Οι ελληνικού ενδιαφέροντος διασυνδέσεις όπως ο Green Aegean που θα συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη, ο Gregy που θα διασυνδέει την Αττική με την Αίγυπτο, ο GAP Κρήτης – Αφρικής. αλλά και ο κάθετος ηλεκτρικός διάδρομος Ελλάδας – Βουλγαρίας εντάσσονται στο προσχέδιο του δεκαετούς σχεδίου ανάπτυξης δικτύων του ENTSO-Ε, του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E) ηλεκτρικής ενέργειας.

Το επόμενο βήμα για την επικύρωση του (Ten-Year Network Development Plan) TYNDP 2024 είναι η δημοσίευση του τελικού σχεδίου για τη δεκαετή ανάπτυξη TYNDP 2024, που αναμένεται τον Απρίλιο του 2024. Η Μελέτη των Αναγκών του Συστήματος – εντοπισμός κενών στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας – και τα αποτελέσματα της ανάλυσης κόστους-οφέλους των έργων θα ακολουθήσουν στο τέλος του χρόνου.

Το δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης δικτύων του ENTSO (TYNDP) είναι το πανευρωπαϊκό σχέδιο υποδομής ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο εντοπίζει τα κενά υποδομής από πανευρωπαϊκή προοπτική και αξιολογεί έργα υποδομής.

176 έργα στο προσχέδιο TYNDP

Στις 29 Φεβρουαρίου 2024, δημοσιεύτηκε το προσχέδιο του καταλόγου των έργων υποδομής ηλεκτρικής ενέργειας που θα αξιολογηθούν στην επόμενη έκδοση του Δεκαετούς Σχεδίου Ανάπτυξης Δικτύων (TYNDP). Σε αυτό περιλαμβάνονται 176 έργα διασυνδέσεων και 33 έργα αποθήκευσης.

Το TYNDP είναι το αποτέλεσμα μιας διετούς διαδικασίας που ξεκινά με την ανάπτυξη σεναρίων για το πώς θα μπορούσε να είναι το ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας το 2030 και το 2040. Στη συνέχεια, το ENTSO-E χαρτογραφεί πού θα μπορούσαν να φέρουν οι επενδύσεις στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας το 2030 και το 2040 οικονομικά, περιβαλλοντικά οφέλη ή οφέλη για την ασφάλεια του εφοδιασμού για τους Ευρωπαίους. Η διαδικασία TYNDP ολοκληρώνεται με ανάλυση κόστους-οφέλους των προτεινόμενων έργων υποδομής.

Το χαρτοφυλάκιο έργων TYNDP 2024 αποτελείται από 209 έργα που προτάθηκαν από τους φορείς υλοποίησης έργων το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο 2023. Το ENTSO-E έχει επαληθεύσει τη συμμόρφωση όλων των αιτήσεων με τα κριτήρια αποδοχής του TYNDP 2024.

Οι χρήστες μπορούν επίσης να δουν τα έργα ΕΔΩ στον διαδραστικό χάρτη TYNDP 2024.

Green Aegean

Πληροφορίες αναφέρουν ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στον ENTSO η νέα γραμμή αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2035. Οι προκαταρκτικές μελέτες έχουν τοποθετήσει το κόστος σε 7 έως 8 δισ. ευρώ. Οι εμπλεκόμενες χώρες πραγματοποιούν αναλύσεις κόστους-οφέλους.

Η αρχική διαδρομή διέρχεται από την Αδριατική Θάλασσα, χωρίς να διακλαδίζεται προς τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων ή την Κροατία. Αφού φτάσει στη Σλοβενία, το Green Aegean θα στραφεί βόρεια προς την Αυστρία και από εκεί στη Γερμανία και το Μόναχο.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν θα υπάρξουν μικρότερες γραμμές στην πορεία για να φτάσετε τελικά σε αυτές τις άλλες βαλκανικές αγορές. Να σημειωθεί ότι ο Κροατικός Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς (HOPS) ξεκίνησε πρόσφατα συνομιλίες με τον ΑΔΜΗΕ της Ελλάδας και άλλους ομολόγους της στην περιοχή σχετικά με τη δυνατότητα ένταξής του στο έργο.

Στόχος του έργου Green Aegean Interconnector είναι η μεταφορά της πλεονάζουσας αιολικής ενέργειας από το Αιγαίο στα βιομηχανικά κέντρα της Κεντρικής Ευρώπης.