Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προωθήσει κοινωνικά σχέδια leasing για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ώστε να γίνει πιο προσιτή η ηλεκτροκίνηση και οι βιώσιμες μεταφορές και σε πιο ευάλωτους οικονομικά καταναλωτές, οι οποίοι δεν διαθέτουν τα χρήματα για να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όπως αναφέρεται στο Σχέδιο Δράσης για την Αυτοκινητοβιομηχανία που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη, 5 Μαρτίου, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) θα υιοθετήσει μια Σύσταση για τη Φτώχεια στις Μεταφορές (Recommendation on Transport Poverty), ενθαρρύνοντας τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν κοινωνικά σχέδια leasing για νέα και μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, «στοχευμένα σε ευάλωτους χρήστες μεταφορών, ως μέρος της εφαρμογής των εθνικών τους σχεδίων στο πλαίσιο του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα (Social Climate Fund)».
Τα κοινωνικά σχέδια leasing (και ιδίως τα προγράμματα ενοικίασης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων μηδενικών εκπομπών για ευάλωτες ομάδες) καλύπτονται από τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τα Κοινωνικά Κλιματικά Σχέδια, που υιοθετήθηκαν επίσης χθες, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Για μείωση του χρόνου σύνδεσης των σημείων φόρτισης με τα δίκτυα θα πιέσει η Κομισιόν
«Η διαθεσιμότητα υποδομών ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο αποτελεί μία από τις προϋποθέσεις για την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών», ενώ οι επενδύσεις σε τέτοιες υποδομές είναι καθοριστικής σημασίας και για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, τονίζει η Κομισιόν. Παρά τη σημασία των υποδομών φόρτισης, για να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση, και των σημείων ανεφοδιασμού με υδρογόνο, η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης δεν είναι ισότιμα ανεπτυγμένη σε όλα τα κράτη μέλη και τις περιφέρειές τους. «Αυτό πρέπει να αλλάξει», αναφέρεται. Προς αυτόν τον σκοπό, θα διαθέσει στοχευμένη τεχνική υποστήριξη στα κράτη μέλη μέσω του Μηχανισμού Τεχνικής Υποστήριξης, ενώ θα διατεθούν 570 εκατομμύρια ευρώ μέσω του Μηχανισμού Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIF) για έργα που αφορούν την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων το 2025 και το 2026, με ιδιαίτερη έμφαση στα βαρέα οχήματα.
Επιπλέον, στο Σχέδιο Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, το οποίο θα υιοθετηθεί εντός του 2025, η Κομισιόν θα προτείνει δράσεις για την άρση των εμποδίων στην κλιμάκωση της χρηματοδότησης για υποδομές φόρτισης. Σύντομα, δε, θα εκδώσει Κατευθυντήριες Οδηγίες και Συστάσεις προς τα κράτη μέλη για τη μείωση του χρόνου αναμονής για τη σύνδεση των σημείων φόρτισης με τα δίκτυα και για την προτεραιοποίησή τους. Η Κομισιόν συνιστά επίσης στα κράτη μέλη να θεωρούν ότι οι σταθμοί φόρτισης, η σύνδεσή τους με το δίκτυο, το ίδιο το σχετικό δίκτυο και οι υποδομές αποθήκευσης είναι υψίστης δημόσιας σημασίας στο πλαίσιο των διαδικασιών αδειοδότησης, ενώ πρόκειται να αξιολογήσει εάν αυτή η παραδοχή πρέπει να καταστεί υποχρεωτική.
Μπαταρίες, εταιρικοί στόλοι και βαρέα οχήματα
Η Κομισιόν αναφέρει στο Σχέδιο Δράσης της πως θα υποστηρίξει ολόκληρη την ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας των μπαταριών επόμενης γενιάς, συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης μπαταριών. Για την περίοδο 2025-2027, ο προβλεπόμενος προϋπολογισμός θα ανέρχεται σε περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ, ως μέρος της συνολικής συνεισφοράς του Horizon Europe στην αυτοκινητοβιομηχανία, σημειώνεται. Ταυτόχρονα, θα υπάρξει συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να υλοποιηθεί το επενδυτικό πρόγραμμα TechEU σε ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας τεχνολογιών κυψελών μπαταριών.
