Στη σύσταση πέντε νέων εταιρειών στον χώρο των ΑΠΕ προχώρησαν ο Όμιλος Motor Oil, μέσω του βραχίονα της MORE (Motor Oil Renewable Energy) και η ΔΕΗ Ανανεώσιμες με σκοπό την αξιοποίηση ενός μεγάλου τμήματος του χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών της Cantreva. Οι δύο ελληνικοί ενεργειακοί όμιλοι διευρύνουν περαιτέρω τη στρατηγική τους «πράσινη» συνεργασία, που έρχεται και κουμπώνει με την πρώτη σύμπραξη μέσω της κοινής εταιρείας Hellenic Hydrogen στην αγορά του «πράσινου» υδρογόνου. Η σύμπραξη της ΔΕΗ με τη Motor Oil πρόκειται για στρατηγικής σημασίας κίνηση γύρω από την πράσινη μετάβαση, με το βάθος της ενεργειακής συμμαχίας να αρχίζει να αποδίδει καρπούς.

Υπενθυμίζεται πως η Motor Oil απέκτησε ποσοστό στην UNAGI, εταιρεία που κατέχει χαρτοφυλάκιο φωτοβολταϊκών έργων συνολικής ονομαστικής ισχύος 1,9 GW στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η Motor Oil Renewable Energy απέκτησε το 75% των μετοχών της UNAGI που ανήκε τους μετόχους της Cantreva (την οικογένεια Μανωλόπουλου). Η Unagi κατέχει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου των εταιρειών Baliaga, Pivot Solar και Teichio, οι οποίες με τη σειρά τους κατέχουν 16 φωτοβολταϊκά έργα συνολικής ονομαστικής ισχύος 1,9 GW στη Μακεδονία και στην Κεντρική Ελλάδα. Το 49% αυτών των εταιρειών έχει περάσει στον έλεγχο της «ΔΕΗ Ανανεώσιμες», που σημαίνει ότι η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών πάρκων περνάει πλέον από κοινού στις θυγατρικές της ΔΕΗ και της Motor Oil, με τις δύο εταιρείες να εδραιώνουν τη συνεργασία τους.

Τα Διοικητικά Συμβούλια των πέντε νέων εταιρειών απαρτίζονται από τον επικεφαλής της MORE Βίκτωρ Παπακωνσταντίνου, τον επικεφαλής της ΔΕΗ ΑΝ. Κωνσταντίνο Μαύρο, καθώς και τους Κυριακούλης Στρατάκος, Παναγιώτης Ζιώγος και Χρήστος Κεραμιώτης.

Οι πέντε εταιρείες «ΠΤΕΛΕΟΣ Solar Α.Ε», «Άτλας Solar Α.Ε.», «ΑΛΥΣΤΡΑΤΗ Solar Α.Ε.», «ΣΠΗΛΑΙΟ Solar Α.Ε», «ΑΡΣΙΝΟΗ Solar Α.Ε.» συστάθηκαν με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 200.000 ευρώ. Σκοπός τους είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μετατροπή αιολικής ενέργειας, κατασκευαστικές εργασίες για μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, κατασκευή μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μετατροπή ηλιακής ενέργειας, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από υδροηλεκτρικούς σταθμούς, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα, υπηρεσίες εκπόνησης ενεργειακών μελετών (θερμοηλεκτρικών, υδροηλεκτρικών, πυρηνικών κ.λπ.), εμπόριο ηλεκτρικού ρεύματος, υπηρεσίες εμπορίου (πώλησης) ηλεκτρικού ρεύματος.

H Hellenic Hydrogen

Την ίδια ώρα, προχωρούν τα σχέδια της Motor Oil και της ΔΕΗ στο «πράσινο» υδρογόνο -μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen που έχουν συστήσει- για την ανάπτυξη των πρώτων μονάδων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη για την παραγωγή ανανεώσιμου αερίου σε βιομηχανική κλίμακα. Η αυλαία θα ανοίξει με το πρότζεκτ North-1 στο Αμύνταιο, στις εγκαταστάσεις των παροπλισμένων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στο Αμύνταιο, με την κοινοπραξία να προχωρά στην ωρίμανση της επένδυσης. Όπως επισημάνθηκε από στελέχη της Motor Oil, η αρχική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι της τάξης των 50 MW, ώστε οι παραγόμενες ποσότητες του ανανεώσιμου αερίου να μπορούν να διατεθούν. Σε δεύτερη φάση, ο σχεδιασμός προβλέπεται αύξηση της δυναμικότητας στα 300 MW, καθώς εκτιμάται ότι τα επόμενα χρόνια θα διευρυνθεί η οικονομία του υδρογόνου στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στην πρώτη φάση, το πράσινο υδρογόνο που θα παράγεται από το North -1 προβλέπεται να καταναλώνεται από τη μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) της ΔΕΗ που θα εγκατασταθεί στην Καρδιά και θα τροφοδοτεί το δίκτυο τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας, μετά το σβήσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων της περιοχής. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Hellenic Hydrogen, η μονάδα της Καρδιάς θα μπορεί να καταναλώνει μείγμα φυσικού αερίου – «πράσινου» υδρογόνου σε αναλογία 80%-20%, καλύπτοντας τη μισή περίπου από την αρχική δυναμικότητα του North-1, δηλαδή 20-25 MW. Δεύτερος δυνητικός «πελάτης» της North 1 είναι τα υδρογονοκίνητα οχήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις οδικές μεταφορές. Ο τρίτος τρόπος διάθεσης του πράσινου υδρογόνου που εξετάζεται είναι μέσω της έγχυσής του στο Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ. Η Hellenic Hydrogen συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 και σε αυτήν το 51% ανήκει στην Motor Oil και το 49% στη ΔΕΗ.

Διαβάστε ακόμη