Υπέρ της συνέχισης των επιδοτήσεων, παρά την κερδοφορία του ομίλου Stellantis (Citroën, Fiat, Opel κ.λπ..) τάσσεται ο διευθύνων σύμβουλός του, Κάρλος Ταβάρες, μιλώντας στη Welt.

Υπό την ηγεσία του, η PSA ανέλαβε τη ζημιογόνο αυτοκινητοβιομηχανία Opel, η οποία είναι και πάλι κερδοφόρα μετά από σκληρά μέτρα μείωσης του κόστους. Πριν από τρία χρόνια, ο Ταβάρες έγινε επικεφαλής του νέου ομίλου Stellantis 14 εμπορικών σημάτων στον απόηχο της συγχώνευσης της PSA και της FCA (Fiat-Chrysler).

Πλέον, ο όμιλος Stellantis είναι πολύ πιο κερδοφόρος από τον κύριο ανταγωνιστή του, τη Volkswagen.

Ο ίδιος επισημαίνει πως τέσσερα είναι τα σημεία – κλειδιά για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης:

  • Η καθαρή ενέργεια
  • Το πυκνό και ισχυρό δίκτυο φόρτισης
  • Το εύρος
  • Η προσιτή τιμή

Πιο αναλυτικά, τα σημεία – κλειδιά κατά τον Ταβάρες έχουν ως εξής:

  1. Η καθαρή ενέργεια

Η καθαρή ενέργεια είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να μειώσουν αποτελεσματικά τις εκπομπές CO₂, σύμφωνα με τον Ταβάρες.

Ο ίδιος τονίζει πως ο όμιλος του προσφέρει 30 ηλεκτρικά μοντέλα και μέχρι το τέλος του έτους θα υπάρχουν 48. Τώρα οι πολίτες πρέπει να πειστούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η σωστή απάντηση, σημείωσε ο ίδιος.

  1. Πυκνό και ισχυρό δίκτυο φόρτισης

«Όταν οδηγεί κάποιος στο εμπορικό κέντρο, στο σούπερ μάρκετ, στο εστιατόριο, στο γυμναστήριο, πρέπει να υπάρχει σταθμός φόρτισης στο χώρο στάθμευσης», σημείωσε ο Ταβάρες. «Αυτό δημιουργεί την αίσθηση ότι ένα πυκνό δίκτυο είναι διαθέσιμο», τονίζει.

  1. Εύρος

«Τα αυτοκίνητα πρέπει να μας επιτρέπουν να οδηγούμε μερικά 100 χιλιόμετρα τα σαββατοκύριακα», τόνισε ο Ταβάρες. «Έχουμε εκπληρώσει αυτήν την προϋπόθεση», σημείωσε ο ίδιος. Οι νέες πλατφόρμες οχημάτων της Sellantis έχουν αυτονομία έως 700 ή 800 χιλιόμετρα.

  1. Προσιτή τιμή

«Η προσιτή τιμή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση αυτή τη στιγμή», σημείωσε ο Ταβάρες. «Οι άνθρωποι θα σταματήσουν να αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα όταν τελειώσουν οι κρατικές επιδοτήσεις, επειδή τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά», σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της Stellantis.

Δογματισμός στην ΕΕ, ανησυχία για τον Τραμπ

«Μόνο όταν εκπληρωθούν και οι τέσσερις παραπάνω προϋποθέσεις θα πειστούν οι πολίτες για τα οφέλη της ηλεκτρικής κινητικότητας», τονίζει ο Ταβάρες.

«Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση αυτή τη στιγμή. Δυστυχώς, ο δογματισμός της Ευρώπης μας εμπόδισε να βρούμε εξυπνότερες λύσεις», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis.

Eπεξηγώντας το χαρακτηρισμό του περί «δογματισμού», ο Ταβάρες, ανέφερε πως θα υπήρχαν λύσεις που θα ήταν λιγότερο δαπανηρές για τους φορολογούμενους και καλύτερες για τον πλανήτη. Ο ίδιος σημείωσε πως τα αυτοκίνητα στο δρόμο στην Ευρώπη έχουν μέση ηλικία 12 – 13 έτη. Και αυτό γιατί διάφοροι παράγοντες στην ΕΕ δημιουργούν τέτοιο επίπεδο αμφιβολίας ώστε οι πελάτες διστάζουν να αγοράσουν καινούργια αυτοκίνητα.

