Ανοιχτό ενδεχόμενο να αυξηθεί το ύψος των επενδύσεων στα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου, άφησε την Τετάρτη ο Paolo Gallo, διευθύνων σύμβουλος της Italgas, μητρικής εταιρείας της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Ο κ. Gallo βρέθηκε στην Αθήνα προκειμένου να συμμετάσχει στην εκδήλωση εγκαινίων των νέων κεντρικών γραφείων της ΔΕΠΑ Υποδομών. Σε συνάντηση που έγινε με εκπροσώπους των ΜΜΕ πριν τα εγκαίνια, παρουσία του προέδρου του ιταλικού ομίλου και των διευθυνουσών συμβούλων της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΔΑ, αναφέρθηκε αναλυτικά στα σχέδια του ιταλικού ομίλου για την ελληνική αγορά.

Το Στρατηγικό Σχέδιο της ΔΕΠΑ Υποδομών για την περίοδο 2023 – 2029 (το οποίο θα επικαιροποιηθεί τον Ιούνιο) προβλέπει επενδύσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ. «Νιώθω ότι ο συγκεκριμένος αριθμός θα κινηθεί ανοδικά», είπε ο κ. Gallo, καθώς, όπως είπε, σταδιακά η εταιρεία σχηματίζει καλύτερη εικόνα για τα δίκτυα και τις ανάγκες που υπάρχουν στην κάλυψη της ζήτησης. Εντός των επόμενων ετών, ο στόχος του ιταλικού ομίλου είναι να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του δικτύου, ενώ θα εξετάσει την επέκταση του και σε νέες περιοχές της χώρας εφόσον υπάρχει ζήτηση.

Αναφερόμενος ειδικότερα στην πορεία των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου, ο επικεφαλής της Italgas εξέφρασε την εκτίμηση ότι από τον Απρίλιο θα υποχωρήσουν στα επίπεδα των 20 -25 ευρώ/θερμική μεγαβατώρα. Η αγορά επιστρέφει στην κανονικότητα, χωρίς τα φαινόμενα κερδοσκοπίας του πρόσφατου παρελθόντος, σημείωσε, προσθέτοντας ότι οι τιμές θα μειώνονται όσο πλησιάζει το καλοκαίρι. Ο κ. Gallo εξέφρασε την άποψη ότι οι υποδομές φυσικού αερίου είναι θεμελιώδους σημασίας στην ενεργειακή μετάβαση και τόνισε ότι δεν συμμερίζεται τις προβλέψεις για μείωση της ζήτησης του καυσίμου τα επόμενα χρόνια.

Για τη φετινή χρονιά η εταιρεία προγραμματίζει την επέκταση του δικτύου σε πάνω από 650 χιλιόμετρα στη Χαμηλή Πίεση (νοικοκυριά) και πάνω από 50 χιλιόμετρα στη Μέση Πίεση (επιχειρήσεις). Το δίκτυο διανομής θα επεκταθεί σε 13 πόλεις, μεταξύ των οποίων τα Γρεβενά, η Φλώρινα, η Καστοριά, η Πάτρα, το Άργος, το Ορεστικό η Άμφισσα και το Καρπενήσι. Ο στόχος είναι οι νέοι πελάτες να αυξηθούν σε 38.000, από 25.000 το 2023. Στην Αττική, το δίκτυο θα επεκταθεί κατά 30 χιλιόμετρα.

Για το ενδεχόμενο επέκτασης των δικτύων διανομής και στα νησιά, ο κ.Gallo είπε ότι είναι κάπως πρόωρο να γίνει αυτή η συζήτηση, αλλά ίσως θα είχε οικονομικό νόημα σε μεγάλα νησιά όπως η Κρήτη. Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, θα πρέπει να προηγηθεί η αξιολόγηση κάθε περίπτωσης ξεχωριστά με βάση το εκτιμώμενο κόστος και όφελος.

Τα στελέχη του ιταλικού ομίλου ανέφεραν, ακόμα, ότι εντός της διετίας 2024 – 2025 θα εφαρμοστεί ένα πιλοτικό σχέδιο για την αντικατάσταση των μετρητών και στη συνέχεια οι νέοι «έξυπνοι» μετρητές θα εγκατασταθούν σε όλο το δίκτυο διανομής. Επίσης, θα αντικατασταθεί το παλαιό υλικό που υπάρχει ακόμα σε 55 χιλιόμετρα του δικτύου.

