«Γκάζι» πατάνε ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας Bulgartransgaz για την ωρίμανση του σχεδίου του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας (Hydrogen Backbone) και κατ’ επέκταση για την αξιολόγηση των προοπτικών ανάπτυξης της αγοράς υδρογόνου και στις δυο χώρες, από τις οποίες συναρτάται εν πολλοίς η βιωσιμότητα του project. Όπως κατέστη σαφές και κατά το χθεσινό Workshop που διοργάνωσαν οι δυο Διαχειριστές για να παρουσιάσουν στους ενδιαφερόμενους τις λεπτομέρειες και τις διαδικασίες συμμετοχής στο προκαταρκτικό market test (το οποίο ξεκίνησε στα μέσα του μήνα και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου), στόχος είναι οι διαχειριστές των υποδομών μεταφοράς να λειτουργήσουν ως «γέφυρα» που θα φέρει πιο κοντά τους δυνητικούς παραγωγούς και καταναλωτές υδρογόνου. Είναι δε πολύ σημαντικό ότι η «άσκηση» αυτή γίνεται με φόντο το θετικό momentum που υπάρχει και που συνδέεται με το ενδιαφέρον της Γερμανίας -της μεγαλύτερης υποψήφιας καταναλώτριας πράσινου υδρογόνου- για εισαγωγές υδρογόνου από άλλες περιοχές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου 7 Διαχειριστές Φυσικού Αερίου -συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz- ωριμάζουν το σχέδιο South East Europe Hydrogen Corridor.

Αυτό αφορά στη δημιουργία ενός διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου συνολικού μήκους σχεδόν 3.000 χιλιομέτρων που θα διέρχεται από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία -και στον οποίο θα «συμμετέχουν» και υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου που θα εκσυγχρονιστούν για να μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο- με στόχο την τροφοδοσία της γερμανικής αγοράς, η οποία σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι θα έχει ανάγκες για 130 Τεραβατώρες ετησίως, υδρογόνου έως το 2030, εκ των οποίων οι 100 TWh αφορούν σε εισαγωγές. Την ίδια στιγμή, η δυνητική μεταφορική ικανότητα υδρογόνου του ελληνικού συστήματος εκτιμάται σε 20 TWh ετησίως, ενώ οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς -που επιχειρείται να εκτιμηθούν μέσω του market test που μόλις ξεκίνησε- εκτιμάται ότι θα είναι αρκετά μικρότερες. Σε αυτό το «κάδρο» ωριμάζει ο αγωγός υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, που έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ μαζί με το συνδεδεμένο έργο αγωγού υδρογόνου που διασχίζει τη Βουλγαρία, με φορέα υλοποίησης την Bulgartransgaz.

Ανταγωνιστικότητα

Μεταξύ άλλων τονίστηκε ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει διενεργήσει σε βάθος μελέτη για την ανταγωνιστικότητα του υδρογόνου που μπορεί να παραχθεί στην Ελλάδα και να μεταφερθεί στη Γερμανία και σημειώθηκε ότι οι προδιαγραφές του υδρογόνου «ελληνικής παραγωγής», στη βάση του μείγματος των ΑΠΕ της χώρας, παραπέμπει σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κόστος σε σύγκριση με τις εναλλακτικές διαδρομές που βρίσκονται υπό εξέταση από το Βερολίνο, όπως πχ ο Ιβηρικός Διάδρομος (Η2Μed) για μεταφορά υδρογόνου από την Ιβηρική Χερσόνησο προς την Κεντρική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξαν τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ και της Bulgatransgaz, το market test έχει μεγάλη σημασία, στο μέτρο που από τα αποτελέσματά του αντληθούν πολύτιμα συμπεράσματα για τη μεταφορική ικανότητα υδρογόνου, πιθανούς χώρους παραγωγής στις δυο χώρες καθώς και τα σημεία παράδοσης στους τελικούς καταναλωτές. Και θα βοηθήσουν στον βέλτιστο σχεδιασμό του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, έργο προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ -για τον οποίο οι δυο Διαχειριστές ετοιμάζονται να καταθέσουν το αμέσως επόμενο διάστημα αίτημα για χρηματοδότηση των μελετών από το ευρωπαϊκό Ταμείο Connecting Europe Facility, το οποίο στηρίζει τα έργα PCI. Υπενθυμίζεται ότι στο περιθώριο της επίσκεψης του Αντικαγκελαρίου της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ στο Κέντρο Τεχνικής Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία στις αρχές του μήνα, η κ. Γκάλι είχε παρουσιάσει το project του αγωγού υδρογόνου, μήκους 540 χλμ. που θα ξεκινά από τη Νότιο Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Είχε δε δηλώσει ότι το project βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού FEED, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και τη θέση του σε λειτουργία την προς το 2035.

Τα «ντεσού» του market test

Όπως τονίστηκε χθες, ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz απευθύνονται μέσω του market test σε τρεις βασικούς κρίκους της αλυσίδας του υδρογόνου: Τους παραγωγούς, τους καταναλωτές και τους διαπραγματευτές/προμηθευτές. Όσον αφορά στους παραγωγούς, καλούνται να δώσουν πληροφορίες για το τι είδους υδρογόνο σχεδιάζουν να παράξουν και πού, τους εκτιμώμενους όγκους, τον βαθμό ωριμότητας του έργου, το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα έως τη θέση σε λειτουργία. Οι καταναλωτές καλούνται να δηλώσουν σε ποια «κατηγορία» ανήκουν (βιομηχανία, μεταφορές κ.λπ.) και πού εδρεύουν, εάν σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν το υδρογόνο ως πρώτη ύλη ή ως καύσιμο, εάν ενδιαφέρονται περισσότερο για «καθαρό» υδρογόνο ή για μείγμα με φυσικό αέριο, το προφίλ κατανάλωσης και το χρονοδιάγραμμα. Για τους προμηθευτές, οι ερωτήσεις αφορούν εάν οι προμήθειες προορίζονται για την εγχώρια αγορά ή για το εξωτερικό, εάν θα έχουν εξαγωγική ή/και εισαγωγική δραστηριότητα, τους εκτιμώμενους όγκους κ.α.

Μέσα από τη διαδικασία αυτή, ο ΔΕΣΦΑ ευελπιστεί να αντλήσει στοιχεία που θα προωθήσουν την ανάπτυξη του δικτύου υδρογόνου στην Ελλάδα, θα συμβάλλουν στον σχεδιασμό της εγχώριας αγοράς υδρογόνου (εν αναμονή και του ρυθμιστικού πλαισίου που επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ) και θα δώσουν «σήματα» για την τεχνική βιωσιμότητα των σχετικών projects. Θα προκύψουν επίσης στοιχεία για την εξαγωγική δυναμικότητα και τις προοπτικές περιφερειακής συνεργασίας, ενώ θα δημιουργηθούν πεδία συνεργειών με τους φορείς υλοποίησης έργων υδρογόνου σε Ελλάδα και Βουλγαρία προς την κατεύθυνση της στήριξης των έργων και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Διαβάστε ακόμη