Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε σήμερα πρόταση του υπουργείου Ενέργειας της Κύπρου για την ηλεκτρική διασύνδεση. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας, κ. Γιώργου Παπαναστασίου «το έργο θα συμβάλλει στην άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, αφού θα συνδέσει το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τα αντίστοιχα διευρωπαϊκά συστήματα και θα αυξήσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Η επίτευξή αυτού του στόχου είναι σημαντική για την περεταίρω επιτάχυνσή της ευημερίας των πολιτών της χώρας, γιατί βασικός σκοπός είναι η μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της ηλεκτρικής διασύνδεσης, της έλευσης φυσικού αερίου και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».
Ο κ. Παπαναστασίου υπογράμμισε πως η σημασία του έργου επιβεβαιώνεται από το γεγονός πως η ευρωπαϊκή επιτροπή ενέκρινε χρηματοδότηση ύψους 657 εκατ. Παράλληλα, το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε τη διάθεση ποσού 25 εκατ. ευρώ ανά έτος για 5 χρόνια, ως επιδότηση της αντίστοιχης αύξησης που θα επέλθει στους λογαριασμούς ρεύματος για το δικαίωμα ανάκτησης εξόδων την κατασκευαστική περίοδο δηλαδή από 1/1/2025 μέχρι την 31/12/2029, ώστε οι καταναλωτές να μην επιβαρύνονται από αυτή την αύξηση. Το ποσό αυτό θα εκταμιεύεται από το σύστημα δημοπράτησης δικαιωμάτων των ρύπων.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου», το πλαίσιο συμφωνίας που εγκρίθηκε από τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας για την ηλεκτρική διασύνδεση περιλαμβάνει και πρόνοια με την οποία μειώνεται το κόστος για τους καταναλωτές στην Κύπρο, σε περίπτωση που το τελικό κόστος του έργου θα ξεπεράσει το προβλεπόμενο σήμερα 1.94 δισ.
Συγκεκριμένα, το πλαίσιο συμφωνίας αναφέρει πως αν το κόστος ξεπεράσει το 1.94 δισ., οι καταναλωτές στις δύο χώρες θα επιμεριστούν κατά 50% το πρόσθετο κόστος. Με το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο, ο επιμερισμός του κόστοςυ θα ήταν 63% (Κύπρος) – 37% (Ελλάδα), ανεξαρτήτως του τελικού κόστους για τη διασύνδεση.
Στο πλαίσιο συμφωνίας που ενέκρινε σήμερα το Υπουργικό (χωρίς να γίνει αναφορά στην επίσημη δήλωση του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου) περιλαμβάνονται και τα εξής:
- Το premium WACC, που είχε αποφασιστεί από τη ΡΑΕΚ να καθοριστεί συνολικά (μαζί με το σύνηθες WACC που αναγνωρίζεται στην ΑΗΚ -4.6%) στο 8.3% και να ισχύσει για 12 χρόνια, θα ισχύσει για 17 χρόνια, ώστε να καλύψει και την 5ετή περίοδο της κατασκευής της διασύνδεσης.
Τροποποιείται η απόφαση της ΡΑΕΚ για τον διασυνοριακό καταμερισμό κόστους (CBCA) μόνο ως προς τους εξωτερικούς κινδύνους που ενδεχομένως να αποτρέψουν αποπεράτωση της διασύνδεσης ή λειτουργία της, χωρίς ευθύνη του φορέα υλοποίησης. Αντί του σημερινού 63% (για τους καταναλωτές στην Κύπρο) και 37% για τους καταναλωτές στην Ελλάδα, η σημερινή απόφαση προβλέπει διαμοιρασμό του κόστους σε ποσοστό 50-50, σε περίπτωση που δεν λειτουργήσει η διασύνδεση. - Ο κ. Παπαναστασίου ανακοίνωσε το απόγευμα της Πέμπτης μόνο ότι το Υπουργικό αποφάσισε ότι η ανάκτηση μέρους των δαπανών του φορέα υλοποίησης θα αρχίσει εντός του 2025 και θα συνεχιστεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2029. Το ποσό ανάκτησης καθορίστηκε στα 25 εκατ. τον χρόνο και θα προέρχονται από κρατικά κονδύλια και συγκεκριμένα από το σύστημα δημοπράτησης δικαιωμάτων ρύπων. Για τηνπρώτη δόση θα κατατεθεί στη Βουλή συμπληρωματικός προϋπολογισμός. Δεν θα επιβαρυνθούν άμεσα, κατά την 5ετία των κατασκευαστικών έργων, οι καταναλωτές.
