Ξεκινούν εκ νέου σήμερα οι εργασίες στη Γραμμή 4 του Μετρό, όπως ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια της χθεσινής γενικής συνέλευσης, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης. Όπως σχολίασε πρόκειται για μία απόφαση που πάρθηκε στην γενική συνέλευση του σωματείου εργαζομένων, ενώ την άλλη εβδομάδα οι δύο πλευρές αναμένεται να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. «Αυτά που υποσχεθήκαμε θα γίνουν», ήταν το μήνυμα που επικοινώνησε ο κ. Μιτζάλης.
Η ΑΒΑΞ παραμένει σταθερή στη θέση που διατύπωσε από την πρώτη στιγμή προς τους εργαζόμενους της εταιρείας ότι οι πόρτες του διαλόγου, για την επίλυση ζητημάτων, είναι πάντα ανοιχτές. Τις επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες είχαν ξεκινήσει από τις 20 Μαΐου οι εργαζόμενοι στα εργοτάξια Κατεχάκη και Βεΐκου. Το Σωματείο Εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων Εργαζομένων στην Κατασκευή του Αττικό Μετρό ζητεί αυξήσεις 15% στους μισθούς επικαλούμενο την αύξηση του πληθωρισμού και του κόστους ζωής. «Πιστεύω ότι θα βρούμε μία κοινή λογική, ώστε να προχωρήσει το έργο. Το σωματείο μας διαβεβαίωσε ότι αύριο ξεκινούν οι εργασίες», σημείωσε ο CEO του Ομίλου.
Σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη το έργο για τη Γραμμή 4 του μετρό είναι σε εξέλιξη. «Οι χώροι δεν παραδόθηκαν όλοι εντός χρονοδιαγράμματος. Υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις». Ωστόσο, όπως ανέφερε μέχρι τέλος του χρόνου «ευελπιστεί να παραδοθούν όλοι οι χώροι, ώστε να τηρείται όσο καλύτερα γίνεται το χρονοδιάγραμμα».
Το Τμήμα Α: «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελείται από 15 σταθμούς και σήραγγα διπλής τροχιάς μήκους 12,8 χιλιομέτρων. Με τη λειτουργία του προβλέπεται να εξυπηρετήσει οικιστικές ζώνες στο πυκνοκατοικημένο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού, αλλά και σημαντικές υπηρεσίες, επιτρέποντας τη σύνδεση του Άλσους Βεΐκου με τα δικαστήρια σε διάστημα 5 λεπτών και με την Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά. Τα δρομολόγια θα εκτελούνται από 20 καινούριους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας. Με την έναρξη λειτουργίας του Τμήματος Α’ της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, η ημερήσια επιβατική κίνηση στο σύνολο του δικτυού Μετρό υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατά 340.000 επιβάτες, ενώ παράλληλα η χρήση αυτοκινήτου στην πρωτεύουσα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 53.000 ΙΧ οχήματα, με αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 17.000 τόνους ανά έτος. Η Γραμμή 4 του Μετρό, θα περνά από πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας όπως Ιλίσια, Ζωγράφου, Καισαριανή, Κολωνάκι, Εξάρχεια, Κυψέλη και Γαλάτσι.
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση που είχε κάνει η ΑΒΑΞ τον περασμένο Απρίλιο, ο μετροπόντικας «Αθηνά» που ξεκίνησε από τον σταθμό Κατεχάκη είχε πιάσει το πρώτο χιλιόμετρο. Ξεκίνησε από την Κατεχάκη με προορισμό τον σταθμό «Ευαγγελισμός» (5,1 χλμ.) και είχε ήδη κατασκευάσει σήραγγα 1.000 μέτρων, δηλαδή το 20% του συγκεκριμένου τμήματος. Η εκτίμηση τότε ήταν πώς έως τα μέσα του 2025 ο πρώτος μετροπόντικας («Αθηνά), αφού περάσει από Ζωγράφου και Καισαριανή, θα έχει φτάσει στο πάρκο της οδού Ριζάρη. Ο δεύτερος μετροπόντικας της ΑΒΑΞ («Νίκη») ακολουθεί αντίθετη πορεία. Ξεκίνησε από τον σταθμό Βεΐκου στο Γαλάτσι και αφού κατασκευάσει 7 χλμ. σήραγγας θα συναντήσει την «Αθηνά», τον μετροπόντικα της Κατεχάκη, στον Ευαγγελισμό. Μία πορεία που θα έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας που έγιναν τον περασμένο Απρίλιο.
