Δύο εκ των ισχυρότερων παικτών του ενεργειακού συστήματος – η ΔΕΗ και η Motor Oil διαγκωνίζονται στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για έναν αγώνα δρόμου που δεν μετριέται απλώς με αριθμούς φορτιστών, αλλά με το ποιος θα καταφέρει να ελέγξει την εμπειρία του χρήστη, να κερδίσει μερίδιο αγοράς και να διαμορφώσει το ενεργειακό αποτύπωμα των μετακινήσεων στην Ελλάδα των επόμενων ετών. Από τη μία, η ΔΕΗ επενδύει σε ένα ισχυρό δίκτυο φορτιστών, αξιοποιεί την εμπειρία της στη λιανική αγορά και χτίζει βήμα-βήμα ένα πλήρες οικοσύστημα υπηρεσιών γύρω από τον σύγχρονο, ηλεκτρικό καταναλωτή. Από την άλλη, η Motor Oil ανεβάζει στροφές μέσω της NRG, επενδύει σε εξειδικευμένες λύσεις fast charging και αναπτύσσει μια πολυκαναλική στρατηγική που συνδυάζει πρατήρια, τεχνολογία και διεθνείς συνεργασίες.

Το 2024 αποτέλεσε χρονιά σημαντικής ενίσχυσης της δραστηριότητας της ΔΕΗ στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με μετρήσιμα αποτελέσματα στην επέκταση του δικτύου και στην ενίσχυση της πελατειακής βάσης. Σύμφωνα με την εταιρική παρουσίαση του Απριλίου, η ΔΕΗ κατέχει το 37% της εγχώριας αγοράς δημόσιων σημείων φόρτισης, διατηρώντας ισχυρή παρουσία ως πάροχος σχετικών υποδομών. Το δίκτυο των φορτιστών PPC Blue κατέγραψε αύξηση 29% σε σχέση με το 2023, ενώ οι εγγεγραμμένοι χρήστες της εφαρμογής PPC Blue ξεπέρασαν τους 60.000. Η εφαρμογή έχει ήδη επεκταθεί και στη ρουμανική αγορά, ενισχύοντας τη διασυνοριακή παρουσία του brand.

Η στρατηγική που εφαρμόζεται έχει καθαρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τη φόρτιση των οχημάτων από τους σταθμούς της ΔΕΗ οδήγησε στην αποφυγή εκπομπών 5.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα μόνο το 2024. Η πιο χαρακτηριστική επένδυση της χρονιάς ήταν η κατασκευή του μεγαλύτερου hub της ΔΕΗ στην Πάτρα: 29 σημεία φόρτισης και συνολική εγκατεστημένη ισχύς 1.186 MW, επιβεβαιώνουν τη βαρύτητα που δίνει ο όμιλος στην επέκταση του δικτύου σε στρατηγικά σημεία της χώρας.

Το βλέμμα της ΔΕΗ, ωστόσο, είναι στραμμένο στην περίοδο 2025-2027, όπου η ηλεκτροκίνηση αναδεικνύεται σε βασικό άξονα ανάπτυξης στο πλαίσιο του συνολικού επενδυτικού σχεδίου των 10,1 δισ. ευρώ. Μέσα σε αυτό, η ηλεκτροκίνηση – σε συνδυασμό με τις λοιπές λιανικές υπηρεσίες και τα προϊόντα προστιθέμενης αξίας – απορροφά το 5% του συνολικού επενδυτικού ποσού, δηλαδή περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Η ΔΕΗ αντιμετωπίζει τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης όχι ως μεμονωμένη δραστηριότητα αλλά ως οργανικό κομμάτι ενός ευρύτερου οικοσυστήματος υπηρεσιών που δημιουργούν προστιθέμενη αξία και ενισχύουν τη σύνδεση με τον πελάτη.