Ο κ. Gallo είπε ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στα σχέδια του ιταλικού ομίλου σκέψη για δραστηριοποίηση στον κλάδο διαχείρισης νερού, ενώ θα δώσει έμφαση στην ανάπτυξη για το βιομεθάνιο, εν αναμονή και του σχετικού νομοθετικού πλαισίου από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Παράλληλα, ερωτηθείς σχετικά, σημείωσε ότι δεν υπάρχει σχέδιο για εισαγωγή της ΔΕΠΑ Υποδομών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της προσφυγής του ιταλικού ομίλου στη διαιτησία για γεγονότα και συνθήκες που είχαν προκύψει προέκυψαν μετά την υπογραφή του SPA για την εξαγορά της ΔΕΠΑ Υποδομών, ο κ. Gallo είπε ότι το θέμα έχει πλέον λήξει.

«Κοινωνικά δίκαιο» το ενιαίο τιμολόγιο στα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου

Ο κ. Gallo αναφέρθηκε και στην πρόταση για την εφαρμογή ενός ενιαίου τιμολογίου στις χρεώσεις του δικτύου διανομής φυσικού αερίου, ζήτημα το οποίο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τη βιομηχανία.

Ο επικεφαλής της Italgas επικαλέστηκε το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου ναι μεν υπάρχουν διαφορετικά τιμολόγια ανά περιοχή, αλλά οι αποκλίσεις τιμών είναι πολύ μικρές. Η δική μας πρόταση για το ενιαίο τιμολόγιο είναι θέμα «απλοποίησης» και «κοινωνικής δικαιοσύνης», σημείωσε.

Σε ό,τι αφορά τη ΡΑΑΕΥ, ο κ. Gallo επισήμανε ότι δεν υπάρχει πάντα ταύτιση απόψεων μεταξύ της εταιρείας και της ρυθμιστικής αρχής και σημείωσε ότι πριν την αύξηση του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου (WACC), το συγκεκριμένο μέγεθος δεν αντανακλούσε την πραγματικότητα όπως αυτή διαμορφώνεται από το κόστος δανεισμού και τον πληθωρισμό. Σημειώνεται ότι σε αντίθεση με την Ιταλία, στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται ο πληθωρισμός στον υπολογισμό του WACC. Για το 2023, το WACC έχει οριστεί σε 8,57% και για την περίοδο 2024 – 2026 φέρεται ότι διαμορφώνεται σε 8,30%.

Το θέμα του ενιαίου τιμολογίου έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της ενεργοβόρου βιομηχανίας, καθώς σε ορισμένες περιοχές της χώρας η αύξηση των τελών χρήσης δικτύου για τη φετινή χρονιά ξεπέρασε και το 60%. Σε σχετική επιστολή της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) προς τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) σημειώνεται ότι με απόφαση που έλαβε η ρυθμιστική αρχή στις 24 Ιανουαρίου, «εγκρίθηκαν χωρίς επαρκή αιτιολόγηση επαχθείς αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου Διανομής φυσικού αερίου για μεν τις βιομηχανίες στις περιοχές Θεσσαλίας κατά 60%, για δε την περιοχή Θεσσαλονίκης κατά 30% και μάλιστα χωρίς ανάλογες μειώσεις στα ήδη πολύ υψηλά βιομηχανικά τιμολόγια των υπόλοιπων περιοχών».

Σύμφωνα με την ΕΒΙΚΕΝ, η συγκεκριμένη απόφαση «υιοθετεί αβίαστα την πρόταση του Διαχειριστή για σταδιακή εφαρμογή ενιαίου τιμολογίου διανομής φυσικού αερίου σε όλες τις περιοχές, ανατρέποντας το σημερινό καθεστώς που ισχύει εδώ και πλέον των δέκα ετών και επιβαρύνοντας χωρίς δεύτερη σκέψη ευαίσθητους βιομηχανικούς κλάδους, όπως οι χαλυβουργίες».