Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) τοποθετήθηκε δημόσια για το Πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης Ηλεκτρικής Ενέργειας, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, στην οποία το είχε θέσει η ΡΑΑΕΥ. Συγκεκριμένα, ο ΕΣΠΕΝ στην ανακοίνωση που δημοσίευσε ανέφερε τα εξής:

«Το πλαίσιο που διέπει τη δυναμική τιμολόγηση, ο ορισμός της δυναμικής τιμολόγησης, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο θα εκπληρώνεται η υποχρέωση προσφοράς δυναμικού τιμολογίου η οποία τίθεται με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, θεωρούμε ότι θα πρέπει να αποσυνδεθεί πλήρως από τη σήμανση των τιμολογίων με πορτοκαλί χρώμα.

Σύμφωνα με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του αρ. 48A του Ν. 4001/2011, το Πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης δεν θα πρέπει να οδηγεί στη θέσπιση ενός «ρυθμιζόμενου» τιμολογίου αλλά να προσδιορίζει το γενικότερο πλαίσιο που διέπει τα δυναμικά τιμολόγια προκειμένου να επιτυγχάνεται η μακροπρόθεσμη συμπεριφορική προσαρμογή του καταναλωτή με τη μεταβολή του προγράμματος ή/και των συνηθειών του στην κατεύθυνση της αποδοτικότερης χρήσης ενέργειας, μέσω τιμολογίων που μετακυλίουν τουλάχιστον μέρος της μεταβλητότητας των τιμών χονδρικής στους τελικούς καταναλωτές.

Το Πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης θα πρέπει να είναι σύμφωνο με τις ισχύουσες αρχές και διατάξεις του ΚΠΗΕ και να ρυθμίζει αποκλειστικά και μόνο τα ειδικά ζητήματα που αφορούν τα δυναμικά τιμολόγια και τα οποία προβλέπονται λεπτομερώς στην εξουσιοδότηση που παρέχουν οι προβλέψεις της παρ. 5 του αρ. 48A του Ν. 4001/2011.

Η πρόβλεψη ότι τόσο οι τιμολογιακοί όροι (δηλ. η «Πάγια Χρέωση», η «Βασική Τιμή» και ο «συντελεστής Β») όσο και συνολικά οι Ειδικοί Όροι Προμήθειας δεν δύναται να τροποποιηθούν μονομερώς εκ μέρους του Προμηθευτή, για οποιοδήποτε λόγο, θεωρούνται επαχθέστατες και πέραν των εύλογων ορίων της αναλογικότητας και θα έχουν ως νομοτελειακό αποτέλεσμα τη δημιουργία δυναμικών τιμολογίων ιδιαιτέρως χαμηλής οικονομικής αποδοτικότητας και εμπορικότητας.

Σύμφωνα με το αρ. 1 παρ. 3 και 4 του Πλαισίου, απαγορεύεται η επιβολή τελών τερματισμού και σχετιζόμενων με αλλαγή Προμηθευτή σε κάθε Τελικό Πελάτη που συνάπτει σύμβαση δυναμικής τιμολόγησης. Ωστόσο, σύμφωνα με το αρ. 47 του ν. 4001/2011 όπως έχει ενσωματώσει το σχετικό αρ 12 της Οδηγίας ΕΕ/2019/944, ο σχετικός περιορισμός καταλαμβάνει μόνο Οικιακούς Πελάτες και μικρές επιχειρήσεις (με ισχύ παροχής έως και 25 kVA) και όχι κάθε Τελικό Πελάτη.

Θεωρούμε ότι θα πρέπει για τους Μεγάλους Πελάτες να απαλειφθεί από το Πλαίσιο η υποχρέωση υποβολής στη ΡΑΑΕΥ, των Γενικών και των Ειδικών Όρων Σύμβασης (αρ. 9, παρ. 7).

Ο ορισμός ανώτατου ορίου τιμής θα πρέπει να προβλεφθεί στο Πλαίσιο μόνο ως εμπορική δυνατότητα, ειδάλλως ο διοικητικός ορισμός ενός ανώτατου ορίου (και μάλιστα δίχως να προσδιορίζονται οι συνθήκες/προϋποθέσεις υπό τις οποίες δύναται να επιβληθεί το όριο αυτό) αντίκειται στους σκοπούς της Οδηγίας 2019/944 αλλά και στην ίδια την φύση του δυναμικού τιμολογίου, διαμορφώνει συνθήκες υπερ-ρύθμισης και επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στη λειτουργία του ανταγωνισμού και την οικονομική αποδοτικότητα (cost efficiency) των δυναμικών τιμολογίων.

Δεδομένης της μεταβλητότητας και του ύψους των χρεώσεων των Λογαριασμών Προσαυξήσεων (ΛΠ) στην Αγορά Εξισορρόπησης, οι οποίες κατά το τελευταίο διάστημα έχουν σημειώσει πολύ σημαντική αύξηση και πλέον ξεπερνούν το 20% του κόστους που διαμορφώνεται στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και στην Ενδοημερήσια Αγορά, είναι σαφές ότι τόσο η αποτελεσματική διαχείριση των χρεώσεων αυτών από τους εκπροσώπους φορτίου, όσο και η οικονομικά αποδοτική ενσωμάτωση τους σε δυναμικά τιμολόγια με γνωστοποίηση της «Τελικής Τιμής Προμήθειας» για την επόμενη ημέρα, δεν είναι επί του παρόντος εφικτή.

Μία από τις βασικές προϋποθέσεις για την εφαρμογή των δυναμικών τιμολόγιων είναι η διαμόρφωση ωριαίων (κατ’ ελάχιστον) τιμών στη χονδρεμπορική αγορά που θα επιτρέπουν την αντίστοιχη τιμολόγηση τόσο της καταναλισκόμενης ενέργειας, όσο και της ενέργειας που καταλογίζεται στους Προμηθευτές – προϋπόθεση που δεν πληρούται στα Συστήματα ΜΔΝ και στο ΜΣΣ Κρήτης.

Επισημαίνουμε την ανάγκη για τη λήψη δεδομένων καταμέτρησης σε Σχεδόν Πραγματικό Χρόνο, επί τη βάση ενός ρεαλιστικού σχεδίου αποστολής αυτών από τον Διαχειριστή του Δικτύου, σύμφωνα με τις επιχειρησιακές του δυνατότητες και βάσει του πλάνου ανάπτυξης της εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών στην Επικράτεια και της θέσης τους σε καθεστώς τηλεμέτρησης».

Διαβάστε ακόμη