Τη μετάθεση της ημερομηνίας για την έναρξη της υποχρεωτικής ταξινόμησης ηλεκτροκίνητων ταξί από την 1η Ιανουαρίου 2026 ζητούν οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί, οι οποίοι αναγνωρίζουν ότι τα εν λόγω οχήματα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας, αλλά επισημαίνουν ότι η τεχνολογία τους δεν ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες απαιτήσεις της επαγγελματικής χρήσης. Με κύρια επιχειρήματα το υψηλό κόστος απόκτησης, τη μειωμένη αυτονομία και την ακαταλληλότητα για μακρινές διαδρομές και πολυήμερες βάρδιες, οι επαγγελματίες του κλάδου τονίζουν ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς την παροχή επαρκών υποδομών και κινήτρων, αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα.

Όπως αναδείχθηκε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (Σ.Α.Τ.Α.), οι επαγγελματίες οδηγοί παραμένουν προβληματισμένοι και υιοθετούν στάση επιφυλακτικότητας απέναντι στη δράση «Πράσινα Ταξί» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Στο μεταξύ, την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025, υπεγράφη η δεύτερη τροποποίηση της ισχύουσας Κοινής Υπουργικής Απόφασης [ΦΕΚ 243490/30.12.2024 (Β’ 7215)], με την οποία παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στο πρόγραμμα επιδότησης έως και τις 31 Μαρτίου 2025.

Στην Ελλάδα κυκλοφορούν συνολικά περίπου 100 ηλεκτρικά ταξί, εκ των οποίων τα 70-75 βρίσκονται στην Αθήνα. Παρά την έναρξη του προγράμματος «Πράσινα Ταξί» στις 9 Ιανουαρίου 2023, τα αποτελέσματα παραμένουν περιορισμένα. Μέχρι σήμερα, και με την ολοκλήρωση της 6ης πληρωμής, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει συνολικές επιδοτήσεις ύψους 1.194.078,28 ευρώ για μόλις 57 ηλεκτρικά ταξί. Αυτός ο αριθμός είναι δυσανάλογος σε σχέση με τον στόλο ταξί της Αττικής, που ξεπερνά τα 13.000 οχήματα, σύμφωνα με τον ΣΑΤΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου ταξί στην Αττική κυμαίνεται μεταξύ 7 και 9 ετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου ταξί στην Αττική κυμαίνεται μεταξύ 7 και 9 ετών.

«Το ταξί είναι δημόσιας χρήσης υπηρεσία που εξυπηρετεί καθημερινά εκατομμύρια πολίτες, και δεν μπορεί να αφεθεί στο περιθώριο. Ζητάμε τη στήριξη της Πολιτείας για να συνεχίσουμε να παρέχουμε το έργο μας σε ασφαλείς και βιώσιμες συνθήκες», δήλωσε ο Πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ρεαλιστική και άμεσα εφαρμόσιμη πολιτική.

Οι προκλήσεις για τον κλάδο

Ο κλάδος των ταξί στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρές προκλήσεις ενόψει της επικείμενης υποχρεωτικής μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, η οποία τίθεται σε εφαρμογή από το 2026. Μεταξύ άλλων, ο ΣΑΤΑ επισημαίνει ότι η απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων συνεπάγεται δυσβάσταχτο κόστος, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 25.000 και 50.000 ευρώ, καθιστώντας τη μετάβαση μη βιώσιμη για την πλειονότητα των οδηγών.

Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί επισημαίνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις ανάγκες του κλάδου, καθώς δεν είναι κατάλληλα για μεγάλες αποστάσεις ή συνεχόμενη χρήση κατά τη διάρκεια πολυάριθμων βαρδιών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τους, το ποσοστό των ηλεκτρικών ταξί στον στόλο δεν αναμένεται να υπερβεί το 10%. Παράλληλα, εκφράζουν έντονες ανησυχίες για τη δυνατότητα μαζικής συμμόρφωσης με τις νέες απαιτήσεις, ενώ υπογραμμίζουν ότι η χρήση φυσικού αερίου – στην οποία επένδυσαν πολλοί επαγγελματίες τα προηγούμενα χρόνια – αποκλείεται πλέον από το νομοθετικό πλαίσιο. Αυτό συνεπάγεται πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση και δημιουργεί συνθήκες αβεβαιότητας για τον κλάδο.

