ανάπτυξη) για 700 εκατ. ευρώ, καθώς και 66,6MW σε λειτουργία και 1,7GW υπό ανάπτυξη στην Ελλάδα για 176 εκατ. ευρώ.
Μείωση των κρατικών απαιτήσεων
Η ΔΕΗ αναμένει σταδιακή αποδέσμευση κεφαλαίου από ρυθμιστικά και κρατικά οφειλόμενα ποσά μεταξύ 2025-2027, λόγω της μείωσης των επιδοτήσεων από την πτώση των τιμών ενέργειας και τη διασύνδεση των νησιών.
Αύξηση μόχλευσης FFO
Ο δείκτης FFO net leverage αναμένεται να αυξηθεί στο 5,2x κατά μέσο όρο (2025-2027) από 3,9x το 2024, αλλά θα παραμείνει κάτω από το όριο των 5,5x. Η ελεύθερη ταμειακή ροή (FCF) θα είναι αρνητική (-1,3 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο), λόγω επενδύσεων σε ΑΠΕ, τον σταθμό φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη και το δίκτυο ηλεκτρισμού.
Αναθεώρηση WACC στη διανομή
Στην Ελλάδα, το επιτρεπόμενο μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) για την περίοδο 2025-2028 εκτιμάται ότι θα μειωθεί στο 7,2%-7,4% από 7,7% (2023-2024), κυρίως λόγω αναπροσαρμογής του κόστους δανεισμού και του πληθωρισμού. Στη Ρουμανία, η πέμπτη ρυθμιστική περίοδος (2025-2029) θα έχει τελικό WACC 6,94% με πιθανή αύξηση 1% για έργα ψηφιοποίησης.
Αυτόνομη αξιολόγηση
Παρά την κρατική συμμετοχή 35,3%, η Fitch αξιολογεί τη ΔΕΗ ως αυτόνομη εταιρεία χωρίς επηρεασμό από την ελληνική κυβέρνηση. Ωστόσο, οι διασυνδέσεις με κρατικά εγγυημένα δάνεια και ελληνικές τράπεζες παραμένουν παράγοντες προς εξέταση.
Συμπέρασμα
Η Fitch Ratings επιβεβαιώνει τη σταθερή προοπτική της ΔΕΗ, αναγνωρίζοντας την πρόοδό της προς ένα ισορροπημένο επιχειρηματικό μοντέλο, την επέκταση στις ΑΠΕ και τη σταδιακή μείωση της κρατικής παρέμβασης. Ωστόσο, οι υψηλές επενδύσεις και η αρνητική ταμειακή ροή παραμένουν προκλήσεις, με τη μακροπρόθεσμη οικονομική σταθερότητα να εξαρτάται από την επιτυχή εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου της εταιρείας.
Διαβάστε ακόμη