Σε μια περίοδο αλλεπάλληλων και συνεχών γεωπολιτικών κρίσεων η ελίν κατάφερε να είναι μέσα στις τρεις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες της χώρας καλύπτοντας το 30% των συνολικών εξαγωγών μαζί με άλλους πέντε ομίλους. Με το βλέμμα στο μέλλον η εταιρεία στοχεύει το 2024 στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου της, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα και σε δεύτερο επίπεδο την περαιτέρω επέκταση στα νησιά. Η ψήφιση του νέου νόμου περί παραβατικότητας, με την προϋπόθεση ότι θα εφαρμοστεί άμεσα και «από όλους», θα επιτρέψει στην ελίν να διευρύνει το μερίδιό της στην αγορά και να αυξήσει τις πωλήσεις στα καύσιμα κίνησης, στοχεύοντας κυρίως σε σημεία που θα εξελιχθούν σε ενεργειακούς σταθμούς. Τον επόμενο μήνα αναμένεται να λειτουργήσει ο πρώτος πρότυπος σταθμός LNG-CNG στην Αθήνα, στο Θριάσιο, ενώ ο δεύτερος στα Ιωάννινα θα «κάνει πρεμιέρα» μέσα στο 2025.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελινόιλ, Γιάννης Αληγιζάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων για την πορεία της εταιρείας το 2024 με όχημα την αύξηση των πωλήσεων και της κερδοφορίας, υπογραμμίζοντας όμως την ανάγκη ύπαρξης ενός υγιούς περιβάλλοντος ανταγωνισμού. Ο κ. Αληγιζάκης ζήτησε μείωση των κρατικών παρεμβάσεων, ενώ άσκησε σφοδρή κριτική για την παραβατικότητα στα καύσιμα, την υψηλή φορολογία που «σπρώχνει» τις τιμές της αμόλυβδης προς τα πάνω και τις εσωτερικές στρεβλώσεις που αποτρέπουν επενδύσεις. «Η ελληνική αγορά είναι βαθιά προβληματική και αναγκάζει πρατηριούχους να κλείνουν πρατήρια». Εντούτοις, σημείωσε πως η πολιτική ηγεσία έλαβε πολύ αυστηρά μέτρα και ψήφισε έναν θαρραλέο νόμο που προβλέπει κλείσιμο πρατηρίων.
Ευθείες βολές για τις στρεβλώσεις στην αγορά υγρών καυσίμων και το πλαφόν
Αναφερόμενος στο πλαφόν που επέβαλε η πολιτεία το 2020 στο μικτό περιθώριο κέρδους πρατηρίων και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών για να αντιμετωπιστούν πιθανές κερδοσκοπικές τάσεις εξαιτίας της πανδημίας, σχολίασε πως πρόκειται για επικοινωνιακό μέτρο. Όταν τρία χρόνια μετά το μέτρο διατηρείται και εμείς ενημερωνόμαστε με ένα email, αυτό αποτελεί στρέβλωση της αγοράς. Περιορίζει τον ανταγωνισμό, διότι όλοι πάνε και τοποθετούνται στην ίδια τιμή, είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Η Πολιτεία επικαλούμενη πλέον την ενεργειακή κρίση, τις τιμές στην αντλία και το ότι δεν πέρναγαν οι μειώσεις στον καταναλωτή, αποφάσισε να συνεχίσει την επιβολή του πλαφόν. «Στην ελληνική αγορά συμβαίνει τα εξής παράδοξο: οι εταιρείες πετρελαιοειδών είναι ο μόνος κλάδος που καταβάλει φόρο εκ των προτέρων. Για να επιβιώσει μία εταιρεία σήμερα στην Ελλάδα πρέπει είτε να επεκταθεί εκτός Ελλάδας είτε να βάζουν οι μέτοχοι συνεχώς νέα κεφάλαια, αφού σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ το περιθώριο κέρδους είναι σχεδόν 0,5%», συμπλήρωσε ο κ. Αληγιζάκης. Ο έντιμος πρατηριούχος είτε θα φύγει από την αγορά, είτε θα πουλήσει το πρατήριο στον παραβατικό, το κράτος αναγνωρίζει το δίκαιο αίτημά μας για κατάργηση του πλαφόν αλλά η εικόνα παραμένει ίδια», σημείωσε.
