Οι καθυστερήσεις πληρωμών του Δημοσίου στα δημόσια έργα αποτελούν ένα από τα κρίσιμα ζητήματα για τον κλάδο των τεχνικών εταιρειών είπε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης. Στο περιθώριο των εγκαινίων δύο τμημάτων του οδικού άξονα Ε65, ο κ. Περιστέρης υποστήριξε πως οι πληρωμές «αργούν έτη, όχι μήνες». Όπως είπε, σε ορισμένες περιπτώσεις οι καθυστερήσεις πληρωμών ξεπερνούν τον ένα χρόνο, ενώ σοβαρά ζητήματα υπάρχουν και με τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων. Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υποστήριξε πως η θυγατρική ΤΕΡΝΑ «βάζει πλάτη» για να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα με τις απαλλοτριώσεις και να μην καθυστερήσουν τα έργα. Προχωρά η ίδια στη μίσθωση εκτάσεων στις περιοχές που κατασκευάζει τμήματα οδικών αξόνων όπως ο Ε65, ώστε να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των εργασιών. Οι συνολικές οφειλές του Δημοσίου προς την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που καθυστερούν προσεγγίζουν τα 400 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου απέφυγε χθες να σχολιάσει τις πληροφορίες για επικείμενη συμφωνία πώλησης της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, αλλά τόνισε πως τα οικονομικά αποτελέσματα θα είναι εξαιρετικά. Ο ίδιος κλήθηκε να σχολιάσει και το χρόνο παράδοσης της Αττικής Οδού από τον σημερινό παραχωρησιούχο στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που κέρδισε το διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης. Όπως είπε, ο χρόνος παράδοσης εξαρτάται από την ετοιμότητα του ελληνικού δημοσίου να το παραδώσει, αλλά η εταιρεία είναι έτοιμη να το παραλάβει. Για το κεντρικό τμήμα (Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο οποίο έχει επίσης επικρατήσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τόνισε πως υπάρχει πλήθος προσφυγών για τη χάραξη από ιδιώτες και τοπικούς φορείς και γι’ αυτό το λόγο είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο χρόνος υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης. Το ξεκαθάρισμα προσφυγών θα κρίνει και το χρόνο διεύρυνσης του μετοχικού σχήματος όπως φαίνεται.
Από τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Περιστέρη προκύπτει πως το υπουργείο Υποδομών και γενικότερα η κυβέρνηση αναζητεί μηχανισμούς ώστε να μη χαθούν κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης λόγω καθυστερήσεων σε ορισμένα έργα. Είναι γνωστό πως η Ελλάδα έχει ήδη ζητήσει παράταση του Ταμείου Ανάκαμψης πέραν του 2025, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει συμφωνία σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ρωτήθηκε και για την πιθανότητα εισόδου νέων επενδυτών στις νέες συμβάσεις παραχώρησης που αναλαμβάνει όπως η Αττική Οδός και ο ΒΟΑΚ. Ειδικά για την Αττική Οδό τόνισε πως υπάρχουν προτάσεις, αλλά μέχρι στιγμής ο όμιλος δεν εξετάζει την είσοδο τρίτων επενδυτών. Ξεκαθάρισε, πάντως, πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει τη δυνατότητα να αιτηθεί αλλαγή του μετοχικού σχήματος, θέμα που θα εξεταστεί από το ΤΑΙΠΕΔ. Η εισηγμένη είχε προσφέρει το υψηλότερο τίμημα (3,27 δισ. ευρώ) για τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού την επόμενη 25ετία. Όσο για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα, για τις οποίες έχει κατατεθεί πρότυπη πρόταση από σχήμα στο οποίο ηγείται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο κ. Περιστέρης υπενθύμισε πως το συγκεκριμένο σχέδιο δεν έχει καν αξιολογηθεί. Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν εδώ και μήνες πως ετοιμάζουν νομοθετική ρύθμιση για αλλαγή στο πλαίσιο των πρότυπων προτάσεων. Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναρωτήθηκε, μάλιστα, γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον από τους εμπλεκόμενους για την αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης και τη σήραγγα Ηλιουπόλεως όταν όλοι προειδοποιούν για το κυκλοφοριακό κομφούζιο που θα δημιουργηθεί με την ανάπτυξη του Ελληνικού.
Ο κ. Περιστέρης ρωτήθηκε και για την αποχώρηση της γερμανικής Hochtief από το μετοχικό σχήμα της Ολυμπίας Οδού που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος. Απάντησε πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (κατέχει το 17% της Ολυμπίας Οδού) δεν ενδιαφέρεται να αγοράσει το ποσοστό των Γερμανών το οποίο τελικά θα κατανεμηθεί μεταξύ των υπολοίπων μετόχων και συγκεκριμένα της γαλλική Vinci, της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και της ΑΒΑΞ.