Με σκοπό το επόμενο διάστημα να ξεκλειδώσει μια σημαντική εκκρεμότητα, αυτή του ρυθμιστικού πλαισίου για την αγορά δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), προχωρούν όλες οι απαιτούμενες διεργασίες, ανάμεσα στις οποίες είναι και η αποστολή του τελικού κειμένου στην Κομισιόν. Θα ακολουθήσει διαβούλευση με τους emitters και στη συνέχεια το νομοσχέδιο θα πάρει τον δρόμο για τη Βουλή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κείμενο εκτός από τον αδειοδοτικό κύκλο των μονάδων θα περιλαμβάνει και ένα μηχανισμό de–risking για να αμβλύνονται οι κίνδυνοι σε περιόδους που οι τιμές είναι χαμηλές. Σκοπός να υπάρχει ένα συγκεκριμένο όριο που όταν οι τιμές κινούνται κάτω από αυτό να υπάρχει μια αντιστάθμιση για τους emitters και ταυτόχρονα ένα «ταβάνι» που όταν οι τιμές των CO2 το ξεπερνούν θα πρέπει οι emitters να καλύπτουν τη διαφορά.
Παράλληλα, στο ίδιο κείμενο θα προβλέπονται οι λεπτομέρειες της διαδικασίας του Market Test για την αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, το οποίο θα πραγματοποιηθεί εντός του έτους. Αρκετές εταιρείες έχουν βάλει σε τροχιά ανάπτυξης έργα σε αυτή την κατηγορία. Ανάμεσα σε αυτά, το έργο στον Πρίνο που διαχειρίζεται η EnEarth, θυγατρική της Energean. Πρόσφατα, εξασφάλισε επιδότηση 120 εκατ. ευρώ από το ευρωπαϊκό ταμείο Connecting Europe Facility για το έργο, που σε συνδυασμό με τα 150 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από το ελληνικό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) επιτρέπουν στην εταιρεία να ξεκινήσει την ανάπτυξη του project, υπό την αίρεση της χορήγησης της απαραίτητης Άδειας Αποθήκευσης, την οποία αναμένει η EnEarth από την ΕΔΕΥΕΠ. Σημαντική στήριξη από ευρωπαϊκά Ταμεία έχουν εξασφαλίσει τα έργα IRIS της Motor Oil, Ifestos του Τιτάνα και το Olympus του Ηρακλή για δέσμευση CO2 στις αντίστοιχες βιομηχανικές μονάδες.
Το ρυθμιστικό πλαίσιο για βιομεθάνιο και υδρογόνο
Στο ίδιο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή το επόμενο διάστημα, θα περιγράφεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για το βιομεθάνιο και το υδρογόνο. Για το μεν βιομεθάνιο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το «κλειδί» είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ περιμένουν το πλαίσιο που θα διέπει τους υβριδικούς σταθμούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα, λειτουργώντας ως σταθμοί βάσης για το βράδυ και ταυτόχρονα να παράγουν βιομεθάνιο. Σε αυτό το πλαίσιο, εκτιμάται πως θα έπρεπε να θεσπιστεί ειδικό πλαίσιο διακοψιμότητας, με αντίστοιχα κίνητρα, με τις μονάδες αυτές να συμβάλουν στην ευστάθεια του συστήματος.
Για το υδρογόνο, η αποσαφήνιση του ρυθμιστικού πλαισίου αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις επενδύσεις στον τομέα αυτό, με τη Motor Oil να σχεδιάζει το έργο EPHYRA με την εγκατάσταση μονάδας παραγωγής υδρογόνου, εντός των διυλιστηρίων της εταιρείας στην Κόρινθο και τη Hellenic Hydrogen, που αποτελεί κοινοπραξία της Motor Oil και της ΔΕΗ, να σχεδιάζει μονάδα στο Αμύνταιο. Πηγές του ΔΕΣΦΑ επισημαίνουν μάλιστα το γερμανικό ενδιαφέρον μέσω του Market Test για το έργο “Dedicated H2 Backbone”, που θα «τρέξει» στην Ελλάδα, ενώ «βλέπουν» συνέργειες και με τη Σαουδική Αραβία. Να σημειωθεί πως έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας με τη Σαουδική Αραβία, σε σχέση με το υδρογόνο.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αμμωνία
Φαίνεται πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, πως υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την αμμωνία και για άλλα ανανεώσιμα καύσιμα και ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η Αίγυπτος. Η εγγύτητα της χώρας με την Ελλάδα φαίνεται πως εξυπηρετεί σχέδια τα οποία αναμένεται να πάρουν «σάρκα και οστά», το επόμενο διάστημα. Μάλιστα, στο Egypes Energy Show που θα διεξαχθεί στο Κάιρο στις 17-19 του μήνα αναμένεται να υπάρξουν σχετικές συζητήσεις. Η Αίγυπτος βρίσκεται στα «ραντάρ» της Ε.Ε. γιατί ανήκει στις χώρες της Β. Αφρικής που χαρακτηρίζονται από σταθερότητα. Άλλωστε, στο επίκεντρο του ΔΕΣΦΑ εκτός από τη μεταφορά LNG, είναι και το θέμα του CCS, καθώς στην περιοχή υπάρχουν εξαντλημένα κοιτάσματα, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, με τον ίδιο τρόπο που θα χρησιμοποιηθεί ο Πρίνος.
Διαβάστε ακόμη