Ένας εσωτερικός «πόλεμος» έχει ξεσπάσει στην Κίνα μεταξύ των παραγωγών μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV). Από τη μια πλευρά βρίσκεται η CATL και από την άλλη BYD, με την CATL όχι μόνο να προπορεύεται αλλά να ετοιμάζεται για μαζικές επενδύσεις στην Ευρώπη. Μία τέτοια εξέλιξη αναμένεται να έχει μεγάλη σημασία στις υφιστάμενες συνθήκες του παγκόσμιου δασμολογικού πολέμου με βασικούς πόλους τις ΗΠΑ από τη και την Κίνα από την άλλη.

Η τρέχουσα Έκθεση Αυτοκινήτου της Σαγκάης θα αποτελέσει μία «σκηνή» στην οποία θα διαφανούν πολλές από τις επερχόμενες εξελίξεις στην διεθνή σκακιέρα της ηλεκτροκίνησης. Βασικό στοιχείο αυτής της σκακιέρας, είναι η κούρσα για τον ταχύτερο χρόνο φόρτισης, τη μεγαλύτερη εμβέλεια και την καλύτερη αντοχή των μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Tη Δευτέρα 21 Απριλίου 2025, η κινεζική εταιρεία CATL, παγκόσμιος ηγέτης της αγοράς στην τεχνολογία μπαταριών, παρουσίασε νέα προϊόντα σε εκδήλωση της εταιρείας στη Σαγκάη.

Αυτό περιλαμβάνει την αναβάθμιση της μπαταρίας ταχείας φόρτισης «Shenxing», η οποία υποτίθεται ότι επιτυγχάνει αυτονομία 500 χιλιομέτρων σε πέντε λεπτά φόρτισης. Πριν από μερικές εβδομάδες, η BYD, ένας άλλος κινεζικός ανταγωνιστής, παρουσίασε ένα σύστημα ταχείας φόρτισης με το οποίο τα αυτοκίνητα BYD υποτίθεται ότι επιτυγχάνουν αυτονομία 400 χιλιομέτρων σε πέντε λεπτά.

Η έκθεση κινητικότητας Shanghai Auto Show άνοιξε τις πύλες της, την Τετάρτη 23 Απριλίου 2025. «Θέλουμε να σπάσουμε και φέτος τα όρια της αυτονομίας», δήλωσε ο Gao Huan, Chief Technology Officer της CATL, μπροστά σε εκατοντάδες εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης και παράγοντες επιρροής. Σύμφωνα με τον ίδιο, η νέα γενιά μπαταριών θα τροφοδοτεί περισσότερα από 67 νέα EV που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά το 2025 και θα μπορούν να φορτιστούν έως και 80% σε 15 λεπτά.

Οι μπαταρίες της CATL βρίσκονται σε πολλά διεθνή και κινεζικά αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των μοντέλων της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla. Σύμφωνα με την SNE Research, η CATL έχει μερίδιο παγκόσμιας αγοράς λίγο κάτω από 38%, ακολουθούμενη από την BYD με λίγο κάτω από 17%.

Η BYD δεν κατασκευάζει μόνο μπαταρίες, αλλά είναι επίσης ο ηγέτης της αγοράς EV στην Κίνα.

Η CATL θέλει επίσης να είναι κάτι περισσότερο από ένας απλός κατασκευαστής μπαταριών, σύμφωνα με την Handelsblatt. Ο Robin Zheng ίδρυσε την εταιρεία το 2011 και σήμερα είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στην Κίνα. Μιλώντας πριν από την έκθεση αυτοκινήτου στη Σαγκάη, ο Zheng δήλωσε ότι η CATL είναι «πρωτοπόρος» της ηλεκτροκίνησης και της «καθαρής ενέργειας».

Η CATL σχεδιάζει μεγαλοπρεπή δημόσια εγγραφή

Οι δημόσιες σχέσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές αυτή τη στιγμή, καθώς η CATL σχεδιάζει μεγαλοπρεπή δημόσια εγγραφή στο Χονγκ Κονγκ. Ο Zhang θέλει να χρησιμοποιήσει τα χρήματα των επενδυτών -που φημολογείται ότι θα είναι πέντε δισεκατομμύρια δολάρια- για να χρηματοδοτήσει την επέκταση στην Ευρώπη.

Η ευρωπαϊκή αγορά αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την CATL, ενώ η εταιρεία δεν δραστηριοποιείται σχεδόν καθόλου στις ΗΠΑ από τότε που οι ΗΠΑ επέβαλαν περιορισμούς στις κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας και κλιμακώθηκε η εμπορική διαμάχη για τους δασμούς.

Στην εκδήλωση της εταιρείας, η CATL παρουσίασε μπαταρίες διπλής ισχύος οι οποίες, σύμφωνα με την εταιρεία, προσφέρουν εμβέλεια έως και 1000 χιλιόμετρα. Οι κυψέλες ιόντων νατρίου Naxtra της είναι επίσης έτοιμες για μαζική παραγωγή. Οι μπαταρίες μπορούν να αντέξουν σε δύσκολες συνθήκες, όπως το ακραίο κρύο έως και μείον 40 βαθμούς ή την ακραία ζέστη.

Οι μπαταρίες θεωρούνται πιο αποδοτικές, επειδή η πρώτη ύλη είναι φθηνότερη και ευκολότερα προσιτή από το λίθιο, το οποίο χρησιμοποιείται σε άλλους τύπους μπαταριών. Θεωρούνται επίσης ασφαλέστερες.

Μετά από διάφορα ατυχήματα που αφορούσαν πυρκαγιές μπαταριών, έχει ξεσπάσει συζήτηση στην Κίνα σχετικά με την ασφάλεια των EV. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση εξέδωσε νέα πρότυπα ασφαλείας.

Η κινεζική βιομηχανική έκθεση γίνεται ολοένα και πιο σημαντική καθώς η παραγωγή αυτοκινήτων και μπαταριών στην Κίνα γίνεται όλο και πιο σημαντική. Πριν από την κρίση του κορωνοϊού, σχεδόν 22 εκατομμύρια αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν στην Ευρώπη. Σήμερα, ο αριθμός είναι ήδη 28 εκατομμύρια στη Λαϊκή Δημοκρατία.

Διαβάστε ακόμη