Η εικόνα των πρατηρίων καυσίμων στο μέλλον δεν θα έχει καμία σχέση με αυτήν που βλέπουμε σήμερα. Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς επανεξετάζουν τη στρατηγική τους να μετασχηματίσουν τις επιχειρήσεις τους και να μετατρέψουν τα πρατήρια σε κόμβους εξυπηρέτησης που θα παρέχουν πληθώρα υπηρεσιών στους καταναλωτές.
Η ροπή της αγοράς έχει γίνει αντιληπτή και στην Ελλάδα, με την ελίν να κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση και να προχωρεί στη δημιουργία του πρώτου σταθμού υγροποιημένου και συμπιεσμένου φυσικού αερίου στην Αττική, σε συνεργασία με την Blue Grid, εντός του 2024, μεταξύ άλλων ενεργειών.
Σύμφωνα με παλαιότερη ανάλυση της εταιρείας συμβούλων McKinsey για το «Μέλλον των πρατηρίων στην εποχή της ηλεκτροκίνησης», τα πρατήρια καυσίμων λιανικής αναμένεται να μετεξελιχθούν σε πελατοκεντρικούς κόμβους εξυπηρέτησης με τρεις βασικούς άξονες: την ένταξη υπηρεσιών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την προσθήκη υπηρεσιών για το όχημα του πελάτη, αλλά και την ανάπτυξη ενός δικτύου καταστημάτων λιανικού εμπορίου. Το πώς θα εξελιχθεί ένα τέτοιο εγχείρημα θα φανεί στο μέλλον.
Πάντως, οι λιανοπωλητές καυσίμων θα πρέπει να επενδύσουν νωρίς, για να μάθουν τις ανάγκες των πελατών και να πειραματιστούν με νέες προτάσεις και μορφές. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να επωφεληθούν από τις συνέργειες και τη μακρά μεταβατική περίοδο που διέπει τον κλάδο, αναφέρει η έκθεση. Η Shell, για παράδειγμα, ορμώμενη από την αλλαγή τοπίου, ανακοίνωσε σχέδια για αύξηση των σημείων φόρτισης EV από 60.000 σε 500.000 παγκοσμίως έως το 2025. Η UPS έχει 10.000 ηλεκτρικά οχήματα και η ΙΚΕΑ έχει δεσμευτεί να πραγματοποιεί όλες τις παραδόσεις στο σπίτι μέσω οχημάτων μηδενικών εκπομπών έως το 2025. Οι έμποροι λιανικής πώλησης καυσίμων βρίσκονται σε μοναδική θέση να αξιοποιήσουν αυτήν την αγορά. Για να γίνει όμως αυτό, θα χρειαστεί να συνεργαστούν με άλλους παίκτες, όπως εμπορικά κέντρα, καταστήματα λιανικής και εταιρείες στάθμευσης.
Μεταξύ των επιχειρηματικών μοντέλων, οι δυνατότητες περιλαμβάνουν πολλαπλές αποστολές, multibrand (δημιουργία συνεργασιών για κοινή χρήση τοποθεσιών με εταιρείες όπως τα McDonald’s και Starbucks) και βέλτιστες πρακτικές στο λιανικό εμπόριο (δημιουργία προηγμένων δυνατοτήτων λιανικής σε τομείς όπως η διαχείριση κατηγοριών, η αλυσίδα εφοδιασμού και η εξυπηρέτηση τροφίμων). Μεταξύ των μορφών, οι έμποροι λιανικής καυσίμων θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο να εισαγάγουν ή να ενισχύσουν την παρουσία τους στις παραγγελίες φαγητού ή σε υπηρεσίες «take a break» (προσθήκη χώρων καθισμάτων για πελάτες που καταναλώνουν τρόφιμα και ποτά στις εγκαταστάσεις) και στη φροντίδα αυτοκινήτου.
Το παράδειγμα της ελίν και η συνεργασία με τη ΔΕΗ Blue
Η Ελλάδα ακολουθεί με τον δικό της ρυθμό την κούρσα. Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, στα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια του δικτύου η ελίν έχει συνάψει συνεργασίες μέσα στις οποίες περιλαμβάνεται η ΔΕΗ Blue, για την εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, και οι Clever Point και BoxNow για παραλαβή και παράδοση δεμάτων. Επιπλέον, στο πρατήριο στη Βούλα ο καταναλωτής μπορεί να αφήσει το αυτοκίνητό του για πλύσιμο ή για φόρτιση και να κάνει τις κοντινές του μετακινήσεις με ένα ηλεκτρικό πατίνι, σε συνεργασία με τη HOPP Greece.
Πέρα από τον παραδοσιακό ανεφοδιασμό καυσίμων, τα πρατήριά τους λειτουργούν πλέον ως κόμβοι εξυπηρέτησης, Εκτός από την παροχή καυσίμων, τα πρατήρια διαθέτουν mini market, café και εγκαταστάσεις πλυσίματος αυτοκινήτων. Στο πλαίσιο της ευρύτερης μετεξέλιξης του Ομίλου ελίν και της εισόδου του σε ηπιότερες μορφές ενέργειας, τα πρατήρια μετατρέπονται σταδιακά και σε κόμβους φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης, προχωρεί στη δημιουργία, εντός του 2024, του πρώτου σταθμού υγροποιημένου και συμπιεσμένου φυσικού αερίου στην Αττική, σε συνεργασία με την Blue Grid. «Στόχος μας είναι τα πρατήρια ελίν να μπορούν να ανταποκριθούν ολιστικά στις ανάγκες των οδηγών του σήμερα αλλά και του αύριο», τονίζουν πηγές στο powergame.gr.
Στην ελίν υποστηρίζουν ότι το μέλλον της αυτοκίνησης επιφυλάσσει συναρπαστικές δυνατότητες. Αυτήν τη στιγμή αυτό σημαίνει απρόσκοπτη αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων μέσω της δημιουργίας ενός εκτεταμένου δικτύου υποδομών φόρτισης που θα καλύπτει όλη τη χώρα. Στο μέλλον, και καθώς ενισχύεται η τάση για στροφή προς ηπιότερες και αποδοτικότερες μορφές ενέργειας, μπορεί να σημαίνει διευρυμένη πρόσβαση σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως τα e-fuels, το LNG-CNG και το υδρογόνο.
Σ’ αυτό το ενεργειακό περιβάλλον, που αλλάζει διαρκώς, τα πρατήρια του μέλλοντος θα κληθούν να αλλάξουν και να μετεξελιχθούν σε ολοκληρωμένους κόμβους εξυπηρέτησης, που θα καλύπτουν πολλές και διαφορετικές ανάγκες των οδηγών και δεν θα περιορίζονται μόνο στον ανεφοδιασμό καυσίμων.