Με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι γίνεται η πρώτη απόπειρα για να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μιας τόσο μεγάλης αθλητικής διοργάνωσης. Ουσιαστικά η γαλλική πρωτεύουσα υπόσχεται να ανεβάσει τον πήχη, δεσμευόμενη να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα και να εγκαταστήσει βιώσιμες υποδομές ώστε οι Ολυμπιακοί Αγώνες να μην αφήσουν πίσω τους πολυδάπανες εγκαταστάσεις που δεν θα είναι ωφέλιμες σε βάθος χρόνου.
Σε γενικές γραμμές, οι εκπομπές ρύπων από το δεκαπενθήμερο πολυδιάστατο εγχείρημα των Ολυμπιακών Αγώνων ισούνται με τις ετήσιες εκπομπές μιας χώρας σαν την Ισλανδία, παρατηρεί σε έκθεση η UBS για τη βιωσιμότητα των αγώνων στο Παρίσι. Απώτερος στόχος με τους αγώνες στο Παρίσι είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα στο περιβάλλον, υιοθετώντας μια στρατηγική «αποφυγής, μείωσης και αντιστάθμισης μέσω ανταλλαγής δικαιωμάτων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά της ιστορικής αθλητικής εκδήλωσης».
Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού εκτιμάται πως θα αντληθούν έσοδα από 6,7 έως 11,1 δισ. ευρώ. Οπότε είναι ένα πείραμα για το εάν οι βιώσιμες πρακτικές μπορούν ταυτόχρονα να είναι κερδοφόρες και να εξασφαλίσουν αξίες σε βάθος χρόνου. Κεντρικά σημεία αναφοράς είναι η «κυκλική οικονομία», «καθαρή ατμόσφαιρα και μείωση του αποτυπώματος άνθρακα» όπως και «αποτελεσματικότητα στη χρήση ενέργειας». Κατασκευή υποδομών από ξύλο και γυαλί, αξιοποίηση αποθηκευμένης ενέργειας από ΑΠΕ, μετακινήσεις με τρένο και η φύτευση πάνω από 9.000 δέντρων είναι κάποια από τα μέτρα που ελήφθησαν στη Γαλλία για να είναι όσο το δυνατό πιο «πράσινοι» οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
Από σήμερα, 26 Ιουλίου έως και τις 11 Αυγούστου, το Παρίσι θα φιλοξενήσει 8 με 10 εκατ. επισκέπτες και πάνω από 11.000 αθλητές. Για να υπολογιστούν οι εκπομπές ρύπων και άρα τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για να υπάρχει ουδετερότητα στον άνθρακα, χρειάζεται να μετρηθεί η ρύπανση που προκαλείται από τις υποδομές, τις μεταφορές, τα τρόφιμα και τα πλαστικά. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου το 2012, παραδείγματος χάριν, η κατασκευή των εγκαταστάσεων αναλογούσε στο ήμισυ των εκπομπών ρύπων, με τις μεταφορές να ακολουθούν σε ό,τι αφορά το μέγεθος του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Εξαρτάται και από τη μεθοδολογία που ακολουθείται από κάθε αθλητική οργάνωση για το μέτρημα των εκπομπών ρύπων. Η FIFA είχε ισχυριστεί πως το Παγκόσμιο Κύπελο Ποδοσφαίρου στο Κατάρ θα άφηνε ένα περιβαλλοντικά ουδέτερο αποτύπωμα αλλά η Swiss Fairness Commission αποφάνθηκε πως έγινε «greenwashing», δηλαδή τηρήθηκαν φαινομενικά κριτήρια για να υποβαθμιστεί το μέγεθος των εκπομπών ρύπων.
Στο Παρίσι, οι Ολυμπιακοί Αγώνες επαναχρησιμοποιούν υφιστάμενες υποδομές για το 95% των αθλητικών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή (ΔΟΕ). Το υπόλοιπο 5% των υποδομών κατασκευάστηκε με υλικά μειωμένου άνθρακα. Για την ανοικοδόμηση του Ολυμπιακού Χωριού χρησιμοποιήθηκε ξύλο και γυαλί ενώ στην επίπλωση χρησιμοποιήθηκε και συμπιεσμένο χαρτόνι. Με την επιλογή αυτή επωφελήθηκε, επίσης, ο εγχώριος ξυλουργικός κλάδος, με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται στα 4,6 δισ. ευρώ το 2023, αντανακλώντας άνοδο 14% από το 2020. Τα καθίσματα των σταδίων αποτελούνται από ανακυκλωμένο πλαστικό.
Η πλειοψηφία των εκδηλώσεων θα τροφοδοτηθεί από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που έχουν αποθηκευτεί σε μονάδες μπαταριών. Πάνω από 9.000 δέντρα θα περιστοιχίζουν το Ολυμπιακό Χωριό, το οποίο μετά το πέρας των αγώνων θα μετατραπεί θεωρητικά σε μια βιώσιμη περιοχή με κατοικίες. Επειδή υπολογίζεται πως θα προσφερθούν πάνω από 13 εκατ. γεύματα εν μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων, το 60% θα είναι φυτικά. Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή εξασφάλισε το 80% των τροφίμων από την εγχώρια αγορά ενώ το 50% των συσκευασιών θα προέρχεται από ανακυκλωμένο πλαστικό.
Όπως αναφέρει η UBS, αρκετές ομάδες έχουν δεσμευτεί πως θα μετακινούνται με τρένο, η χρήση του οποίου θα ενθαρρυνθεί και για τους θεατές. Η γαλλική κυβέρνηση μερίμνησε, επίσης, για την επέκταση του δικτύου στον υπόγειο του Παρισιού προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι επισκέπτες και να διευκολυνθεί η μετάβαση στις εγκαταστάσεις.
Παράλληλα «επιστρατεύεται» ένας στόλος με 1.150 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και 500 οχήματα με κινητήρες υδρογόνου. Βέβαια, τα αυτοκίνητα υδρογόνου ως επιλογή για τους Ολυμπιακούς Αγώνες αποδοκιμάστηκε από την επιστημονική κοινότητα καθώς απαιτείται ενέργεια για τη διάσπαση και αποθήκευση του. Αυτή η παράμετρος καταδεικνύει, πάντως, τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπισθούν από τις οικονομίες που κινούνται στην πράσινη μετάβαση καθώς οι επιλογές δεν είναι πάντα ξεκάθαρες.
Διαβάστε ακόμη