Στρατηγική επιλογή είναι επίσης η επέκταση της ηλεκτροκίνησης στη Ρουμανία, μέσω της επέκτασης του brand PPC Blue και του σχεδιασμού για ανάπτυξη δικτύου δημόσιας φόρτισης. Η δραστηριότητα εντάσσεται στο ευρύτερο πλάνο της ΔΕΗ για εφαρμογή του ελληνικού «ολοκληρωμένου μοντέλου» και στις βαλκανικές αγορές όπου ήδη διαθέτει παρουσία σε παραγωγή, λιανική και δίκτυα.

Η διείσδυση των υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, που περιλαμβάνει και την ηλεκτροκίνηση, αυξήθηκε από 2,4% το 2021 σε 19,9% το 2024 στην πελατειακή βάση. Ο στόχος για το 2027 είναι να ξεπεραστεί το 40%, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση της ΔΕΗ να μετασχηματιστεί από παραδοσιακό πάροχο ενέργειας σε πολυδιάστατο πάροχο έξυπνων λύσεων. Παράλληλα, η στρατηγική αυτή λειτουργεί και ως μηχανισμός συγκράτησης πελατών υψηλής αξίας, όπου παρατηρείται και το χαμηλότερο ποσοστό αποχωρήσεων (churn rate).

Παρά τα εντυπωσιακά επιτεύγματα, η ΔΕΗ αντιμετωπίζει την ηλεκτροκίνηση ως μακροπρόθεσμο επενδυτικό στοίχημα και την έχει εντάξει στο στρατηγικό πλάνο 2025–2027. Στο πλαίσιο του συνολικού προϋπολογισμού επενδύσεων 10,1 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία, το σκέλος “Retail / E-Mobility / Other” συγκεντρώνει το 5% της κατανομής, που μεταφράζεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για επενδύσεις αυστηρά αναπτυξιακού χαρακτήρα, καθώς το 94% του συνολικού capex της περιόδου αποβλέπει στη δημιουργία νέων πόρων αξίας και όχι στη συντήρηση υφιστάμενων υποδομών.

Το επιχειρηματικό μοντέλο αλλάζει. Η ΔΕΗ απομακρύνεται από τη λογική της απλής πώλησης εξοπλισμού και εισάγει ένα ολιστικό “as a service” μοντέλο. Από τη φόρτιση, την πώληση φωτοβολταϊκών και την εγκατάσταση θερμοαντλιών, έως την έκδοση πιστοποιητικών ηλεκτρολόγου, τη συντήρηση εξοπλισμού και τη διάθεση πράσινων πιστοποιητικών για επιχειρήσεις, η ΔΕΗ επιχειρεί να δημιουργήσει ένα ενιαίο οικοσύστημα ενεργειακών υπηρεσιών για τον σύγχρονο χρήστη. Η συνεργασία με την Κωτσόβολος, μέλος του ίδιου ομίλου, παρέχει στρατηγικό πλεονέκτημα: αξιοποίηση τεχνικών συνεργείων, δίκτυα logistics, πρόσβαση σε πελατειακά δεδομένα και δυνατότητα επέκτασης των VAS υπηρεσιών στο retail περιβάλλον.

Η απάντηση της Motor Oil: φορτιστές, τεχνολογία και διεθνείς συμμαχίες

Η Motor Oil ενισχύει τη θέση της στην αναπτυσσόμενη αγορά της ηλεκτροκίνησης, με έμφαση στην επέκταση των υποδομών φόρτισης και τη συγκρότηση ενός λειτουργικού επιχειρηματικού μοντέλου σε όλο το εύρος της αλυσίδας αξίας. Σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση, στο τέλος του 2024 ο Όμιλος διέθετε 1.629 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε λειτουργία, μέσω των δραστηριοτήτων της NRG, της AVIN και της Coral. Ο στόχος για την επόμενη πενταετία είναι φιλόδοξος: η δημιουργία δικτύου με περισσότερα από 4.000 σημεία έως το 2030, με παρουσία σε πρατήρια, χώρους στάθμευσης και αστικά σημεία υψηλής κυκλοφορίας.

