Με επιστολή του προς τη ΡΑΑΕΥ, ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει τόσο την κατεπείγουσα ανάγκη συμπλήρωσης του πλαισίου εκκαθαρίσεων αναφορικά με τις παροχές που εντάσσονται σε σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, κατ’ εφαρμογή των προβλέψεων της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 (ΦΕΚ 5091/ B’ /16.08.2023), όσο και την ανάγκη ρυθμιστικής επίλυσης του ζητήματος της ζημίας που επωμίζονται οι προμηθευτές στα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, εξαιτίας του ανισοζυγίου μεταξύ της αξίας της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας.

Αναλυτικά η επιστολή

Με την παρούσα επιστολή, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), επιθυμεί να επισημάνει τόσο την κατεπείγουσα ανάγκη συμπλήρωσης του πλαισίου εκκαθαρίσεων αναφορικά με τις παροχές που εντάσσονται σε σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, κατ’ εφαρμογή των προβλέψεων της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 (ΦΕΚ 5091/ B’ /16.08.2023), όσο και την ανάγκη ρυθμιστικής επίλυσης του ζητήματος της ζημίας που επωμίζονται οι προμηθευτές στα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, εξαιτίας του ανισοζυγίου μεταξύ της αξίας της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας.

Συνοψίζοντας το υφιστάμενο πλαίσιο, σημειώνουμε ότι:

  • Με την Απόφαση ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 (ΦΕΚ 5091/ B’ /16.08.2023) επήλθε διόρθωση των άρθρων 15 και 19 του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης αναφορικά με την ενέργεια που καταλογίζεται σε Εκπροσώπους Φορτίου για τηλεμετρούμενους πελάτες που διαθέτουν σύμβαση ενεργειακού συμψηφισμού, ώστε κατά τον υπολογισμό της καταλογιζόμενης ενέργειας να λαμβάνεται υπόψη και η τυχόν υπερβάλλουσα ενέργεια ανά Περίοδο Εκκαθάρισης η οποία εγχέεται στο Δίκτυο (δηλ. η περίπτωση αρνητικής τιμής στη διαφορά μεταξύ απορροφηθείσας και εγχυθείσας ενέργειας). Η εν λόγω διόρθωση ωστόσο καταλαμβάνει αποκλειστικά τις τηλεμετρούμενες παροχές του Διασυνδεδεμένου Συστήματος. Όπως ανάφερε ο ίδιος Διαχειριστής του Δικτύου στην επιστολή του με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση η οποία προηγήθηκε της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 (ΦΕΚ 5091/ B’ /16.08.2023) «… Επιπλέον, στις κατωτέρω αναφερόμενες περιπτώσεις 1. Εικονικός Ενεργειακός Συμψηφισμός, 2. Ενεργειακές Κοινότητες, 3. Ενεργειακός Συμψηφισμός σε παροχές με Μη Τηλεμετρούμενο Μετρητή Φορτίου, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την διαχείριση των σχετικών εκκαθαρίσεων και θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει τεχνική υποδομή για την υλοποίηση σχετικών υπολογισμών. Επομένως απαιτείται η διαμόρφωση του πλαισίου, αλλά και ο αναγκαίος χρόνος για την προσαρμογή των συστημάτων μας σε αυτό…».
  • Στη βάση της ανωτέρω εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ και ειδικά για τις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, στο διατακτικό (αρ. 3 παρ. 2) της σχετικής Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023, προβλέπεται σαφώς ότι: «2. Καλείται ο Διαχειριστής του ΕΔΔΗΕ, στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του για την κατάρτιση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και των Εγχειριδίων Εφαρμογής του Κώδικα, να υποβάλει στη ΡΑΕ, εντός πέντε (5) μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, ολοκληρωμένη πρόταση για την ορθολογική και αποτελεσματική διαχείριση των εκκαθαρίσεων στις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, όπως οι περιπτώσεις αυτές προβλέπονται σύμφωνα με το οικείο θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο (…)». Επί του παρόντος, δεν έχουμε λάβει γνώση της ως άνω εισήγησης του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ, η οποία βάσει των ανωτέρω προβλέψεων της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023 θα έπρεπε να είχε υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ έως την 16.01.2024. Η έλλειψη σχετικής εισήγησης για την τροποποίηση – συμπλήρωση του κανονιστικού πλαισίου το οποίο διέπει τον τρόπο με τον οποίο διενεργούνται οι εκκαθαρίσεις στις περιπτώσεις ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, συνεπάγεται τεράστια οικονομική επιβάρυνση για τους προμηθευτές οι οποίοι έχουν συνάψει συμβάσεις ενεργειακού συμψηφισμού με πελάτες τους οι οποίοι υπάγονται στα ανωτέρω καθεστώτα.
  • Επιπρόσθετα, για όλες τις περιπτώσεις των σχημάτων ενεργειακού συμψηφισμού, συνεχίζει να μην εξασφαλίζεται η πλήρης ανάκτηση κόστους για τους προμηθευτές, λόγω της διαφοράς στην αξία μεταξύ της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας. Ο προμηθευτής αποζημιώνεται για την εγχεόμενη ενέργεια στις ισχύουσες τιμές κατά τις ώρες έγχυσης, οι οποίες είναι κυρίως μεσημβρινές οπότε και οι τιμές είναι χαμηλές, ενώ οφείλει -εκ του ρυθμιστικού πλαισίου- να απομειώνει αντιστοίχως την απορροφούμενη ενέργεια για την οποία τιμολογεί τον πελάτη κατά τις λοιπές ώρες, οπότε και οι τιμές τείνουν κατά κανόνα να είναι υψηλότερες. •