«Εμείς ξέρουμε ότι αν τελειώνουμε νωρίτερα είναι κέρδος για τον Όμιλο, άρα δεν θέλουμε να πηγαίνουν πίσω τα έργα. Όσον αφορά τον μετροπόντικα, ότι έχουμε υποσχεθεί θα γίνει και πιστεύουμε ακράδαντα ότι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα», σχολίασε ο κ. Μιτζάλης. Με επίκεντρο το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, τη Γραμμή 4 του μετρό, τα δύο τελευταίας τεχνολογίας TBM εντός του 2026 θα έχουν ολοκληρώσει τη διάνοιξη και κατασκευή της σήραγγας, που ξεκινάει από το Γουδή και καταλήγει στο Γαλάτσι, εξυπηρετώντας –σε αυτή τη φάση– περιοχές με ιδιαίτερη σημασία για το δίκτυο του μετρό, όπως η Καισαριανή, το Κολωνάκι, τα Εξάρχεια και η Κυψέλη. «Για την ώρα οι απεργίες δεν επηρεάζουν τα χρονοδιαγράμματα», ανέφερε.
Ωστόσο, η διοίκηση παραδέχτηκε πως έχουν ανακύψει εμπόδια και στην περιοχή της Αλεξάνδρας με αποτέλεσμα να έχει παραδοθεί τμήμα του σταθμού στην Άβαξ και όχι το σύνολο. Αιτία είναι ότι κομμάτι της έκτασης που θα φιλοξενήσει το σταθμό δεν ανήκει στο δημόσιο όπως αρχικά πίστευε η Ελληνικό Μετρό αλλά σε ιδιώτη, ο οποίος μάλιστα το έχει μισθώσει σε παρακείμενη καφετέρια. Αναφορικά με το πάρκο Ριζάρη που κρατά καθηλωμένο τον σχεδιασμό για τον σταθμό στον Ευαγγελισμό και αποτελεί άλλη μια σοβαρή εκκρεμότητα του έργου, η εναλλακτική πρόταση του εφοπλιστή Πατέρα για το νέο σχεδιασμό δεν φαίνεται να προχωρεί καθώς αξιολογούνται όλα τα δεδομένα για να επιλεγεί μια νέα λύση και αναμένονται οι σχετικές μελέτες.
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία προετοιμάζεται για τα μεγάλα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας από την θεομηνία Daniel που το υπουργείο αναμένεται να προκηρύξει ακόμη και εντός του μήνα. Προβάδισμα θα πάρουν οι εργολαβίες του σιδηροδρόμου για τις οποίες προβλέπεται να βγουν 4 συνολικά έργα και να ακολουθήσουν στην συνέχεια οι παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο. Στα έργα του σιδηροδρόμου προβλέπονται οι εργασίες στην βασική γραμμή Δομοκός -Λάρισα και στις δύο περιφερειακές Λάρισα -Βόλος και Παλαιοφάρσαλος –Καλαμπάκα και μία τέταρτη εργολαβία για τα συστήματα (σηματοδότηση, ηλεκτροκίνηση, ETCS κ.ά). Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα έργα ο κ. Μιτζάλης παραδέχτηκε ότι οι ρυθμοί συμβασιοποίησης των ΣΔΙΤ έχουν πέσει κάτι που απέδωσε και στους προϋπολογισμούς που πιθανώς όπως είπε να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Οι τρεις πυλώνες ανάπτυξης και η μείωση δανεισμού
Η κάθετη μείωση δανεισμού, το ανεκτέλεστο που αγγίζει τα 3,4 δισ. ευρώ και τα νέα στοιχήματα της ΑΒΑΞ δημιουργούν τις βάσεις για τη νέα στρατηγική του ομίλου που στηρίζεται κατά κόρον στις κατασκευές, στις συμμετοχές σε ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις και στις επενδύσεις σε νέα έργα. Όπως υπογράμμισε ο Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Χρήστος Ιωάννου, οι Κατασκευές, ως το core business του Ομίλου, θα συνεχίσουν να παράγουν ολοένα και περισσότερες ταμειακές ροές το επόμενο διάστημα, οι Συμμετοχές σε ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις δημιουργούν ώριμες αποδόσεις και θετικές ταμειακές ροές, δίνοντας τη δυνατότητα είσπραξης σημαντικών μερισμάτων σε ετήσια βάση, ενώ οι Νέες Επενδύσεις θα τροφοδοτηθούν από την επικερδή δραστηριότητα στους τομείς των Κατασκευών και των Συμμετοχών.