Αναφερόμενοι στο πρόγραμμα «Πράσινο Ταξί», οι εκπρόσωποι του κλάδου εκφράζουν την εκτίμηση ότι η προβλεπόμενη επιδότηση, η οποία αφορά μόλις 2.000 οχήματα, κρίνεται ανεπαρκής σε σχέση με το συνολικό στόλο των περίπου 26.800 ταξί σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, καταγγέλλουν ότι η χώρα κινδυνεύει να λειτουργήσει ως «πειραματόζωο» για την εφαρμογή μιας πολιτικής που έχει ήδη αποτύχει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η οποία φαίνεται να αναθεωρεί τη στρατηγική της σχετικά με τον εξηλεκτρισμό του αυτοκινητιστικού στόλου.

Ύψος ενισχύσεων στο Πρόγραμμα Πράσινα Ταξί

  • Το ύψος των ενισχύσεων καθορίζεται ως εξής:
  • Για αμιγώς ηλεκτρικά Ε.Δ.Χ οχήματα ΤΑΞΙ (BEV) το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της Λ.Τ.Π.Φ. με μέγιστο ποσό 17.500 €.
  • Η υποχρεωτική απόσυρση Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ επιβραβεύεται με ποσό ίσο 5.000 €.
  • Η αγορά «έξυπνου» φορτιστή επιδοτείται με ποσό 500 €.

Για την περίπτωση που η ιδιοκτησία της άδειας Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ είναι ατομική ή ανήκει σε παραπάνω του ενός συγκύριους προβλέπεται:

  • Ειδικά για τις κατηγορίες ΑμεΑ, προσαύξηση έως και 1.000 € στο ποσό του οικολογικού bonus.
  • Ειδικά για τις κατηγορίες των οικογενειών με τουλάχιστον τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα, προσαύξηση έως και 1.000 € στο ποσό του οικολογικού bonus.
  • Ειδικά για νέους έως 29 ετών που είναι ήδη κάτοχοι άδειας Ε.Δ.Χ. οχήματων ΤΑΞΙ, προβλέπεται προσαύξηση έως και 1.000 € στο ποσό του οικολογικού bonus.

Οι υποδομές φόρτισης προκαλούν ιδιαίτερη ανασφάλεια στους οδηγούς. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που σχετίζονται με την ανάπτυξη των υποδομών ηλεκτροφόρτισης στη χώρα μας. Το 2018, υπήρχαν λιγότερα από 50 επίσημα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Έως τα τέλη του 2023, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε εντυπωσιακά σε περίπου 5.000, σημειώνοντας ραγδαία ανάπτυξη – 100 φορές περισσότερα σημεία μέσα σε μόλις πέντε χρόνια. Οι προβλέψεις αναφέρουν πως ο αριθμός των σημείων φόρτισης αναμένεται να φτάσει τα 13.000 έως το 2025 και να υπερβεί τις 100.000 έως το 2030.

Στο πλαίσιο του ερανιστικού νομοσχεδίου που παρουσιάστηκε στις 10 Ιανουαρίου 2025, περιλαμβάνονται διατάξεις για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και των υπηρεσιών, με ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Συγκεκριμένα, θεσπίζεται η υποχρέωση εγκατάστασης νυχτερινού φωτισμού στις θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στη βελτίωση της λειτουργικότητας και της προσβασιμότητας των υποδομών, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των χρηστών στο δίκτυο ηλεκτροφόρτισης.

Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν πλέον να εντοπίζουν και να χρησιμοποιούν τις θέσεις φόρτισης με μεγαλύτερη ασφάλεια και ευκολία, ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες. Παράλληλα, η εν λόγω πρωτοβουλία ευθυγραμμίζεται με διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, διασφαλίζοντας την ασφαλή και αποτελεσματική χρήση των υποδομών. Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα συνδυασμού παραδοσιακών πρατηρίων καυσίμων με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, θεσπίζονται προϋποθέσεις για τη δημιουργία μεικτών σταθμών εξυπηρέτησης καυσίμων και ηλεκτροφόρτισης.

Διαβάστε ακόμη