Τα ως άνω ζητήματα καθίστανται έτι εντονότερα εξαιτίας:

  • Της μεγάλης και αυξανόμενης διακύμανσης που παρατηρείται στην Τιμή Εκκαθάρισης της Αγοράς (ΤΕΑ) εντός 24ωρου.
  • Της έναρξης των μηνιαίων καταμετρήσεων που καθιστά πιθανότερη την ύπαρξη υπερβάλλουσας ενέργειας κατά τη μηνιαία περίοδο καταμέτρησης (δηλ. την περίπτωση αρνητικής τιμής στη διαφορά μεταξύ απορροφηθείσας και εγχυθείσας ενέργειας) για τις παροχές με μη τηλεμετρούμενους μετρητές.
  • Του σημαντικού αριθμού πελατών που συνεχίζουν να εντάσσονται σε σχήματα netmetering έχοντας συνάψει αντίστοιχες Συμβάσεις Σύνδεσης με τους Διαχειριστές πριν από την εφαρμογή της παρ 11 του αρ. 110 Ν. 5106/2024.

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε συνεπώς ότι:

  • Θα πρέπει άμεσα και με την διαδικασία του κατεπείγοντος να ολοκληρωθεί η διαδικασία τροποποίησης – συμπλήρωσης του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 3 παρ. 2 της Απόφασης ΡΑΑΕΥ Ε-70/2023, για την ορθολογική και αποτελεσματική διαχείριση των εκκαθαρίσεων στις περιπτώσεις:

α. Ενεργειακού συμψηφισμού σε παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου.

β. Εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού.

γ. Ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες. Το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης θα πρέπει επίσης να τροποποιηθεί – συμπληρωθεί και για τα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού στις παροχές των Συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ). Εξυπακούεται ότι οι εν λόγω τροποποιήσεις του Εγχειριδίου θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να καταλαμβάνουν όλες τις χρονικές περιόδους για τις οποίες εκκρεμούν ακόμη Οριστικές Εκκαθαρίσεις.

  • Επιπρόσθετα, και σε επόμενο χρόνο, θα πρέπει να επιλυθεί ρυθμιστικά το ζήτημα της ζημίας που επωμίζονται οι προμηθευτές στα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, εξαιτίας του ανισοζυγίου μεταξύ της αξίας της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού. Συνοψίζοντας, παρακαλούμε για τις άμεσες ενέργειες εκ μέρους της Αρχής σας προκειμένου:

α. Να αντιμετωπιστεί το συντομότερο δυνατόν η τεράστια οικονομική ζημία που δημιουργούν οι ελλείψεις στο υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο των εκκαθαρίσεων, το οποίο διέπει τον ενεργειακό συμψηφισμό των ανωτέρω αναφερθέντων επί μέρους περιπτώσεων (παροχές με μη τηλεμετρούμενο μετρητή φορτίου, εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός, ενεργειακός συμψηφισμός από ενεργειακές κοινότητες, παροχές Συστημάτων ΜΔΝ), καθώς βρισκόμαστε ήδη 9 μήνες μετά την προθεσμία την οποία είχε θέσει η Αρχή σας προς τον ΔΕΔΔΗΕ για την υποβολή της πρότασής του.

β. Να επιλυθεί ρυθμιστικά το ζήτημα της ζημίας που επωμίζονται οι προμηθευτές στα σχήματα ενεργειακού συμψηφισμού, εξαιτίας του ανισοζυγίου μεταξύ της αξίας της εγχεόμενης και της απορροφούμενης ενέργειας.

Διαβάστε ακόμη