Η οικογένεια του Ιταλού δισεκατομμυριούχου Μάσιμο Μοράτι συμφώνησε να πωλήσει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της εταιρείας διύλισης Saras SpA στον κολοσσό εμπορίας εμπορευμάτων Vitol Group, σε μια συμφωνία που αποτιμά την εταιρεία σε περίπου 1,7 δισ. ευρώ (1,9 δισ. δολάρια).
Η ολλανδική πολυεθνική Vitol έχει αποκομίσει τεράστια κέρδη τα τελευταία χρόνια, καθώς πρώτα η πανδημία του Covid-19 και στη συνέχεια η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία δημιούργησαν τεράστια αστάθεια στις αγορές πετρελαίου, φυσικού αερίου και ενέργειας. Με την επίδραση αυτών των αναταραχών να έχει πλέον υποχωρήσει, η Vitol και άλλοι πλούσιοι σε μετρητά traders έχουν επιδοθεί σε ένα όργιο αγορών, επιδιώκοντας να κλειδώσουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους μακροπρόθεσμα, σημειώνει το Bloomberg.
Η οικογένεια Μοράτι κατέληξε σε συμφωνία για την πώληση περίπου του 35% της Saras προς 1,75 ευρώ/μετοχή, σύμφωνα με δήλωση της οικογένειας. Ο Άντζελο Μοράτι, ένας από τους ανιψιούς του Μάσιμο Μοράτι, μπορεί επίσης να πουλήσει το υπόλοιπο 5% του, το οποίο συνδέεται με ένα συμβόλαιο παράγωγων προϊόντων collar.
Η Vitol, γνωστή ως ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο, θα υποβάλει στη συνέχεια προσφορά εξαγοράς για τις υπόλοιπες μετοχές της Saras.
Οι Μοράτι ελέγχουν περίπου το 40% του ιταλικού διυλιστηρίου
Η Vitol έχει αποκτήσει μερίδια σε διυλιστήρια και δίκτυα λιανικής πώλησης καυσίμων, καθώς και επενδύσεις σε upstream πετρέλαιο και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στις ΗΠΑ. Η συμφωνία με τη Saras θα δώσει στη Vitol μερίδιο σε ένα διυλιστήριο που τροφοδοτεί την προσοδοφόρα αγορά της Μεσογείου και όχι μόνο. Όταν ολοκληρωθεί, η Vitol θα έχει επενδύσεις σε δυναμικότητα διύλισης άνω των 800.000 βαρελιών ημερησίως.
«Η δραστηριότητα της Saras είναι άκρως συμπληρωματική με τις βασικές δραστηριότητες της Vitol», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Vitol Russel Hardy, σημειώνοντας ότι το διυλιστήριο είναι «ένα βασικό ευρωπαϊκό ενεργειακό περιουσιακό στοιχείο».
Η οικογένεια Μοράτι κατέχει το 40% της Saras, γεγονός που της δίνει τον έλεγχο της επιχείρησης. Ο Μάσιμο Μοράτι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος και πρώην ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας Ίντερ Μιλάνου, κατέχει το 20%. Οι ανιψιοί του Γκάμπριελ Μοράτι και Άντζελο Μοράτι κατέχουν από 10% μέσω εταιρειών χαρτοφυλακίου.
«62 χρόνια μετά την ίδρυσή του από τον πατέρα μου, μαζί με τα ανίψια μου, πιστεύω ότι η καλύτερη εξασφάλιση για τη μελλοντική επιτυχία του διυλιστηρίου Sarroch είναι η συνένωση με έναν κορυφαίο παίκτη στον παγκόσμιο ενεργειακό τομέα, όπως η Vitol», ανέφερε ο Μάσιμο Μοράτι στην ανακοίνωση.
Η Saras ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1960 από την οικογένεια, και διαχειρίζεται το διυλιστήριο Sarroch με δυναμικότητα 300.000 βαρέλια ημερησίως στο νησί της Σαρδηνίας. Ο έμπορος εμπορευμάτων Trafigura Group κατέχει περίπου το 9,6% του διυλιστηρίου μετά την πώληση περίπου 4% τον περασμένο μήνα.
Το διυλιστήριο θεωρείται σχετικά προηγμένο, πράγμα που σημαίνει ότι είναι σε θέση να προσαρμόζει τα αργά πετρέλαια που επεξεργάζεται και τα καύσιμα που παράγει. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενιαία μονάδα στη νότια Ευρώπη, αν και η εγκατάσταση ISAB της Ιταλίας, η οποία χωρίζεται σε βόρειο και νότιο τμήμα, είναι μεγαλύτερη αν συνδυαστεί.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής υπόκειται σε ρυθμιστικές εγκρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας «χρυσής» ενέργειας της ιταλικής κυβέρνησης, ανέφερε η ανακοίνωση του Μοράτι.
«Η συναλλαγή αυτή αποτελεί μια ευκαιρία για τη Vitol να επενδύσει σε ένα περιουσιακό στοιχείο υψηλής ποιότητας, σε καλή θέση για να εξυπηρετήσει τόσο τις τρέχουσες όσο και τις μελλοντικές ενεργειακές ανάγκες της Ιταλίας και της Ευρώπης», ανέφερε η εταιρεία στην ανακοίνωση.
Η οικογένεια Μοράτι συμβουλεύεται από την BofA Securities και την Four Partners Advisory ως χρηματοοικονομικούς συμβούλους και τη Linklaters ως νομικό σύμβουλο. Την Vitol συμβουλεύουν η J.P. Morgan ως μοναδικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος και οι Chiomenti και Weil, Gotshal & Manges ως νομικοί σύμβουλοι.