Τα πρατήρια και τα σημεία φόρτισης του Ομίλου, είτε πρόκειται για χώρους στάθμευσης είτε για σημεία σε αστικές αρτηρίες και μεγάλες οδικές συνδέσεις, σχεδιάζονται έτσι ώστε να εξυπηρετούν και στόλους που έχουν ανάγκη από ταχύτητα, σταθερότητα στην πρόσβαση και επαρκή ισχύ. Η ενσωμάτωση της ηλεκτροκίνησης στις παραδοσιακές ενεργειακές υποδομές πρατηρίων καυσίμων επιτρέπει την ταχύτερη εξάπλωση και τη χρήση υφιστάμενων logistics, χωρίς την ανάγκη δημιουργίας αποκλειστικών σταθμών φόρτισης από το μηδέν. Η στρατηγική αυτή προσδίδει στη Motor Oil πλεονέκτημα κλίμακας, καθώς μπορεί να αξιοποιήσει τη γεωγραφική διασπορά των AVIN και Coral ως έτοιμη υποδομή υποδοχής της νέας κινητικότητας.

Στην καρδιά αυτής της στρατηγικής βρίσκεται και η HELLENIC FAST CHARGING SERVICES A.E. (HFCS), «δύναμη πυρός» για την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης, η οποία ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2023 και ανήκει εξίσου (50%-50%) στην NRG και στη γερμανική Hochtief Ladepartner GmbH. Με έδρα το Μαρούσι και μετοχικό κεφάλαιο 2,63 εκατ. ευρώ, η HFCS δραστηριοποιείται στη διαχείριση, τεχνική λειτουργία και εμπορική αξιοποίηση των σημείων φόρτισης, ενώ στόχος της είναι η δημιουργία ενός διαλειτουργικού και φιλικού προς τον χρήστη δικτύου, με έμφαση στην τεχνολογική αρτιότητα και την εμπειρία πελάτη.

Ο Όμιλος επένδυσε το 2024 200.926 ευρώ για την εγκατάσταση, συντήρηση και επισκευή σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε κτίρια και θέσεις στάθμευσης, ενώ συμμετέχει σε καινοτόμα έργα όπως το “RISE”, που εξετάζει υβριδικές λύσεις με φωτοβολταϊκά, αποθήκευση και φόρτιση σε πρατήρια καυσίμων, προετοιμάζοντας το έδαφος για πολυλειτουργικούς ενεργειακούς κόμβους στην επαρχία και τις αστικές περιοχές.

Επιπλέον, η Motor Oil προετοιμάζει τη διεθνή της επέκταση και στον χώρο της e-mobility. Μέσω επενδυτικών σχημάτων, όπως η συμμετοχή στην FreeWire Technologies με έδρα την Καλιφόρνια, παρακολουθεί στενά τις παγκόσμιες εξελίξεις στον κλάδο και διευρύνει το τεχνολογικό της αποτύπωμα. Πρόκειται για μια συνειδητή στρατηγική διαφοροποίησης, που στηρίζεται σε τεχνολογική καινοτομία, πράσινα καύσιμα και υποδομές χαμηλών εκπομπών.

Πάντως, ΔΕΗ και η Motor Oil ακολουθούν διαφορετικές στρατηγικές, αλλά συναντώνται στο ίδιο κρίσιμο σταυροδρόμι: αυτό της ηλεκτροκίνησης – ως βασικού άξονα της ενεργειακής μετάβασης. Η επόμενη τριετία θα δείξει ποιος θα καταφέρει να μετατρέψει πιο αποτελεσματικά την υποδομή σε εμπειρία χρήστη, την τεχνολογία σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και το δίκτυο σε επιχειρησιακή αξία. Ο αγώνας δρόμου είναι τεχνικός, εμπορικός, και κυρίως στρατηγικός.

Διαβάστε ακόμη