Στη σημασία των εταιρικών στόλων προκειμένου να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση και να μειωθούν οι εκπομπές στις μεταφορές αναφέρεται επίσης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως επισημαίνεται, τα οχήματα που αγοράζονται από επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν σήμερα περίπου το 60% των ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Συνεπώς, είναι κρίσιμη η επιτάχυνση της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών από εταιρικούς στόλους, αφού θα συμβάλει στην απανθρακοποίηση του τομέα μεταφορών, ενώ θα ωφελήσει και την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κομισιόν στοχεύει στην εξάλειψη των στρεβλωτικών επιδοτήσεων για οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Έχει ήδη ξεκινήσει την επεξεργασία νομοθετικής πρότασης για την απαλλαγή των εταιρικών στόλων από εκπομπές άνθρακα, με στόχο τη διαμόρφωση μέτρων που θα στηρίζουν την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών από εταιρικούς αγοραστές, χωρίς να επιβάλλεται περιττό βάρος στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ως προς τα βαρέα οχήματα, η Κομισιόν θα υιοθετήσει τους επόμενους μήνες τροποποίηση της Οδηγίας Eurovignette, στοχεύοντας στην πλήρη εξαίρεση των βαρέων οχημάτων μηδενικών εκπομπών από τα τέλη διοδίων, προκειμένου να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των επενδύσεων σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών. Μια οικονομικά αποδοτική συμβολή στην απανθρακοποίηση των στόλων βαρέων οχημάτων θα μπορούσε να είναι, επίσης, η μετατροπή συμβατικών βαρέων οχημάτων, λεωφορείων ιδιαίτερα, με την τοποθέτηση ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης κίνησης, σημειώνεται. Επιπρόσθετα, η Κομισιόν θα διερευνήσει το ενδεχόμενο υποστήριξης της υιοθέτησης λεωφορείων μηδενικών εκπομπών που έχουν κατασκευαστεί στην Ευρώπη, καθώς και άλλα μέτρα.
Πώς προχωρούν οι ευρωπαϊκοί στόχοι για την ηλεκτροκίνηση
Σημαντική αύξηση απαιτείται στη χρήση οχημάτων μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του 2035 και του 2040 για την ηλεκτροκίνηση. Αν και οι πωλήσεις στα νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξαπλασιάστηκαν από το 2019 έως το 2023, μεταξύ 2023 και 2024 μειώθηκαν κατά 5,6%, με το μερίδιο αγοράς να πέφτει από 14,6% σε 13,6%, ενώ υπήρξαν και καθυστερήσεις στις κυκλοφορίες οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων. Παρά τη μικρή βελτίωση του πρώτου μήνα του 2025, εξακολουθεί να υπάρχει ο κίνδυνος για σημαντικά πρόστιμα σε Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Προκειμένου να αποφευχθούν αυτά τα σημαντικά πρόστιμα που θα πλήξουν περαιτέρω την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η Κομισιόν θα παρουσιάσει άμεσα μια τροποποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας. Η τροποποίηση θα ορίζει ότι η συμμόρφωση των Ευρωπαίων κατασκευαστών με τους στόχους για οχήματα μηδενικών εκπομπών θα αξιολογείται συνολικά για τα έτη 2025, 2026 και 2027, ώστε να επιτρέπεται στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αντισταθμίζουν υπερβάσεις του στόχου σε ένα ή δύο από αυτά τα έτη με υπερκαλύψεις του στόχου στα υπόλοιπα έτη. Αυτό θα συμβάλει στη διατήρηση της ικανότητας του κλάδου να επενδύει, διατηρώντας παράλληλα τον συνολικό στόχο των προτύπων του 2025, επεξηγεί η Κομισιόν.
Διαβάστε ακόμη