«Δεν έχει ναυαγήσει το έργο του τερματικού LNG στο Βασιλικό», σημειώνει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης σε χθεσινές του δηλώσεις, μετά τη συνάντηση που είχε με τον Πρέσβη της Κίνας το απόγευμα της Δευτέρας εν μέσω των συνεχιζόμενων διαφορών μεταξύ της ΕΤΥΦΑ και της κοινοπραξίας CPP Metron. Το έργο που ανήκει στην Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ – θυγατρική της ΔΕΦΑ) και ανέλαβε να το εκτελέσει κοινοπραξία υπό την κινεζική China Petroleum Pipeline Company (CPP) σκοντάφτει σε πάνω σε βουνό προβλημάτων και καινούργιων απαιτήσεων.
Η κινεζική κρατική εταιρεία CPP προέβη χθες, λίγες ώρες πριν από τη συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με τον πρέσβη της Κίνας στην Κύπρο, σε νέα ανακοίνωση -την τρίτη μέσα σε τρεις μέρες- μέσω της οποίας απευθύνει εκβιασμό προς την Κυπριακή Δημοκρατία. Μέσω της ανακοίνωσης, η CPP ανέφερε πως εάν η Κύπρος θέλει πραγματικά να αποφύγει την ολοένα και πιο ορατή απώλεια της πιθανότητας μεταφοράς φυσικού αερίου στο νησί για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στο προβλέψιμο μέλλον, η Κυβέρνηση χρειάζεται μόνο να διορίσει έναν υπεύθυνο λήψης αποφάσεων (decision maker) με πλήρη εξουσία για να συζητήσει και να συμφωνήσει την οδό για την υλοποίηση αυτής της πρότασης. Ενώ η CPP οδήγησε την Κυπριακή Δημοκρατία σε διαιτησία στο Λονδίνο, αξιώνοντας 200 εκατ. ευρώ επιπρόσθετα της αποζημίωσης που προβλέπει το συμβόλαιο, ζητεί παράκαμψη της διαιτησίας και πραγματοποίηση διαπραγμάτευσης, στο Ντουμπάι, για νέες αποφάσεις. Τα περιθώρια στενεύουν, προειδοποιεί η CPP, αλλά η κοινοπραξία είναι πρόθυμη να συναντηθεί με έναν τέτοιο φορέα λήψης αποφάσεων σε ουδέτερη περιοχή, όπως το Ντουμπάι, για να διαπραγματευτεί την απαραίτητη επανεκκίνηση των έργων. Εν ολίγοις, ο εργολάβος προειδοποιεί ότι δεν θα ξαναπιάσει δουλειά στο Βασιλικό αν δεν συμφωνηθεί μια νέα οικονομική διευθέτηση, προς όφελός του.
Ο κ. Χριστοδουλίδης σημείωσε ότι, «υπάρχει σε εξέλιξη μία συζήτηση για την οποία στην παρούσα φάση δεν θέλω και ούτε είναι σωστό να πω οτιδήποτε δημόσια», την ίδια ώρα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης ανέφερε στην κυπριακή εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» ότι η Κυβέρνηση θα θέσει ως προτεραιότητα την έναρξη μιας δομημένης συζήτησης, στην οποία θα πρέπει ληφθούν αποφάσεις και θεσμικές μεταρρυθμίσεις για τα έργα που αφορούν εθνικά συμφέροντα της χώρας. Το έργο πρέπει να το τελειώσει η εταιρεία για τον λόγο ότι δεν έχουμε πολλές επιλογές, δήλωσε ο Πρώην Πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ, Χαράλαμπος Έλληνας, παράλληλα θεωρεί επείγον το Υπουργείο να πάρει διεθνείς συμβούλους για να δώσoυν συμβουλές κύρους για να μην καταλήξει το όλο έργο σε «τραγωδία», σχολίασε στην ίδια εκπομπή σύμφωνα με κυπριακά μέσα. «Το κράτος είναι εγκλωβισμένο σε μια κατάσταση από την οποία θα είναι δύσκολο να απεμπλακεί», συμπλήρωσε. Η καταγγελία της σύμβασης και η εύρεση κάποιου άλλου εκτός από την κινεζική κοινοπραξία CPP Metron (CMC) για την ολοκλήρωση του έργου – μια ιδέα που έχει προταθεί από το κράτος ως «Σχέδιο Β» – θα ήταν πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί στην πράξη και θα προκαλούσε χρόνια πρόσθετης καθυστέρησης.
Το έργο του τερματικού LNG χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ με 101 εκατ. ευρώ και καθηκόντως η Κομισιόν το παρακολουθεί επισταμένως. Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» πέραν των 300 εκατομμυρίων ευρώ έχουν ήδη πληρωθεί, χωρίς η Κύπρος να έχει φυσικό αέριο και οι καταναλωτές θα καταδικαστούν να πληρώνουν 200-300 εκατ. ευρώ ετησίως για αγορά αερίων του θερμοκηπίου. Το φυσικό αέριο είναι μία πληγή για την Κύπρο. Η δυστοκία σχετίζεται και με πολιτικούς χειρισμούς. Το αδιέξοδο στο Βασιλικό, ανεξαρτήτως έκβασης, είναι ένα αγκάθι ακόμα για την Κύπρο, αφού αποτυπώνει τη σύγχυση που επικράτησε γύρω από την ανάπτυξη του έργου.
Πάντως, σύμφωνα με τα αποτελέσματα Μεγάλης Έρευνας Αγοράς, που έχει διεξαχθεί για την Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών & Ποιότητας Ζωής από την εταιρεία CMRC CYPRONETWORK LTD οι αυξήσεις στις τιμές των αγαθών και υπηρεσιών και οι αυξήσεις των τιμών της ενέργειας (84% και 72% αντίστοιχα) είναι τα δύο πιο ανησυχητικά θέματα για τους Κύπριους. Ο κ. Έλληνας σημείωσε πως με την εισαγωγή LNG στο Βασιλικό η τιμή ηλεκτρισμού θα μειωνόταν περισσότερο από το ένα τρίτο. «Το γεγονός αυτό καθιστά ακόμα πιο επείγουσα την ολοκλήρωση του έργου», ανέφερε σε ανάρτησή του LinkedIn.
Διαβάστε ακόμη