«Η μετάβαση σε ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον δεν είναι ένα ζήτημα που λύνεται με το πάτημα ενός διακόπτη», τόνισε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελινόιλ, Γιάννης Αληγιζάκης, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα 70 χρόνια πορείας της ελίν. Οι ριζικές αλλαγές που συνοδεύουν την πράσινη μετάβαση αναδιαμορφώνουν τις στρατηγικές των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη η πλήρης μετάβαση σε ένα ενεργειακό σύστημα που θα βασίζεται αποκλειστικά στις ΑΠΕ απαιτεί χρόνο, προετοιμασία και προσεκτικό σχεδιασμό. «Παρά το γεγονός πως η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων είναι αναπόφευκτη δεν μπορούμε να αγνοούμε την ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια, η οποία μπορεί να διασφαλιστεί μόνο μέσα από μια ισορροπημένη στρατηγική που θα διατηρεί, έστω και προσωρινά, τα ορυκτά καύσιμα ως μέρος της λύσης», ανέφερε.
Μια ανισοβαρής πράσινη μετάβαση είναι τόσο πολιτικά όσο και κοινωνικά μη βιώσιμη. Όπως σημείωσε ο κ. Αληγιζάκης, απαιτείται σταδιακή διείσδυση και μεθοδικότητα στην επιλογή επενδύσεων, ώστε να αποφευχθεί το «ποντάρισμα μεγάλων χρηματικών ποσών σε τεχνολογίες που δεν θα έχουν μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα». Πέραν όμως από τον ρεαλιστικό σχεδιασμό και τα εφικτά χρονοδιαγράμματα που πρέπει να συνοδεύουν τους φιλόδοξους πράσινους στόχους, υπογράμμισε την ανάγκη για μια ουσιαστική «εσωτερική αναδιάρθρωση». «Η ελληνική αγορά είναι μια βαθιά προβληματική αγορά, γεμάτη στρεβλώσεις», σχολίασε χαρακτηριστικά, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στα φαινόμενα παραβατικότητας που ταλανίζουν την αγορά καυσίμων.
Οι στρεβλώσεις της ελληνικής αγοράς και οι πειραγμένες αντλίες
Σε μια εποχή συνεχών γεωπολιτικών κρίσεων και αβεβαιότητας, η ελίν κατόρθωσε να εδραιωθεί ανάμεσα στους πέντε κορυφαίους εξαγωγικούς ομίλους της Ελλάδας. Και αυτό διότι όπως είπε ο κ. Αληγιζάκης «αν η εταιρεία δεν είχε την διεθνή δραστηριότητα θα αντιμετώπιζε πιθανότατα πρόβλημα βιωσιμότητας. Αν δεν επενδύσεις στην εξωστρέφεια, δεν μπορείς να έχεις μέλλον, δήλωσε. Και συμπλήρωσε λέγοντας πως εμείς κληθήκαμε να κάνουμε μία επιλογή: είτε να αποχωρήσουμε από την αγορά, είτε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, όπως η παραβατικότητα στις αντλίες. Η πρώτη επιλογή δεν συμβαδίζει με τις αρχές μας, οπότε επικεντρωθήκαμε στη διεθνή αγορά, παρόλο που αυτό σήμαινε σημαντικές οικονομικές θυσίες».
Επισημαίνοντας τις δυσκολίες στις πρώτες προσπάθειες εξωστρέφειας, ανέφερε: «Το 2015 επιχειρήσαμε να δραστηριοποιηθούμε στις διεθνείς αγορές, αλλά μας αντιμετώπιζαν με επιφυλακτικότητα λόγω της ελληνικής μας ταυτότητας. Σήμερα, όμως, οι πωλήσεις μας στο εξωτερικό μας δίνουν τη δυνατότητα να καλύψουμε τις ζημίες από την εγχώρια αγορά». Τα στοιχεία των προηγούμενων ερευνών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου δείχνουν πως η παραβατικότητα των πρατηρίων καυσίμου έφτασε το 15% το 2016, το 20% το 2021, ενώ εκτινάχθηκε στο 27% το 2023. Πηγές της αγοράς αναφέρουν πως αυτή τη στιγμή επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι πανελλαδικά, οι παραποιημένες αντλίες καυσίμων, οι οποίες παραδίδουν στον πελάτη μικρότερη ποσότητα από αυτήν που έχει πληρώσει, ξεπερνούν το 30%. Το πρόβλημα δεν είναι απλώς οικονομικό, αλλά έχει ευρύτερες επιπτώσεις στην εικόνα της αγοράς και στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών. «Η παραβατικότητα στις αντλίες αποτελεί ένα καίριο ζήτημα που απαιτεί άμεση αντιμετώπιση και συντονισμένες δράσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς», σημείωσε χαρακτηριστικά. Πάντως, αν δεν υπάρχει ένα λειτουργικό σύστημα εισροών – εκροών η παραβατικότητα δεν μπορεί να ελεγχθεί.
Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η ελίν είναι προετοιμασμένη για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της επόμενης μέρας. Παράλληλα, τόνισε τη σημασία της επένδυσης στην τεχνογνωσία και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της, θεωρώντας το ανθρώπινο κεφάλαιο ως τον βασικό πυλώνα για τη μελλοντική ανάπτυξη.
Τα 70 χρόνια παρουσίας
Πάντως, το 2024 αποτελεί χρονιά-ορόσημο για την ελίν, καθώς ο Όμιλος συμπληρώνει 70 χρόνια παρουσίας στον κλάδο των καυσίμων. Παρά το ασταθές περιβάλλον και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις, υπογράμμισε ότι η ελίν θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στην ελληνική αγορά, παραμένοντας προσηλωμένη στις αξίες της ποιότητας, της βιωσιμότητας και της υπευθυνότητας που τη χαρακτηρίζουν διαχρονικά. «Η Ελινόιλ τοποθετείται σταδιακά στο νέο αυτό τοπίο», σημείωσε. Οι αλλαγές αυτές απαιτούν σημαντικούς χρηματοδοτικούς πόρους, εκτεταμένες επενδύσεις σε υποδομές και δίκτυα, καθώς και έναν προσεκτικά δομημένο δημοσιονομικό σχεδιασμό. «Δεν πρόκειται μόνο για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και για τη διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας. Οι κοινωνικές ανάγκες και οι πραγματικές δυνατότητες της αγοράς πρέπει να αποτελούν τον πυρήνα της στρατηγικής μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 1954 ως συνένωση μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνταν στον χώρο των καυσίμων και των εισαγωγών μαζούτ κατάφερε να εξελιχθεί σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο, χάρη στις στρατηγικές επιλογές της και την προσήλωσή της στις αξίες της», τόνισε ο κ. Αληγιζάκης. Η ελίν έχει εδραιώσει ισχυρή παρουσία στην ενεργειακή αγορά, επεκτείνοντας τις δραστηριότητές της πέρα από την παροχή καυσίμων και αναπτύσσοντας εξωστρέφεια με δραστηριότητες σε 45 χώρες και 5 ηπείρους, καθιστώντας την έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο. Ανταποκρινόμενη στην αυξανόμενη ζήτηση για οικονομικά αποδοτικές ενεργειακές λύσεις, ιδιαίτερα εν μέσω της συνεχιζόμενης παγκόσμιας κρίσης, η εταιρεία έχει εισέλθει δυναμικά στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Παράλληλα, επενδύει στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με την ανάπτυξη τριών φωτοβολταϊκών πάρκων στον Ασπρόπυργο και τον Βόλο.
Στην Ελλάδα, το δίκτυο της ελίν αποτελείται από 580 πρατήρια καυσίμων, τα οποία μετατρέπονται σταδιακά σε ολοκληρωμένους ενεργειακούς σταθμούς με την προσθήκη φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων και σταθμών LNG-CNG, τόσο στην ηπειρωτική όσο και στη νησιωτική χώρα. Πρόσφατα, η εταιρεία προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία με τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση φορτιστών ΔΕΗ blue στα πρατήρια ελίν. Πλέον, δραστηριοποιείται στη διάθεση καυσίμων και λιπαντικών σε βιομηχανικές μονάδες και στον εφοδιασμό σκαφών αναψυχής.
Διαβάστε ακόμη