Το πρώτο τρίμηνο του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η εξαγορά της Ηλέκτωρ από τη Motor Oil, καθώς η διαδικασία βρίσκεται σε φάση πλήρους διερεύνησης από την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την ενημέρωση του Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου της Motor Oil, Πέτρου Τζαννετάκη, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων του εννεαμήνου στους αναλυτές, η διαδικασία αυτή ξεκίνησε στα τέλη Οκτωβρίου 2024. Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, η Επιτροπή είναι υποχρεωμένη να εκδώσει την τελική της απόφαση εντός 90 ημερών. «Η Motor Oil δεν εκφράζει καμία ανησυχία για την τελική έκβαση της συναλλαγής. Η εξαγορά θα ολοκληρωθεί επιτυχώς, διασφαλίζοντας τα στρατηγικά οφέλη που απορρέουν από την ενίσχυση των δραστηριοτήτων της στον τομέα της κυκλικής οικονομίας», σχολίασε η διοίκηση.
Η εξαγορά του 94,4% της Ηλέκτωρ έναντι 115 εκατ. ευρώ δίνει στη Motor Oil τη δυνατότητα να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαχείριση αποβλήτων στην Ελλάδα. Η εταιρεία εκτιμά ότι η αξία των μελλοντικών συμβάσεων για κατασκευή και λειτουργία σχετικών έργων θα αγγίξει τα 5 δισ. ευρώ, αποκλειστικά για την ελληνική αγορά. Η επένδυση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της Motor Oil για την κυκλική οικονομία, ανοίγοντας δρόμους για ανάπτυξη και ενίσχυση της παρουσίας της στον τομέα.
Εξελίξεις αναμένει η Motor Oil μέσα στο 2025 και για το ζήτημα της πλήρους αποκατάστασης της βλάβης στο διυλιστήριο της Κορίνθου. Η παραγωγική δυναμικότητα του διυλιστηρίου προβλέπεται να αποκατασταθεί πλήρως έως το τρίτο τρίμηνο του έτους. Μέχρι τότε, η λειτουργία του θα κυμαίνεται στο 65%-80% της ονομαστικής του δυναμικότητας. Σημειώνεται πως μόλις εχθές δόθηκε το πράσινο φως από την ασφαλιστική εταιρεία για το πρώτο μέρος της αποζημίωσης, το οποίο αναμένεται να καταβληθεί έως το τέλος του χρόνου, με το ποσό να ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ. Η αποζημίωση θα κατανεμηθεί σε δύο κύριες κατηγορίες: τις υλικές ζημιές και τις απώλειες από τη διακοπή των δραστηριοτήτων. Για τις υλικές ζημιές, η διαδικασία προβλέπει την καταβολή του ποσού σε δόσεις, οι οποίες θα βασίζονται στην υποβολή και έγκριση σχετικών τιμολογίων από την εταιρεία. Οι εργασίες αποκατάστασης περιλαμβάνουν την επισκευή και αντικατάσταση εξοπλισμού που επηρεάστηκε από την πυρκαγιά.
Όσον αφορά τις απώλειες από τη διακοπή δραστηριοτήτων, η αποζημίωση θα καταβάλλεται σε συνεχή βάση, με μηνιαία υπολογισμό των σχετικών κόστη που θα υποβάλλονται στις ασφαλιστικές εταιρείες για έγκριση. Η διαδικασία αυτή εξασφαλίζει την κάλυψη των λειτουργικών απωλειών που υφίσταται ο όμιλος λόγω της περιορισμένης δυναμικότητας του διυλιστηρίου. «Η πρώτη δόση αποζημίωσης είναι κρίσιμη για την κάλυψη των άμεσων οικονομικών αναγκών και την επιτάχυνση των εργασιών αποκατάστασης, ενώ η συνολική διαδικασία αποζημίωσης έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίσει τη σταδιακή επιστροφή της μονάδας στη μέγιστη παραγωγική δυναμικότητα, μειώνοντας παράλληλα τις επιπτώσεις στην οικονομική απόδοση του ομίλου», σχολίασε ο κ. Τζαννετάκης.
Στο επίκεντρο της στρατηγικής της Motor Oil η πράσινη μετάβαση
Κεντρικό πυλώνα στη στρατηγική της εταιρείας αποτελούν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) η θυγατρική MORE είναι ήδη ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός πράσινης ενέργειας στην Ελλάδα και διαθέτει σήμερα 839 MW εγκατεστημένης ισχύος και pipeline έργων που ανέρχεται σε 2,7 GW. Στόχος της εταιρείας είναι να επιτύχει συνολική λειτουργική ισχύ 2 GW έως το 2030, με την εκτίμηση ότι οι δραστηριότητες αυτές θα συνεισφέρουν ετησίως EBITDA ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ.
