Στην ανάγκη ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου για τις υποδομές και την αγορά υδρογόνου στην Ελλάδα αναφέρθηκε η Σοφία Μιχελάκη, Νομική Διευθύντρια του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο του συνεδρίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Ενεργειακής Ρύθμισης. Ξεκινώντας από την ελληνική πραγματικότητα, υπογράμμισε τον καίριο ρόλο του ΔΕΣΦΑ, σημειώνοντας ότι ο διαχειριστής ήδη σχεδιάζει τους νέους αγωγούς φυσικού αερίου, ώστε να είναι έτοιμοι να δεχθούν υδρογόνο. «Αν και οι αγωγοί παραμένουν προς το παρόν αγωγοί φυσικού αερίου, είναι ήδη σχεδιασμένοι ως “υδρογόνο-ready”. Αυτό σημαίνει ότι προετοιμαζόμαστε για τη μελλοντική ζήτηση, προβλέποντας τις ανάγκες της αγοράς», εξήγησε.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στο έργο «Dedicated H2 Backbone», που αναπτύσσει ο ΔΕΣΦΑ και έχει ενταχθεί στην έκτη λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI), αποτελεί μια φιλόδοξη πρωτοβουλία ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Αφορά την κατασκευή αγωγού για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου, συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Ο ΔΕΣΦΑ, σε συνεργασία με τον Βούλγαρο Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου (Bulgartransgaz), έχει προχωρήσει σε κοινή Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, με στόχο την καταγραφή της ζήτησης από εταιρείες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο. Μέσω αυτής της διαδικασίας, οι δύο διαχειριστές επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τις ανάγκες της αγοράς και να αξιολογήσουν τη βιωσιμότητα της επένδυσης στο υδρογόνο.
Η πρωτοβουλία αυτή απευθύνεται σε εταιρείες που σχεδιάζουν είτε την παραγωγή υδρογόνου στην Ελλάδα ή στη Βουλγαρία, είτε την ενσωμάτωση ανανεώσιμων αερίων στη βιομηχανική τους παραγωγή, είτε τη δραστηριοποίησή τους στον τομέα εμπορίας και προμήθειας υδρογόνου. Το έργο δημιουργεί ισχυρά κίνητρα για συμμετοχή, καθώς προσφέρει νέες προοπτικές για τη βιομηχανία και την εμπορία καθαρού υδρογόνου, ενώ παράλληλα ενισχύει την ενεργειακή συνεργασία και τη μετάβαση στη βιώσιμη ενέργεια σε περιφερειακό επίπεδο. Η ένταξή του στη λίστα PCI του εξασφαλίζει προτεραιότητα στον σχεδιασμό και πρόσβαση σε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο ΔΕΣΦΑ, σε συνεργασία με τον Βούλγαρο Διαχειριστή Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, έχει ήδη ξεκινήσει τις πρώτες φάσεις σχεδιασμού, συμπεριλαμβανομένων μελετών αγοράς και εκδήλωσης ενδιαφέροντος από επενδυτές. «Το έργο είναι κρίσιμο για τη διασύνδεση των δύο χωρών και για την ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου στην ευρύτερη περιοχή» τόνισε, προσθέτοντας ότι «η ζήτηση είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την υλοποίηση του έργου».
Περιορισμένη η ζήτηση για υδρογόνο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ
Στην ομιλία της, η κ. Μιχελάκη επεσήμανε τη σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική αγορά, καθώς η ζήτηση για υδρογόνο παραμένει περιορισμένη. «Είναι αδύνατον να επενδύσουμε σε υποδομές που δεν θα εξυπηρετήσουν τίποτα. Οι ανάγκες της αγοράς καθορίζουν το πρόγραμμά μας», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η υλοποίηση των σχεδίων εξαρτάται από την ανάπτυξη της ζήτησης και τη δημιουργία οικονομικών κινήτρων.
Περνώντας στην ευρωπαϊκή διάσταση του θέματος, η κ. Μιχελάκη ανέλυσε τις φιλόδοξες πρωτοβουλίες της Ε.Ε. για την ενίσχυση της χρήσης υδρογόνου, τονίζοντας τη σημασία του European Hydrogen Backbone. Το δίκτυο αυτό επιδιώκει τη διασύνδεση υποδομών υδρογόνου σε όλη την Ευρώπη, με στόχο την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων για 20 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου έως το 2030. Η Ελλάδα, όπως ανέφερε, είναι ενεργό μέλος αυτής της πρωτοβουλίας, με συμμετοχή σε έργα που προωθούν την πράσινη ενέργεια.
Αναφερόμενη στο τέταρτο πακέτο της Ε.Ε. για το φυσικό αέριο, η κ. Μιχελάκη εξήγησε ότι τα κράτη-μέλη έχουν περιθώριο δύο ετών, έως τον Ιούλιο του 2026, για να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο. «Η σταθερότητα ενός νομικού πλαισίου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει ασφάλεια στις επενδύσεις. Η Ελλάδα πρέπει να κινηθεί γρήγορα, καθώς οι αγορές της Ευρώπης είναι ήδη πιο ώριμες στον τομέα του υδρογόνου σε σχέση με τη δική μας,» τόνισε. Μάλιστα, υπογράμμισε ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο χρησιμοποιεί τους ίδιους ρυθμιστικούς κανόνες που ισχύουν για το φυσικό αέριο, γεγονός που διευκολύνει τη μετάβαση.
Σε μια παρατήρηση για τη σημασία της «υδρογονικής διπλωματίας», η κ. Μιχελάκη εξέφρασε την πεποίθηση ότι οι διεθνείς συνεργασίες, όπως αυτές που ξεκίνησε η Γερμανία, μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην επέκταση των υποδομών. «Πιστεύω ότι όλες οι πρωτοβουλίες που προέρχονται από τη βιομηχανία και προωθούν την υλοποίηση έργων υδρογόνου είναι ωφέλιμες. Όταν κάτι λειτουργεί καλά, άλλοι το ακολουθούν,» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Καταλήγοντας, υπογράμμισε τη σημασία της παγκόσμιας συνεργασίας για την αντιμετώπιση των κλιματικών προκλήσεων, σημειώνοντας ότι η επιτυχία του υδρογόνου δεν είναι μόνο ευρωπαϊκό ζήτημα αλλά καθολικό. «Η επίτευξη των στόχων μας απαιτεί συνεργασία σε όλα τα επίπεδα. Εάν το παγκόσμιο ενδιαφέρον δεν ευθυγραμμιστεί με τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, τότε τα αποτελέσματα θα είναι περιορισμένα,» τόνισε. Η παρουσίασή της ολοκληρώθηκε με μια νότα αισιοδοξίας για το μέλλον, υπογραμμίζοντας τη δέσμευση του ΔΕΣΦΑ για την προετοιμασία των υποδομών που θα ανταποκριθούν στις ανάγκες της νέας εποχής.
Διαβάστε ακόμη