Αν και ο κανονισμός είναι σαφής και προβλέπει την απαγόρευση εσωτερικής καύσης από το 2035, δεν είχαν προβλεφθεί οι παρενέργειες. Εάν οι καταναλωτές αναβάλουν την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου επειδή δεν ξέρουν αν θα αγοράσουν ντίζελ, βενζίνη, ηλεκτρικό, κυψελών καυσίμου ή ήπιο υβριδικό, το αποτέλεσμα είναι ότι ο στόλος οχημάτων γερνάει όλο και περισσότερο.

Όσο μεγαλύτερος είναι, τόσο χειρότερο είναι για το κλίμα. Για ένα συμπαγές αυτοκίνητο πριν από 15 χρόνια, οι εκπομπές CO₂ είναι 300 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

«Σήμερα, είμαστε στα 100 γραμμάρια με ένα ήπιο υβρίδιο – σε τιμή που η μεσαία τάξη μπορεί να αντέξει οικονομικά και μάλιστα, χωρίς επιδοτήσεις», σημείωσε ο Ταβάρες. Ο ίδιος τόνισε πως το 2026 δεν θα υπάρξει αναθεώρηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Ο Ταβάρες σημείωσε, πάντως, πως δεν αντιτίθεται σε καμία περίπτωση στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035. Υποστηρίζει, μάλιστα, αυτήν την απαίτηση, τονίζοντας πως ως όμιλος είναι έτοιμος. Αλλά πρέπει να είσαι πραγματιστής για να κάνει κάποιος αυτή τη μετάβαση.

Διαφορετικά, ο δογματισμός θα αποτύχει μπροστά στην πραγματικότητα και αυτή η μετάβαση θα είναι πολύ δαπανηρή για τον φορολογούμενο και όχι απαραίτητα αποτελεσματική για τον πλανήτη. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis υποστηρίζει πως οι φορολογούμενοι πρέπει να συνεχίσουν να πληρώνουν επιδοτήσεις.

Ο ίδιος χαρακτήρισε τη σχετική απόφαση της ΕΕ ως «δογματική», η οποία δημιούργησε μια μεταβατική κατάσταση έως ότου η βιομηχανία, μπορέσει να πετύχει τις σωστές οικονομίες κλίμακας στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ούτως ώστε η τεχνολογία να είναι βιώσιμη. «Σε αυτό το στάδιο, απαιτείται στήριξη για την επίλυση του προβλήματος της οικονομικής προσιτότητας», σημείωσε ο Ταβάρες.

Σε σχεση με το ζήτημα ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη κερδίζουν χρήματα πουλώντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άρα ίσως οι φορολογούμενοι δεν θα έπρεπε να συνεχίζουν να πληρώνουν επιδοτήσεις, ο Ταβάρες απαντά πως η εταιρεία πρέπει να είναι βιώσιμη.

«Εάν δεν παράσχουμε ”μέρισμα” στους υπαλλήλους και τους μετόχους, η εταιρεία θα εξαφανιστεί. Χρειαζόμαστε τα κέρδη για να χρηματοδοτήσουμε τον μετασχηματισμό,» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis.

Ο ίδιος τόνισε πως η Sellantis επενδύει σαν «τρελή» περίπου 50 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο αυτή τη δεκαετία, συμπεριλαμβανομένων των προγραμματισμένων εργοστασίων κυψελών μπαταριών.

«Εάν η τεχνολογία που αποφασίζεται από την πολιτική ηγεσία είναι πολύ ακριβή, τότε τα κράτη πρέπει να βοηθήσουν στην επιδότηση της μετάβασης», σημειώνει ο Ταβάρες.