Στις άμεσες εξελίξεις περιλαμβάνεται η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 1,6 GW στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν έως το 2027. Παράλληλα, η εταιρεία σχεδιάζει την υλοποίηση ενός πιλοτικού offshore από κοινού με τη ΔΕΗ και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στο υπεράκτιο αιολικό της Αλεξανδρούπολης, ισχύος 200 MW. Σήμερα έχει υπό ανάπτυξη ή σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης νέες μονάδες 1.134 MW. Στην παρουσίαση επισημαίνεται πως επιτεύχθηκαν κρίσιμα ορόσημα όπως η εξασφάλιση διμερών συμβάσεων (PPAs) στα φωτοβολταϊκά των 600 MW που αναπτύσσει ο όμιλος μαζί με τη ΔΕΗ, εξασφαλίστηκαν 51 MW έτοιμα προς κατασκευή στην Ρουμανία (φωτοβολταϊκό και μονάδα αποθήκευσης), προχωρούν τρία έργα αποθήκευσης στην Ελλάδα (144 MWh) και παράλληλα εξασφαλίστηκε πως ο όμιλος
Εκτός από τις ΑΠΕ, η Motor Oil επενδύει στην παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, το οποίο θεωρείται βασικός πυλώνας της βιώσιμης ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, έχει δρομολογήσει την ανάπτυξη ενός ηλεκτρολύτη ισχύος 30 MW, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2026. Με την ολοκλήρωση του έργου, η εταιρεία στοχεύει σε ετήσια παραγωγή 60.000 τόνων υδρογόνου και 25.000 τόνων e-methanol, ενισχύοντας τη συμβολή της στην απανθρακοποίηση του ενεργειακού τομέα.
Η μονάδα προπυλενίου
Για τη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο της Κομοτηνής, ισχύος 877 MW, που αναπτύσσει η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής (συμμετέχουν από κοινού Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), αναφέρεται πως αναμένεται να λειτουργήσει το πρώτο τρίμηνο του 2025. ισχύος 877 MW, η οποία αναπτύσσεται από την εταιρεία «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» – μία κοινοπραξία της Motor Oil και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2025. Η συγκεκριμένη μονάδα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα της παραγωγής ενέργειας στην Ελλάδα. Είναι σχεδιασμένη ώστε να λειτουργεί κυρίως με φυσικό αέριο, αλλά προβλέπεται να υποστηρίζει και τη χρήση υδρογόνου στο μέλλον, γεγονός που ενισχύει τη συμβολή της στην ενεργειακή μετάβαση και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η εν λόγω μονάδα προβλέπεται να συνεισφέρει κέρδη EBITDA της τάξης των 25 με 30 εκατ. ευρώ.
Για το δίκτυο πρατηρίων που προσεγγίζει σήμερα τα 1.500 (800 AVIN, 800 Coral και 80 πρατήρια Coral σε Βαλκάνια και Κύπρο) η διοίκηση τονίζει πως επιδιώκει την αύξηση των εσόδων πέραν των καυσίμων. Οι πωλήσεις λιανικής εκτός καυσίμων στο δίκτυο του ομίλου αυξήθηκαν το 2023 στα 91 εκατ. από 78 εκατ. το 2022 μέσω 15 εκατ. συναλλαγών. Σε εξέλιξη είναι η ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων λιανικής Smartshop στα πρατήρια του ομίλου ή και εκτός πρατηρίων. Σήμερα λειτουργούν δύο αυτόνομα καταστήματα λιανικής και θα αυξηθούν σε 27 με την προσθήκη της αλυσίδας καταστημάτων Twenty4 που είναι προς έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Τον Μάρτιο οι αποφάσεις για το μέρισμα
Τον Μάρτιο του 2025 αναμένεται να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τη διανομή μερίσματος από τη Motor Oil, όπως δήλωσε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Πέτρος Τζαννετάκης. Στόχος είναι να υπάρχει πλήρης εικόνα για την πορεία της αγοράς και το κλείσιμο του έτους πριν καθοριστεί το συνολικό μέρισμα. «Ελπίζουμε ότι θα είναι υγιές», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Η Motor Oil έχει ήδη εγκρίνει τη διανομή ενδιάμεσου μερίσματος ύψους 0,30 ευρώ ανά μετοχή, ενώ τα έσοδα από τις ασφαλιστικές αποζημιώσεις που σχετίζονται με την πυρκαγιά του Σεπτεμβρίου αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω τη δυνατότητα διανομής μερισμάτων. Τα πρόσθετα αυτά έσοδα προσφέρουν σημαντική ρευστότητα, η οποία θα συμβάλει στην κάλυψη των οικονομικών αναγκών της εταιρείας. Σε ερώτηση για το ύψος της έκτακτης φορολόγησης, ο ίδιος τόνισε ότι το καθαρό κόστος είναι στα 199 εκατ. ευρώ (το μεικτό ποσό είναι στα 255 εκατ.) και θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Φεβρουαρίου.
Η αναφορά στον Βαρδή Βαρδινογιάννη
Η Motor Oil βίωσε πρόσφατα την απώλεια του Προέδρου της, Βαρδή Βαρδινογιάννη, ένα δυσάρεστο γεγονός που γέμισε θλίψη ολόκληρη την εταιρεία, όπως σχολίασε η διοίκηση. «Ήμασταν όλοι πολύ θλιμμένοι, και είναι σαν να έχει ξημερώσει μια διαφορετική μέρα από την προηγούμενη εβδομάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαννετάκης.
«Η παρακαταθήκη που άφησε ο Βαρδής Βαρδινογιάννης είναι μεγάλη και όλοι στον όμιλο νιώθουν περήφανοι για τη συνεισφορά του. Εκτός από την καθοριστική του παρουσία, η προσεκτική και διακριτική οργάνωση που είχε σχεδιάσει για τη συνέχιση της λειτουργίας της Motor Oil, βοήθησε σημαντικά ώστε η εταιρεία να διαχειριστεί ομαλά αυτή τη μεγάλη απώλεια. Παρά το κενό που αφήνει, η εταιρεία παραμένει δυνατή και προσηλωμένη στο όραμά του, συνεχίζοντας όπως θα ήθελε εκείνος», κατέληξε.
Διαβάστε ακόμη