Εντείνεται η κινητικότητα στον κλάδο της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) στην Ελλάδα, καθώς o ΔΕΣΦΑ κινείται με ταχείς ρυθμούς για την προώθηση του project APOLLO CO2. Αυτό προβλέπει τη μεταφορά των ρύπων CO2 σε αέρια μορφή από τις βιομηχανίες που τους παράγουν (emitters) στη Νότια Ελλάδα μέσω δικτύου αγωγών, την υγροποίησή τους σε ειδική μονάδα που προβλέπεται να κατασκευαστεί στη Ρεβυθούσα και στη συνέχεια τη μεταφορά τους σε ειδικά τάνκερ για τη μόνιμη αποθήκευσή τους στον Πρίνο ή σε άλλες αποθήκες άνθρακα στην Ευρώπη. Το έργο αποτελεί σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα αξίας των έργων CCS στην Ελλάδα και οι πρωτοβουλίες του ΔΕΣΦΑ για το ΑPOLLO CO 2 -που έχει ενταχθεί στον κατάλογο των έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ- έρχονται σε συνέχεια της έγκρισης από την Κομισιόν για επιδότηση του project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο που τρέχει η EnEarth (θυγατρική της Energean) με 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και την ανάθεση από τον όμιλο ΤΙΤΑΝ της μελέτης βασικού σχεδιασμού FEED για το έργο της δέσμευσης CO2 στο εργοστάσιο της τσιμεντοβιομηχανίας στο Καμάρι της Βοιωτίας στην γερμανική thyssenkrupp Polysius.
Ο σχεδιασμός του ΔΕΣΦΑ για τους αγωγούς μεταφοράς CO2 και τη μονάδα υγροποίησης
Πιο συγκεκριμένα, ο ΔΕΣΦΑ ωριμάζει τόσο το σκέλος των αγωγών που θα μεταφέρουν τους ρύπους CO2 στη Ρεβυθούσα -το οποίο προβλέπει ανάπτυξη χερσαίου δικτύου μήκους 250 χλμ. στην πλήρη ανάπτυξή του- όσο και αυτό της μονάδας υγροποίησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία υπέβαλε πρόσφατα αίτηση για την ένταξη του APOLLO CΟ2 στο Ταμείο της ΕΕ Connecting Europe Facility, διεκδικώντας χρηματοδότηση της τάξης των 160 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με το σκέλος των αγωγών, αρμόδιες πηγές του ΔΕΣΦΑ αναφέρουν ότι το πρώτο βήμα συνίσταται στην κατασκευή δικτύου έως 50 χλμ -για τη μεταφορά των ρύπων των πρώτων emitters που θα ωριμάσουν τα έργα της δέσμευσης CO2 στις μονάδες τους-. Την ίδια στιγμή, υπό μελέτη βρίσκονται διάφορα εναλλακτικά σενάρια με στόχο να περιοριστεί στο βαθμό του εφικτού το κόστος της μονάδας υγροποίησης, μια επένδυση της τάξης των 500 εκατ. ευρώ, η οποία θα αξιοποιεί την ενέργεια που παράγεται από τη διαδικασία της ψύξης του LNG, με τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ να αναφέρουν ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η αποθήκευση του υγροποιημένου CΟ2, για να μπορεί στη συνέχεια να φορτωθεί στα ειδικά διαμορφωμένα πλοία. Οι αγωγοί και η μονάδα υγροποίησης σχεδιάζονται να έχουν σε πρώτη φάση δυναμικότητα 5 μετρικών τόνων CO2 ετησίως (ΜΤPA) με προοπτική αύξησης στους 10 MTPA.
Η σημασία της σφραγίδας STEP της ΕΕ
Ο Διαχειριστής είχε καταθέσει αίτηση χρηματοδότησης της μονάδας υγροποίησης από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ που δεν τελεσφόρησε μεν στην παρούσα φάση, ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά την αξιολόγηση του φακέλου έλαβε πολύ θετικές κριτικές που της εξασφάλισαν τη σφραγίδα STEP (Strategic Technologies for Europe- Πλατφόρμα Στρατηγικών Τεχνολογιών για την Ευρώπη). Πρόκειται για ένα νέο σήμα ποιότητας της ΕΕ που αποσκοπεί στη διευκόλυνση της πρόσβασης των «αναγνωρισμένων» έργων σε περαιτέρω πηγές δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης, όπως είναι το CEF και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Οπότε η πιστοποίηση του APOLLO CO2 με τη σφραγίδα CO2 αποτελεί σημαντικό βήμα για την περαιτέρω ωρίμανσή του. Οι πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας ξεχωριστού «κουμπαρά» ειδικά για τα έργα STEP, στον οποίο εφόσον συσταθεί, θα μπορεί να ενταχθεί το APOLLO CO2.
Στο project αναφέρθηκε και η Διευθύντρια Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΔΕΣΦΑ Κλεοπάτρα Αβραάμ, από το βήμα του ΙΕΝΕ, στο πλαίσιο του ρόλου του Διαχειριστή ως μεταφορέα του CO2, περιγράφοντας το έργο ως δίκτυο αγωγών που θα μεταφέρουν CO2 σε αέρια μορφή και θα φτάνουν μέχρι τη Ρεβυθούσα, ενώ από εκεί το CO2 θα μεταφέρεται σε υγρή μορφή μέσω πλοίων προς αποθήκευση είτε στον Πρίνο, είτε αλλού. Η ίδια σημείωσε πως επελέγη η υποδομή της Ρεβυθούσας λόγω του ότι μπορεί να εξυπηρετήσει και μεγάλα πλοία, αλλά και λόγω της αεριοποίησης του LNG. Υπάρχει ενέργεια που χάνεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την υγροποίηση του CO2». Η κ. Αβραάμ είπε ότι σύντομα ο ΔΕΣΦΑ θα καταθέσει τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο, ενώ η Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) αναμένεται προς το τέλος του επόμενου έτους.
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, το APOLLO CO2 είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας υποδομή CCS στη Νοτιοανατολική Ευρώπη που εναρμονίζεται πλήρως με το όραμα της ΕΕ για την ευρεία αξιοποίηση της αλυσίδας αξίας του CCS.
Διαβάστε ακόμη