Αν η ολοκλήρωση της διασύνδεσης δεν γίνει μέσα στο 2029, η χρηματοδότηση του GSI θα διακοπεί και θα επαναρχίσει –με χρέωση των καταναλωτών- μετά τη λειτουργία του έργου. Αν οι δαπάνες του ΑΔΜΗΕ κατά την πενταετία 2025-29 είναι μεγαλύτερες των 125 εκατ. ευρώ (κάτι μάλλον βέβαιο) το υπόλοιπο θα καταβληθεί από τους καταναλωτές στη διάρκεια της λειτουργίας του καλωδίου.
Όπως είχε γράψει το energygame.gr, η συμφωνία όπως είχε γίνει γνωστή έως σήμερα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ανάκτηση δαπανών του φορέα υλοποίησης για την περίοδο κατασκευής ύψους 125 εκατ. ευρώ έως το 2030 από το Ταμείο Ρύπων, εγγυημένη απόδοση 8,3% για το έργο για 17 χρόνια και καταμερισμό 50%-50% του γεωπολιτικού ρίσκου μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Μένει να δούμε αν θα τεθεί στην τελική συμφωνία και το θέμα της συμμετοχής του κυπριακού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector. Να σημειωθεί πως εκκρεμεί η αξιολόγηση από ξένο οίκο της μελέτης κόστους-οφέλους, που θα ανοίξει το δρόμο για τη συμμετοχή ή όχι στο μετοχικό κεφάλαιο. Μέχρι πρότινος η γραμμή της Λευκωσίας ήταν ότι η απόφαση θα ληφθεί προς το τέλος του έτους.
Την ίδια ώρα, κινητικότητα για τον GSI καταγράφεται και εκτός συνόρων Ελλάδας και Κύπρου. Σε ανάρτησή του στο LinkedIn o εμπορικός ακόλουθος της Κύπρου στο Ντουμπάι Γιώργος Παρτασίδης ανέφερε πως «η Κύπρος έχει συμπεριληφθεί στον οδικό χάρτη της TAQA για μελλοντικά έργα, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη σημασία της περιοχής στο παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο. Οι δυνατότητες συνεργασίας και επενδύσεων σε ενεργειακές υποδομές είναι τεράστιες και προσβλέπουμε στο ρόλο που θα παίξει η Κύπρος στη διαμόρφωση της μελλοντικής βιώσιμης ενέργειας». Δηλώσεις που έρχονται σε συνέχεια της επίσκεψης του Κύπριου Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα όπου κατά δήλωσή του συζητήθηκε και το θέμα του καλωδίου.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως στην Αθήνα βρέθηκε, χθες, ο υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας, Stéphane Séjourné ο οποίος συναντήθηκε τόσο με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη όσο και με τον Έλληνα ομόλογό του Γιώργο Γεραπετρίτη. Ο κ. Γεραπετρίτης σε δηλώσεις του υπογράμμισε την κοινή αντίληψη των δύο χωρών για τη γεωστρατηγική σημασία και την αρχιτεκτονική ασφαλείας της Μεσογείου. «Οι γαλλικές και ελληνικές πρωτοβουλίες, όπως η «Ένωση για τη Μεσόγειο» και το «MED9», είναι ενδεικτικές της σημασίας που οι δύο χώρες αποδίδουν στην περιφερειακή συνεργασία και τον περιφερειακό διάλογο», συμπλήρωσε.
Διαβάστε ακόμη