Στροφή στους ταχυφορτιστές, σωστή γεωγραφική κάλυψη, απλοποίηση διαδικασιών και στοχευμένες επενδύσεις στο δίκτυο διανομής ζητεί η αγορά, ώστε να ενισχυθεί η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα και να μην μείνει «επί χάρτου» ο κυβερνητικός σχεδιασμός. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το 2019 στη χώρα υπήρχαν μόλις 70 σημεία φόρτισης, ενώ σήμερα ο αριθμός τους έχει φτάσει τα 6.700. Ο απώτερος στόχος που έχει τεθεί είναι να φτάσουν τα 10.000 σημεία φόρτισης μέχρι το 2026. Σύμφωνα με την υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου μόνο το 2024, ο ΔΕΔΔΗΕ έλαβε 900 αιτήματα για νέες παροχές ή επαύξηση υφιστάμενων υποδομών φόρτισης. Τα αιτήματα αυτά αναμένεται να τροφοδοτήσουν 1.400 νέους φορτιστές σε διάφορα σημεία της χώρας, ενώ τείνουν να αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς.
Ωστόσο, τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και το υπουργείο Περιβάλλοντος παρατηρούν μία σχετική αδράνεια από την πλευρά των Δήμων, σχετικά με την εγκατάσταση φορτιστών. Η δυσκολία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) να προχωρήσουν στην ανάπτυξη των σχετικών υποδομών συνδέεται, μεταξύ άλλων, με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν λόγω της μείωσης των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης. Το στοίχημα των δημόσιων σημείων φόρτισης, αλλά και η ενίσχυση των υποδομών φόρτισης σε κομβικά σημεία, όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια κρίνονται υψίστης σημασίας παρεμβάσεις.
«Αυτή τη στιγμή, για κάθε ένα σημείο φόρτισης, αντιστοιχούν 7 περίπου ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 3 είναι αμιγώς ηλεκτρικά», ανέφερε χαρακτηριστικά η Γενική Γραμματέας Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα στο πλαίσιο του 8ου Συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης. Να σημειωθεί πως σύμφωνα με την Αλ. Σδούκου το 2019 κυκλοφορούσαν μόλις 500 ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους της Ελλάδας. Σήμερα, έχουμε ξεπεράσει τις 50.000 ταξινομήσεις. Η δύσκολη άσκηση, όμως, είναι το πόσο διατεθειμένος είναι να περιμένει ένας οδηγός προκειμένου να φορτίσει το αυτοκίνητό του.
Χωρίς ταχυφορτιστές θα φρενάρει η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης
Ο Σωτήρης Μπατζιάς, Partner στο Τμήμα Συμβούλων Στρατηγικής της Deloitte Ελλάδος ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει περίπου 7.000 σημεία φόρτισης, εκ των οποίων οι ταχυφορτιστές αποτελούν μόλις το 10-11% του συνόλου, ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 15%. Επεσήμανε ότι η αξιοποίηση (utilization rate) των ταχυφορτιστών στην Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, περίπου 2-3%, ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνεται γύρω στο 20%. Η ταχυφόρτιση είναι ένα μεγάλο «αγκάθι» για την επόμενη ημέρα της ελληνικής ηλεκτροκίνησης. Ο Σπύρος Κιαρτζής, Διευθύνων Σύμβουλος της ElpeFuture (σύντομα ΕΚΟ Charge&Go) θεωρεί πως η Ελλάδα χρειάζεται τουλάχιστον 10.000 ταχυφορτιστές έως το 2030 για να υποστηρίξει τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων που αναμένεται να αυξηθεί. Η αναγκαιότητα των ταχυφορτιστών είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζουν να αυξάνονται με ταχύ ρυθμό. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έως το 2035, το 70% των νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα είναι ηλεκτρικά, γεγονός που καθιστά την ύπαρξη ενός εκτεταμένου δικτύου ταχυφόρτισης αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξη της αγοράς. Ο Κιαρτζής εξηγεί ότι «οι ταχυφορτιστές είναι ο μόνος τρόπος να διασφαλίσουμε ότι οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα έχουν την ίδια ελευθερία κίνησης με τους οδηγούς συμβατικών οχημάτων».
Η ΔΕΗ Blue έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ανάπτυξη των σχετικών υποδομών στη χώρα καθώς διαθέτει σήμερα το μεγαλύτερο δίκτυο φορτιστών. Όπως ανέφερε ο Μιλτιάδης Μπαμπίλης, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ, το δίκτυο της εταιρείας αριθμεί ήδη πάνω από 2.600 σημεία φόρτισης, παρέχοντας ευρεία γεωγραφική κάλυψη. Στο πλαίσιο της στρατηγικής της για τη διεύρυνση των υποδομών, η ΔΕΗ Blue επενδύει στην ανάπτυξη charging hubs, τα οποία συγκεντρώνουν πολλαπλά σημεία φόρτισης σε κομβικές τοποθεσίες. Ήδη, έχουν δημιουργηθεί περισσότερα από 30 hubs σε όλη την Ελλάδα, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το νέο hub στην Πάτρα, το οποίο διαθέτει υποδομές φόρτισης υψηλής ισχύος, φτάνοντας έως τα 380 kW.
