Με μια πολύτιμη «ένεση» ρευστότητας ύψους 70 εκατ. ευρώ έκλεισε ο Σεπτέμβριος για σειρά ενεργοβόρων βιομηχανιών, οι οποίες μοιράστηκαν αυτό το ποσό για την επιδότηση του ενεργειακού τους κόστους. Σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr, το ποσό αυτό εκταμιεύθηκε προ ολίγων ημερών από τον ΔΑΠΕΕΠ κατ’ εφαρμογή των προβλεπόμενων στην Κοινή Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δημοσιεύθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου και ενεργοποίησε το ελληνικό σχήμα στήριξης, στη βάση του ευρωπαϊκού Προσωρινού Πλαισίου Κρίσης και Μετάβασης (Temporary Crisis and Transition Framework -TCTF).

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν αντιστοιχούσαν σε συνολικό ποσό που υπερέβη το «πλαφόν» των 70 εκατ. ευρώ που όριζε η ΚΥΑ, με αποτέλεσμα να μην ικανοποιηθούν «εις ολόκληρον».  Μεταξύ των κλάδων που πληρούσαν τις -αυστηρές- προϋποθέσεις του ευρωπαϊκού πλαισίου και επιδοτήθηκαν ήταν οι χαλυβουργίες, ο κλάδος παραγωγής πρωτόχυτου αλουμινίου, χαρτοβιομηχανίες, εταιρείες λιπασμάτων καθώς και ενεργειακές εταιρείες.  Στον αντίποδα, υπήρξαν και ενεργοβόρες βιομηχανίες (π.χ. από τον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας) που έμειναν «εκτός νυμφώνος» καθώς η φόρμουλα του TCTF ενσωμάτωνε «κόφτες» που δεν τους επέτρεψαν να συμπεριληφθούν στις επιλέξιμες επιχειρήσεις.

Το σχήμα στήριξης προέβλεπε την επιδότηση μέρος του ενεργειακού κόστους επιλέξιμων βιομηχανιών -που πληρούσαν τα προβλεπόμενα κριτήρια- έως 50 ευρώ/Mεγαβατώρα, ανεξαρτήτως ορίου κατανάλωσης, για την περίοδο από την 1η Απριλίου 2023 έως την 30η Ιουνίου 2024. Η ενίσχυση για κάθε βιομηχανία δεν υπερέβη το 80% των επιλέξιμων δαπανών για την κατανάλωση ηλεκτρισμού ρεύματος.

Υπενθυμίζεται ότι η «περίμετρος» του ελληνικού σχήματος κατέλαβε τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις με δραστηριότητες ιδιαίτερα εκτεθειμένες σε απώλεια ανταγωνιστικότητας λόγω τιμών ενέργειας (ενδεικτικά, χαλυβουργίες, βιομηχανίες αλουμινίου, χαρτοποιίες, υαλουργίες κλπ.). Προϋπόθεση για την χορήγηση της επιδότησης ήταν η αύξηση του κόστους του ρεύματος να έχει οδηγήσει σε μείωση των EBITDA κατά 40% ή σε αρνητικό λειτουργικό περιθώριο για τις δραστηριότητες αυτές, σε σύγκριση με το 2021 που είναι το έτος αναφοράς. H δε κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος που επιδοτήθηκε δεν μπορούσε να υπερβαίνει το 70% της κατανάλωσης ρεύματος της ωφελούμενης επιχείρησης το 2021.

Καθώς οι προθεσμίες που προέβλεπε η ΚΥΑ ήταν ιδιαίτερα «σφιχτές», οι επιχειρήσεις επιδόθηκαν σε αγώνα δρόμου για να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ενώ πολύ γρήγορα κινήθηκαν και οι υπηρεσίες του ΔΑΠΕΕΠ, ο οποίος διεκπεραίωσε τη διαδικασία του ελέγχου των Υπεύθυνων Δηλώσεων και των εκθέσεων των ορκωτών λογιστών που κατέθεσαν οι επιχειρήσεις. Περαιτέρω, επιβεβαίωσε με τους αρμόδιους Διαχειριστές τις καταναλώσεις των δικαιούχων, και στη συνέχεια υπολόγισε και χορήγησε την επιδότηση σε κάθε επιχείρηση -δικαιούχο στη βάση των επιλέξιμων δαπανών της.

Να σημειωθεί τέλος ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες θα εισρεύσουν στα ταμεία των ενεργοβόρων βιομηχανιών που λαμβάνουν κρατική ενίσχυση για την αντιστάθμιση του κόστους των ρύπων CO2 που εκπέμπουν το 5% του ποσού για την αντιστάθμιση που είχε παρακρατηθεί εσφαλμένα ως «τέλος χαρτοσήμου», το οποίο όμως δεν επιβάλλεται σε κρατικές ενισχύσεις, όπως διευκρινίστηκε πρόσφατα. Το υπόλοιπο 95% που αντιστοιχούσε στην αντιστάθμιση ρύπων για το 2023 έχει ήδη εκταμιευθεί.

Διαβάστε ακόμη