Τη διείσδυση του υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών επιχειρεί η AVIN, θυγατρική της Motor Oil, η οποία κατασκευάζει το πρώτο εμπορικό πρατήριο υδρογόνου στη χώρα. Το εν λόγω πρατήριο θα λάβει χώρα τους Αγίους Θεοδώρους και θα είναι έτοιμο σε λειτουργία προς το τέλος του 2024. Όπως δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της AVIN, Ιωάννης Ραπτάκης, στο πλαίσιο της χθεσινής παρουσίασης των νέων «ACTION» καυσίμων της εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών, το κόστος της άνω επένδυσης φτάνει τα 3 εκατ. ευρώ και το 50% των κονδυλίων είναι μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Στη συνέχεια, η σκυτάλη της υδρογονοκίνησης θα περάσει στην Ακράτα όπου θα αναπτυχθεί ο δεύτερος σταθμός στην Ε.Ο. Αθηνών-Πατρών και θα τεθεί σε λειτουργία προς το τέλος του 2025. Αμφότεροι οι δύο σταθμοί θα είναι δημόσιοι και προσβάσιμοι για ελεύθερα βαρέα οχήματα και ΙΧ. Η εν λόγω επένδυση θα κοστίσει 3 εκατ. ευρώ. Τα πρατήρια θα είναι δημόσια και θα διατίθενται για βαρέα οχήματα και ΙΧ με τις αντλίες πίεσης να φτάνουν τα 900 watt. Σε πρώτη φάση το υδρογόνο θα είναι το «κοινό» που ήδη χρησιμοποιείται, ενώ η εταιρία τρέχει επένδυση ώστε σε δεύτερο χρόνο να προσφέρει πράσινο υδρογόνο στους χρήστες. Σημειώνεται πως το υδρογόνο συνιστά έναν από τους τέσσερις πυλώνες της Motor Oil για το πράσινο μέλλον της.
Στη χώρα μας η υδρογονοκίνηση βρίσκεται σε ιδιαίτερα πρώιμο στάδιο, μιας και δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές, αλλά στόχος της κυβέρνησης είναι έως το 2030 να λειτουργούν στη χώρα μας τουλάχιστον 26 πρατηρίων. Όπως αναφέρεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) «Στον τομέα των βαρέων οδικών μεταφορών, είναι δυνατό να εφαρμοστεί η λύση των κυψελών καυσίμου αερίου υδρογόνου. Στο πλαίσιο αυτό και σε συμφωνία με την Ενωσιακή νομοθεσία (AFIR), θα ιδρυθούν πρατήρια υδρογόνου, καταρχήν σε πιλοτική βάση, ή/και για την εξυπηρέτηση ιδιαίτερα των βαρέων μεταφορών (συνολικά τουλάχιστον 26 μέχρι το 2030), ενώ μετά το 2030 αναμένεται η περαιτέρω επέκτασή τους, αναλόγως των τεχνολογικών εξελίξεων».
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας μια Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Υποδομών Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία θα περιγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου. Η δευτερογενής νομοθεσία συμπληρώνεται από δύο ακόμη πράξεις. Θα υπάρξει δεύτερη ΚΥΑ η οποία θα αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις, όπως και τις προδιαγραφές ασφαλείας για την έναρξη λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων υδρογόνου, καθώς και το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την έναρξη επαγγέλματος του τεχνίτη συντήρησης και επισκευής οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.
Υπενθυμίζεται πως από το 2022 λειτουργεί πρατήριο υδρογόνου και στο ΕΚΕΦΕ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών) «Δημόκριτος» αλλά αφορά στον ανεφοδιασμό μικρο-οχημάτων.