Ως επιτακτική ανάγκη χαρακτήρισε την εφαρμογή ενός λειτουργικό συστήματος εισροών – εκροών, ειδάλλως η παραβατικότητα δεν μπορεί να ελεγχθεί. «Δεν είναι λογικό να επενδύεις εκατομμύρια στην εσωτερική αγορά και να έχεις αρνητικά αποτελέσματα». Σημειώνεται πως σταδιακά μπαίνει σε διαδικασία εφαρμογής το νέο πλαίσιο, που ψηφίστηκε στο τέλος του 2023, με την έκδοση υπουργικών αποφάσεων για την ενεργοποίηση των νέων διαδικασιών και την αυστηρότερων ποινών για κρούσματα λαθραίων και νοθευμένων υγρών καυσίμων (λουκέτα και απαγόρευση δραστηριότητας έως δύο χρόνια για τα πρατήρια, χρηματικά πρόστιμα έως 30.000 ευρώ στις εταιρείες εμπορίας και δημοσιοποίηση της ταυτότητας των παραβατών κ.λπ.). «Ο νέος νόμος του ΥΠΟΙΚ κινείται σε σωστή κατεύθυνση, ο καταναλωτής με την παραβατικότητα που υπάρχει σήμερα πληρώνει πολύ περισσότερο από αυτό που θα έπρεπε για την ποσότητα που αγοράζει, αν μειωθεί θα μειωθεί έμμεσα και η τιμή που πληρώνει για καύσιμα ο πολίτης», ανέφερε. Αυτός ο νόμος έχει ελλείψεις, εφόσον η ΑΑΔΕ αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια μέχρι το τέλος του έτους τότε θα χτυπηθεί η παραβατικότητα πραγματικά», επεσήμανε.
Οι νέες τεχνολογίες
Η πράσινη μετάβαση είναι μονόδρομος ιδίως μέσα σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον αλλά χρειάζεται να πραγματοποιηθεί με ρεαλισμό και συνεργασία όλων των φορέων όπως είπε ο κ. Αληγιζάκης. «Μία ανισοβαρής πράσινη μετάβαση είναι και πολιτικά και κοινωνικά μη βιώσιμη. Η απειλή είναι τεράστια», αναφέρει. Ωστόσο, όπως σχολίασε χρειάζεται σταδιακή διείσδυση και μεθοδικότητα στην επιλογή επενδύσεων για να μην «βρεθείς να ποντάρεις πολλά χρήματα σε τεχνολογίες που δεν θα μακροημερεύσουν». «Η Ελινόιλ τοποθετείται σταδιακά στο νέο αυτό τοπίο μέσα από συνεργασίες με ΔΕΗ και ΔΕΣΦΑ. Αποτέλεσμα των συνεργασιών είναι τα δύο νέα πρατήρια CNG σε Αθήνα και Ιωάννινα μέσα στο 2025».
Αντίστοιχα, αναφέρθηκε και στην ηλεκτροκίνηση σχολιάζοντας ότι πρόκειται για μία αναγκαία επένδυση η οποία βέβαια δεν δημιουργεί σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στην εταιρεία. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι αναγκαία και εφικτή, αλλά απαιτείται επίσης η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων. Είναι απαραίτητη η περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και η ενίσχυση των κρατικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. H ελίν συνεργάζεται με τη ΔΕΗ για την τοποθέτηση 200 φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στα πρατήρια. Ωστόσο, η τοποθέτηση ενός φορτιστή μπορεί να διαρκέσει από 8 μήνες μέχρι έναν χρόνο λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Ο μετασχηματισμός των πρατηρίων σε πελατοκεντρικούς κόμβους εξυπηρέτησης πελατών είναι ένα μεγάλο στοίχημα για το μέλλον. Πρόκειται για ένα εγχείρημα σημαντικό, αλλά περίπλοκο, διότι βασίζεται στην εξυπηρέτηση των νέων καταναλωτών, ανάγκες που θα προκύψουν μετά το 2030.«Τη φετινή χρονιά στην εσωτερική αγορά έχουμε ανοίξει 18 νέα πρατήρια στην Αττική», ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης.
Διαβάστε ακόμη