Στον πυλώνα των Κατασκευών, η ΑΒΑΞ διαθέτει σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 3,4 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή έργων, έχει επιτύχει σημαντική βελτίωση του περιθωρίου EBITDA φτάνοντας τα 26,7 εκατ. ευρώ το 2023 από 17,6 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένει περαιτέρω αύξηση του τζίρου και βελτίωση της κερδοφορίας από το 2024 και έπειτα. Το 2023 προκύπτει αύξηση 12,6% στον Κύκλο Εργασιών, ο οποίος κινήθηκε στα 453,5 εκατ. ευρώ, έναντι 402,7 εκατ. το 2022. Συνεχίστηκε παράλληλα, για μία ακόμη χρονιά, η εντυπωσιακή μείωση του Καθαρού Δανεισμού της εταιρίας κατά 37,9 εκατ. ευρώ το 2023 (-17,2% από το 2022, και -59,8% από το 2020), ενώ σημειώνεται ιστορικό υψηλό στο Ανεκτέλεστο Υπόλοιπο Έργων με σημείο αναφοράς το τέλος του 2023 στα 3,4 δισ. ευρώ μαζί με τα προς υπογραφή έργα, με την πλειονότητα αυτού να προέρχεται από ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ. «Πριν πέντε χρόνια δεσμευτήκαμε ότι θα μειώσουμε τον δανεισμό της εταιρείας, με λειτουργική κερδοφορία, είσπραξη μερισμάτων από μετοχές μειώσαμε κατά 60% τον καθαρό δανεισμό, φτάνοντας το ποσό των 182 εκατ. ευρώ. Για εμάς ο δανεισμό δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα, το κεφάλαιο αυτό έκλεισε με επιτυχία για την εταιρεία», ανέφερε.
Σημειώνεται πως κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής Συνέλευσης Εγκρίθηκε η διανομή μικτού μερίσματος ύψους 0,03 ευρώ ανά μετοχή (καθαρό 0,0285 ευρώ), το οποίο αντιστοιχεί στο 44,4% των καθαρών κερδών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της ΑΒΑΞ για το 2023. Η καταβολή καθαρού μερίσματος θα πραγματοποιηθεί Παρασκευή 2/08/2024, ενώ η αποκοπή δικαιώματος θα πραγματοποιηθεί Δευτέρα 29/7/2024. «Η μετοχή μας από την τελευταία γενική συνέλευση έχει αυξηθεί κατά 21%, με το γενικό δείκτη να έχει αυξηθεί κατά 15%. Ωστόσο, η εικόνα της μετοχής -σε σχέση με το υψηλό δωδεκαμήνου που κατεγράφη τέλος του 2023- έχει υποαπόδοση σε απόλυτα μεγέθη και σε σχέση με το γενικό δείκτη. Αυτό είναι κάτι που μας απασχολεί, το κοιτάμε, αλλά στόχος μας είναι προσθέτουμε αξία στην εταιρεία η οποία θα αποτυπωθεί και στο ταμπλό. Η αξία της μετοχής σε σχέση με τον ανταγωνισμό και τις χρηματοοικονομικές αναλύσεις, μας οδήγησε στην απόφαση για αγορά ιδίων μετοχών. Ο κύκλος της εν λόγω συζήτησης είχε ανοίξει και πέρυσι, αλλά δεν υλοποιήθηκε λόγω της ραγδαίας ανόδου της μετοχής. Φέτος το τοπίο άλλαξε», σχολίασε ο κ. Ιωάννου.
Όπως ανέφερε η διοίκηση, αντανακλώντας την εμπιστοσύνη στις προοπτικές ανάπτυξης που διαθέτει η εταιρεία, η Διοίκηση ανακοίνωσε επίσης πρωτοβουλίες για την ανταμοιβή των μετόχων. Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η ενεργοποίηση του προγράμματος αγοράς ιδίων μετοχών, βάσει της σχετικής απόφασης της Γενικής Συνέλευσης του 2023, το οποίο προβλέπει αγορά έως 10 εκατ. μετοχών στους επόμενους 12 μήνες. Επίσης, ο Όμιλος δεσμεύτηκε για τη συνεπή παροχή μερίσματος προς τους μετόχους.
Διαβάστε ακόμη