Η στρατηγική της AVIN και τα 30 εκατ. για επενδύσεις σε πρατήρια
Η βασική στρατηγική της AVIN αναπτύσσεται πάνω σε τρεις πυλώνες: αύξηση του μεριδίου αγοράς, ενεργή προσαρμογή στην ενεργειακή μετάβαση και ενίσχυση του brand της AVIN. H AVIN έθεσε τα τρία τελευταία χρόνια σε λειτουργία πάνω από 85 νέα πρατήρια, εκ των οποίων τα 21 είναι ιδιολειτουργούμενα. Πάνω από 65 αφορούν νέες συνεργασίες με το δίκτυο της εταιρείας. Όπως γνωστοποίησε ο κ. Ραπτάκης το μερίδιο αγοράς της Avin αγγίζει το 13%. «Έχουμε πάνω από 650 πρατήρια σε όλη τη χώρα. Το 2024 θα συνεχίσουμε να επικεντρωνόμαστε στον τομέα του δικτύου», σημείωσε.
Οι επενδύσεις της εταιρείας στον τομέα του δικτύου αγγίζουν τα 30 εκατ. ευρώ. Εκτός από την αγορά των ορυκτών παραδοσιακών καυσίμων η AVIN αφουγκράζεται τις νέες ανάγκες που προκύπτουν και αναζητούν οι πελάτες προσερχόμενοι σε ένα πρατήριο. Με την ηλεκτροκίνηση να καλπάζει με γοργούς ρυθμούς, φουντώνει η συζήτηση για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών φόρτισης που θα φροντίζουν για την εξυπηρέτηση των οδηγών και για το ρόλο που θα έχουν τα πρατήρια καυσίμων στο νέο σκηνικό.
Στα πρατήρια του μέλλοντος η ηλεκτροκίνηση, οι υπηρεσίες γύρω από το αυτοκίνητο αλλά και οι συνεργασίες με διάφορα brand για την εξυπηρέτηση του πελάτη γίνονται κατά κόρον μέρος της στρατηγικής της AVIN. Οι επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα, φυσικό αέριο, ηλεκτροφορτιστές τα τελευταία τρία χρόνια αγγίζουν τα 7 εκατ. ευρώ. «Ο πελάτης αναζητά υπηρεσίες και προϊόντα εντός των πρατηρίων. Ως εκ τούτου, αναπτύσσουμε συνεργασίες με τα Costa Coffee, σύγχρονα πλυντήρια αυτοκινήτων (smart wash), καθώς και με τις εταιρείες ASC και Skroutz για την τοποθέτηση smart lockers με σκοπό την παραλαβή δεμάτων. Αναφορικά με τον τομέα των πράσινων μεταφορών η AVIN τοποθέτησε 13 επιπλέον ηλεκτροφορτιστές τελευταίας τεχνολογίας και 12 superchargers σε ισάριθμα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια τα οποία είναι διασυνδεδεμένα με την πλατφόρμα incharge της nrg. Παράλληλα, συνεχίζεται το πρόγραμμα AVIN- κερδίζω που φτάνει τα 1,2 εκατ. μέλη με το ποσοστό διείσδυση ειδικά στα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια να ξεπερνά το 74%.
Ο Όμιλος Motor Oil είναι έντονα εξαγωγικός, με ένα επενδυτικό πρόγραμμα που αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ με ορίζοντα το 2030. Όπως τόνισε ο κ. Ραπτάκης από το ποσό αυτό, 1,5 δισ. ευρώ επενδύεται στον βασικότερο πυλώνα της δραστηριότητας του Ομίλου, δηλαδή το διυλιστήριο και τον κλάδο καυσίμων. «Αυτό συμβαίνει ώστε το εν λόγω κομμάτι να είναι πιο ευέλικτο, πιο αποδοτικό να εισέλθει στη νέα εποχή», ανέφερε. Και συμπλήρωσε πως «δεν είναι μόνο επιχειρηματικοί οι λόγοι προς αυτή τη στροφή. «Προέχει η συμβολή μας στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, ιδιαίτερα σε μία εποχή που κατακλύζεται από γεωπολιτικούς κραδασμούς που άπτονται σε όλο το φάσμα της κοινωνίας».
Τα υπόλοιπα 2,5 δισ. ευρώ επενδύονται σε νέες και εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Σημαντικό στοιχείο της δραστηριότητας της Motor Oil είναι η συνεισφορά της στην εθνική οικονομία. Το κοινωνικό προϊόν του Ομίλου ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ, ενώ η συνεισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης αγγίζει μόνο το τελευταίο έτος τα 5,5 εκατ. ευρώ.