Την προηγούμενη εβδομάδα η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε πως έχει επιλέξει τη Σουηδή πολιτικό Τζέσικα Ρόσγουολ για Επίτροπο περιβάλλοντος, ανθεκτικότητας των υδάτων και ανταγωνιστικής κυκλικής οικονομίας. Σύντομα, η Τζέσικα Ρόσγουολ, η οποία προέρχεται από το κυβερνών συντηρητικό κόμμα Moderates της Σουηδίας, θα κληθεί να αντιμετωπίσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το έργο της αναμένεται να είναι δύσκολο. Η Ρόσγουολ θα πρέπει να πείσει τους ευρωβουλευτές πως δεν θα μεταφέρει τις πολιτικές της σουηδικής κυβέρνησης για το περιβάλλον και το κλίμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που θα είχε ολέθριες συνέπειες για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων. Πέραν των παραπάνω, η πρώην δικηγόρος Τζέσικα Ρόσγουολ δεν διαθέτει την αναγκαία εμπειρία στα περιβαλλοντικά ζητήματα. Αυτό είναι ένα ακόμη ζήτημα που έχει προκαλέσει δυσπιστία σε πολλούς ευρωβουλευτές, όπως αναφέρει το Politico, δηλαδή το κατά πόσο είναι η Ρόσγουολ κατάλληλη για να αναλάβει ένα τόσο σημαντικό χαρτοφυλάκιο.
Πώς προέκυψε όμως η «δύσκολη» θέση στην οποία θα βρεθεί η Τζέσικα Ρόσγουολ εν όψει της ακρόασής της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο; Όλα ξεκίνησαν πριν δύο χρόνια, όταν ανέλαβε την εξουσία στη Σουηδία η τωρινή κυβέρνηση συνασπισμού, υπό την ηγεσία του Ουλφ Κρίστερσον. Η κυβέρνηση αποτελείται από μια συμμαχία τριών συντηρητικών κομμάτων (Συντηρητικοί, Χριστιανοδημοκράτες και Φιλελεύθεροι), ενώ εξαρτάται έντονα από την υποστήριξη του ακροδεξιού κόμματος Σουηδοί Δημοκράτες. Συγκεκριμένα, αν και οι Δημοκράτες της Σουηδίας δεν είναι επίσημα μέλος του κυβερνητικού συνασπισμού, παρέχουν στήριξη στην κυβέρνηση του Κρίστενσον, η οποία είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της πλειοψηφίας στο κοινοβούλιο. Έτσι, το ακροδεξιό κόμμα έχει αποκτήσει έντονη επιρροή στις αποφάσεις και τις πολιτικές της σουηδικής κυβέρνησης. Αυτό το γεγονός έχει δραματικές συνέπειες στην ανάληψη κλιματικής και περιβαλλοντικής δράσης από την κυβέρνηση της Σουηδίας, αφού οι ακροδεξιοί Δημοκράτες της Σουηδίας είναι σε μεγάλο βαθμό αρνητές της κλιματικής αλλαγής και υποστηρίζουν τα ορυκτά καύσιμα.
Τα τελευταία δύο χρόνια η Σουηδία έχει καταφέρει από πρωτοπόρος στην κλιματική δράση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ να μετατραπεί σε παράδειγμα προς αποφυγή. Τα περιστατικά είναι πολλά. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Social Europe, το πιο σημαντικό μέτρο για την επίτευξη των σουηδικών στόχων για το 2030 ήταν η υποχρέωση των προμηθευτών καυσίμων να εισάγουν σταδιακά όλο και περισσότερα βιοκαύσιμα στο ορυκτό ντίζελ και τη βενζίνη. Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να μειώσει δραστικά το απαιτούμενο μερίδιο βιοκαυσίμου, από 30,5% στο ντίζελ και 7,8% στη βενζίνη σε μόλις 6% το 2024. Επιπλέον, έχει ανατρέψει πρόσφατες μεταρρυθμίσεις φοροαπαλλαγών για όσους χρησιμοποιούν τη δημόσια συγκοινωνία, ένα μέτρο που είχε σκοπό να μειώσει τη χρήση αυτοκινήτων. Παράλληλα, έχουν καταργηθεί οι επιδοτήσεις στα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ «κόβονται» επιδοτήσεις για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η σουηδική κυβέρνηση σκοπεύει να αυξήσει τη χρήση πυρηνικής ενέργειας, ωστόσο αυτό θα επιτευχθεί από την επόμενη δεκαετία.
Τέλος, η Σουηδία έχει καταφέρει τα τελευταία δύο χρόνια, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα κράτη της ΕΕ, να αυξήσει τις εκπομπές της σε αέρια του θερμοκηπίου, ενώ είναι αμφίβολο αν θα καταφέρει να πετύχει τους κλιματικούς στόχους που έχει θέσει για το 2030. Μάλιστα, έχει θέσει σε κίνδυνο και ευρωπαϊκές πολιτικές για το περιβάλλον, αφού η χώρα τασσόταν ενάντια στους κανόνες κατά της αποψίλωσης των δασών που θεσπίστηκαν από την ΕΕ και τον Νόμο για την Αποκατάσταση της Φύσης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θα έχει ενδιαφέρον η στάση που θα κρατήσει απέναντι στη Σουηδή Τζέσικα Ρόσγουολ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενώ το σίγουρο είναι πως η αποστολή της δεν θα είναι εύκολη.
Διαβάστε ακόμη