Σημειώνει επίσης ότι τα Charging Hubs, όπως αυτά που αναπτύσσονται στη Γερμανία και τη Γαλλία, θα μπορούσαν να είναι μια λύση για την Ελλάδα. «Οι σταθμοί φόρτισης μπορούν να συνδυάζονται με ΑΠΕ και χώρους αναψυχής, κάτι που θα τους καταστήσει πιο βιώσιμους και ελκυστικούς». Ο Χάρης Καστανάς, Managing Director της P3 Greece θεωρεί ιδιαίτερα σημαντικούς τους κόμβους φόρτισης. «Τα Charging Hubs, τα οποία αναπτύσσονται ήδη στη Γερμανία και τη Γαλλία, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια αποτελεσματική λύση και για την ελληνική αγορά. «Οι σταθμοί φόρτισης μπορούν να συνδυάζονται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χώρους αναψυχής, καθιστώντας τους πιο βιώσιμους και ελκυστικούς», σημειώνει.
Ο Ηλίας Πετρής, Business Operations Manager της nrg, επισημαίνει ότι, παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην εγκατάσταση φορτιστών, το έλλειμμα παραμένει σημαντικό. «Η Ελλάδα ξεκίνησε με καθυστέρηση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ωστόσο πλέον διαθέτει ένα βασικό δίκτυο φόρτισης. Το κύριο ζήτημα αφορά τη γεωγραφική κάλυψη και τη διαθεσιμότητα ισχύος σε ορισμένες περιοχές», αναφέρει. Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι το κόστος εγκατάστασης ενός ταχυφορτιστή μπορεί να ανέλθει έως και 200.000 ευρώ, γεγονός που καθιστά απαραίτητες τις συνεργασίες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Πάντως, ο κ. Μπαμπίλης θεωρεί ότι δεν είναι μόνο οι φορτιστές που θα αλλάξουν το ρου των πράσινων μεταφορών. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «η ταχύτητα και η άνεση που είχαμε συνηθίσει με τα συμβατικά οχήματα δεν μεταφέρονται αυτούσιες στην ηλεκτροκίνηση. Η διαδικασία της φόρτισης πρέπει να ενταχθεί στην καθημερινότητα του οδηγού, μέσα από ένα δίκτυο φορτιστών που θα είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να ενσωματώνεται φυσικά στις συνήθειες των πολιτών». Η ηλεκτροκίνηση δεν συνιστά απλώς μια τεχνολογική εξέλιξη, αλλά μια συνολική αλλαγή στην προσέγγιση των μετακινήσεων. Είναι απαραίτητο οι οδηγοί να υιοθετήσουν τη νοοτροπία της τακτικής φόρτισης, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμη ευκαιρία, όπως κατά τις επισκέψεις τους σε σούπερ μάρκετ ή πρατήρια καυσίμων.
Απλοποίηση διαδικασιών
Μία ακόμη πρόκληση που εντοπίζει η αγορά είναι το διαχρονικό ελληνικό πρόβλημα της γραφειοκρατίας. Ο Σπύρος Κιαρτζής, Διευθύνων Σύμβουλος της ElpeFuture, εστιάζει στο γεγονός ότι η αδειοδότηση και η ενεργειακή επάρκεια είναι από τα βασικά εμπόδια. «Οι διαδικασίες είναι αργές και περίπλοκες. Μπορεί να χρειαστούν 12-18 μήνες για να εγκριθεί ένας σταθμός φόρτισης. Παράλληλα, υπάρχει έλλειψη ηλεκτρικής δυναμικότητας, κυρίως σε επαρχιακές περιοχές όπου το δίκτυο είναι ήδη κορεσμένο». Ο ίδιος τονίζει πως η Ελλάδα χρειάζεται τουλάχιστον 10.000 ταχυφορτιστές έως το 2030 για να υποστηρίξει τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων που αναμένεται να αυξηθεί.
Παρότι το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» έχει βοηθήσει στη δημιουργία υποδομών, εξακολουθούν να υπάρχουν αδειοδοτικά εμπόδια που καθυστερούν την ανάπτυξη των φορτιστών, ιδιαίτερα στα λιμάνια και στα νησιά. Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών έκανε γνωστό πως στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» έχει ήδη δεχθεί 3.800 αιτήσεις για νέα σημεία φόρτισης, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης στη χώρα. Ο κ. Μπαμπίλης τόνισε την ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών και καλύτερου συντονισμού μεταξύ της Πολιτείας και των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει πιο προσιτή και ευρεία.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε κομβικό σημείο για την ανάπτυξη των υποδομών ταχυφόρτισης. Με πιο γρήγορες διαδικασίες αδειοδότησης, καλύτερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων και ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, μπορεί να επιταχύνει τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση και να καταστήσει το δίκτυο φόρτισης λειτουργικό και αποδοτικό για όλους. «Αν θέλουμε να πιάσουμε τους στόχους του 2030, πρέπει να δράσουμε τώρα. Οι επενδύσεις, οι υποδομές και η εκπαίδευση των χρηστών είναι τα τρία βασικά στοιχεία που θα καθορίσουν το μέλλον της ηλεκτροκίνησης», κατέληξε ο Μιλτιάδης Μπαμπίλης.
Διαβάστε ακόμη