Επικριτικοί εμφανίζονται οι προμηθευτές απέναντι στις προτάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ),αναφορικά με το πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή και την αντιμετώπιση του φαινομένου των στρατηγικών κακοπληρωτών («ενεργειακός τουρισμός»).
Η ΡΑΑΕΥ δημοσιοποίησε το περιεχόμενο των επιστολών που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί της τροποποίησης των Διατάξεων των άρθρων 39, 42, 15, 18 και 28 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΠΗΕ) και του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου.
Η ΔΕΗ επισημαίνει ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επιτυγχάνονται οι επιδιωκόμενοι σκοποί της μείωσης του φαινομένου του ενεργειακού τουρισμού, της αντιμετώπισης της διαπιστούμενης διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών στη λιανική αγοράς ενέργειας, της επιτάχυνσης της διαδικασίας λήψης μέτρων για την αποτελεσματική επιδίωξη των απαιτήσεων των προμηθευτών, της προώθησης υγιούς ανταγωνισμού και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς.
Απεναντίας, τονίζει η ΔΕΗ, η εφαρμογή των προτεινόμενων τροποποιήσεων στα άρθρα 39 και 42 του ΚΠΗΕ ενδέχεται ακόμη και να ενισχύσει το φαινόμενο του ενεργειακού τουρισμού, θέτοντας επιπρόσθετα βήματα και εκτενείς προθεσμίες μέχρις ότου ο προμηθευτής να μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υποβολής εντολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου και εν τέλει παύσης της εκπροσώπησης του.
H NRG αναφέρει από την πλευρά της ότι το πλέγμα ενεργειών όπως αποτυπώνεται στη δημόσια διαβούλευση θα οδηγήσει νομοτελειακά σε ακριβότερα αντί για φθηνότερα τιμολόγια, καθώς θα αυξήσει τις ανάγκες των προμηθευτών για διαθέσιμα κεφάλαια κίνησης, θα αυξήσει την επιβάρυνσή τους με έξοδα εξυπηρέτησης των κεφαλαίων αυτών και κατά συνέπεια θα επιβαρύνει τα λειτουργικά τους έξοδα.
Μόνον η δραστική διόρθωση συγκεκριμένων παραμέτρων της υπό δημόσια διαβούλευση πρότασης μπορούν να φέρουν το επιθυμητό για την αγορά και το ΥΠΕΝ αποτέλεσμα και για τον σκοπό αυτό, σημειώνει η εταιρεία «κρίνεται απολύτως απαραίτητο τόσο η Αρχή σας, όσο και το ΥΠΕΝ, να αφουγκραστούν την αγορά και να υιοθετήσουν της προτάσεις αυτής, προ της τελικής διαμόρφωσης των Κωδικών Προμήθειας».
Η Volton, αναφερόμενη στην προτεινομένη αλλαγή του άρθρου 42 του ΚΠΗΕ, υποστηρίζει ότι το όριο των εντολών επισήμανσης που θέτει η διάταξη, ως προϋπόθεση για την απαγόρευση αλλαγής προμηθευτή, μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα συσσώρευσης ληξιπρόθεσμων οφειλών και μάλιστα παράλληλα σε περισσότερους προμηθευτές.
Η ΕΦΑ Ενεργειακή Φυσικού Αερίου, αναφερόμενη στη πρόβλεψη για εντολή επισήμανσης του πελάτη (στην κατηγορία των οικιακών καταναλωτών) ως υπερήμερου από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές, προτείνει την αλλαγή σε δύο προμηθευτές, καθώς θεωρεί ότι αν ένας πελάτης έχει ήδη επισημανθεί από δύο προμηθευτές, δεν μπορεί να θεωρείται αξιόπιστος.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) σημειώνει η κυριότερη -και ιδιαιτέρως κρίσιμη αδυναμία του προτεινόμενου πλαισίου, είναι ότι σε αυτό δεν λαμβάνεται η αναγκαία μέριμνα για την αποτελεσματική διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων οφειλών, τόσο από τον υφιστάμενο όσο και από τον προηγούμενο προμηθευτή/ Ο Σύνδεσμος τονίζει ότι η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος υποβολής εντολής απενεργοποίησης από τον προηγούμενο προμηθευτή, υπό προϋποθέσεις που εναρμονίζονται με την κρίση του ΣτΕ, αποτελεί το μοναδικό μέσο για τη διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων των οφειλών των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να προβλέπεται ρητά ότι ο προμηθευτής έχει τη δυνατότητα υποβολής εντολής απενεργοποίησης μετρητή, ακόμα και αν ο πελάτης έχει πραγματοποιήσει αλλαγή προμηθευτή, καθώς, όπως σημειώνει, η αλλαγή προμηθευτή δεν πρέπει να αποτελεί νόμιμη μέθοδο αποφυγής των υποχρεώσεων από τον υπερήμερο πελάτη.
Η Ζενίθ σημειώνει ότι η υποβολή εντολής απενεργοποίησης μετρητή από τον παλαιό προμηθευτή έναντι καταναλωτή ο οποίος δεν μεριμνά για την κάλυψη ή τον διακανονισμό των οικονομικών του υποχρεώσεων, έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί το αποτελεσματικότερο μέτρο άσκησης πίεσης προς την εξόφληση ή ρύθμιση των οφειλών. Στο προτεινόμενο πλαίσιο που τελεί υπό διαβούλευση, αναφέρει η εταιρεία, ο παλαιός προμηθευτής στερείται της δυνατότητας αυτή «και ως εκ τούτου θεωρούμε ότι δεν επιτυγχάνεται επαρκώς και δεν αποτρέπεται η διεκδίκηση οφειλών από «στρατηγικούς κακοπληρωτές».
Η Φυσικό Αέριο προτείνει να μπορεί ο προμηθευτής να προβαίνει σε εντολή απενεργοποίησης του μετρητή προς τον Διαχειριστή το αργότερο εντός 20 ημερών από την λήξη του δεύτερου) ληξιπρόθεσμου λογαριασμού, αφού προηγουμένως ο πελάτης ενημερωθεί με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο. Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι η πρόβλεψη για εντολή απενεργοποίησης μετρητή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, μόνο για τον τρέχοντα προμηθευτή, αποτελεί διακριτική μεταχείριση εις βάρος προηγούμενων προμηθευτών, οι οποίοι επί της ουσίας δεν έχουν κάποιο τρόπο αποτελεσματικής διεκδίκησης ληξιπρόθεσμων οφειλών πέρα από την προσφυγή στη δικαιοσύνη.
Η πρόταση της εταιρείας είναι, στην περίπτωση που ο τελικός λογαριασμός καθίσταται ληξιπρόθεσμος, ο παλαιός προμηθευτής να διατηρεί το δικαίωμα υποβολής στον Διαχειριστή εντολής απενεργοποίησης της παροχής του πρώην πελάτη εντός αποκλειστικής προθεσμίας 6 μηνών από τη λήξη του λογαριασμού αυτού.