«Αλλά τώρα οι πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές θα μπορούσαν να αλλάξουν. Ο Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ και οι δεξιοί λαϊκιστές στην ΕΕ είναι εναντίον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Βλέπετε τον κίνδυνο οπισθοδρόμησης στην πολιτική για το κλίμα;»

Σε σχέση με το ενδεχόμενο επανεκλογής του Τραμπ στις ΗΠΑ ο οποίος τάσσεται κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και έτσι απέναντι στο σενάριο οπισθοδρόμησης στην πολιτική για το κλίμα, ο Ταβάρες, σημείωσε πως εάν οι πολίτες αλλάξουν κατεύθυνση (σ.σ. Μέσω της εκλογής Τραμπ κλπ) και αλλάξουν οι κανονισμοί, η Sellantis θα κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για να μειώσει τις εκπομπές. Ακόμη και στην περίπτωση επανεκλογής Τραμπ, τα δισεκατομμύρια που επενδύθηκαν στην ηλεκτροκίνηση δεν θα χαθούν, σύμφωνα με τον Ταβάρες.

Ο ίδιος τόνισε πως θα συνεχίσει ο όμιλος να κάνει πράγματα που είναι καλά για το περιβάλλον. Η Stellantis στοχεύει να είναι ουδέτερη ως προς το CO₂ έως το 2038 και θα είναι η πρώτη εταιρεία στον κλάδο, σύμφωνα με τον ίδιο.

Ο Ταβάρες έθεσε και την τοπική διάσταση του θέματος: Κάθε δήμαρχος μπορεί να θέσει αυστηρότερους κανονισμούς από τη χώρα του ή την ΕΕ. Εάν η πόλη στην οποία εργάζεται κάποιος αποφασίσει αύριο ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα επιτρέπεται πλέον να οδηγούν εκεί, η υπολειμματική αξία του αυτοκινήτου σας θα πέσει σχεδόν στο μηδέν.

Αναφορικά με το ενδεχόμενο το ακροδεξιό AfD να αποτελέσει την πρώτη δύναμη στις επερχόμενες τοπικές εκλογές στο κρατίδιο της Θουριγγίας στο οποίο βρίσκεται το εργοστάσιο της Stellantis, ο Ταβάρες επισημαίνει πως τα πολιτικά κόμματα αντιπροσωπεύουν ένα συγκεκριμένο μέρος του λαού.

«Αν οι άνθρωποι επιλέγουν τα άκρα, είναι επειδή δεν έχουν βρει λύσεις στη μέση», σημείωσε ο ίδιος. Για παράδειγμα, αν οι πολιτικοί πουν πως πρέπει ο λαός να αγοράσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά οι πελάτες δεν μπορούν να το αντέξουν οικονομικά, τότε αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αντίσταση.

Σε σχέση με παλιότερη δήλωση του, σύμφωνα με την οποία η είσοδος των Κινέζων κατασκευαστών στην αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης αποτελεί την «τρίτη σεζόν μιας ταινίας που θα προτιμούσατε να μην δείτε» (μετά την είσοδο των Ιαπώνων και Νότιο-Κορεατών), ο Ταβάρες τονίζει πως η ΕΕ θέλει να το αποτρέψει αυτό με δασμούς.

Εάν προσκαλέσει η ΕΕ τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην ευρωπαϊκή ήπειρο, θα δημιουργήσει έναν ανταγωνισμό που θα χαρακτηριζόταν αθέμιτος.

«Αλλά είμαστε προετοιμασμένοι γι’ αυτό», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Sellantis.

Οι Κινέζοι μπορούν να προσφέρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην τιμή των κινητήρων εσωτερικής καύσης και το κόστος παραγωγής τους είναι 30% χαμηλότερο από αυτό των δυτικών εταιρειών. Αυτό θα προκαλέσει προβλήματα σε πολλούς δυτικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων – αλλά όχι στη Stellantis.

O Tαβάρες δήλωσε πως δεν είναι ενάντια στην αύξηση των ευρωπαϊκών δασμών στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αλλά δεν τους ζητά κιόλας.

«Η Stellantis είναι ένας παγκόσμιος κατασκευαστής αυτοκινήτων, οπότε πρέπει οπωσδήποτε να αντιμετωπίσει τους Κινέζους· αν όχι στην Ευρώπη, τότε στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική», σημείωσε ο ίδιος.

«Μπορούμε να το κάνουμε αυτό», τόνισε ο Ταβάρες, «για παράδειγμα με τις νέες πλατφόρμες αυτοκινήτων μας και την επένδυσή μας στον κινέζο κατασκευαστή Leapmotor».