Την παγκόσμια προσοχή έχει κερδίσει η επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Κίνας, καθιστώντας τη χώρα ως τον μεγαλύτερο παραγωγό και εξαγωγέα EV. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι, από το 2017 έως το 2023, η Κίνα σημείωσε μια εξαιρετική αύξηση 13.300% στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, εξάγοντας πάνω από 1,2 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως στην Ευρώπη. Ωστόσο, ενώ η επέκταση αυτή συμβάλλει στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με τη μείωση των εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών, εγείρει νέες περιβαλλοντικές ανησυχίες.

Ιστορικά, η Κίνα ήταν ο μεγαλύτερος ρυπαντής, εκπέμποντας CO2, υπεύθυνη για περίπου 11,9 δισεκατομμύρια μετρικούς τόνους εκπομπών το 2023, διπλάσιες από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με δημοσίευμα του euronews. Ωστόσο, η χώρα έχει στρέψει ταχέως την προσοχή της στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως λύση για τη ρύπανση των πόλεων και για να μειώσει την εξάρτησή της από το εισαγόμενο πετρέλαιο, γεγονός που ενισχύει την ενεργειακή της ασφάλεια. Ως αποτέλεσμα, η Κίνα έχει καταστεί κυρίαρχος παίκτης στον τομέα των EV, ελέγχοντας σχεδόν το 70% των στοιχείων σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητα για την παραγωγή μπαταριών EV, γεγονός που προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στο κόστος όσο και στην πρόσβαση.

Πού οφείλεται η επιτυχία της Κίνας

Η επιτυχία της Κίνας μπορεί επίσης να αποδοθεί στην ευέλικτη προσέγγισή της στις τοπικές αγορές. Προσαρμόζει τα μοντέλα τιμολόγησης, συνεργάζεται με τοπικές επιχειρήσεις και ανταποκρίνεται στις πολιτισμικές προτιμήσεις, βοηθώντας την να επεκτείνει το αποτύπωμά της σε παγκόσμιο επίπεδο. Παρά τους περιορισμούς των πόρων στην Ευρώπη, η προσαρμοστικότητα της Κίνας παρέχει πολύτιμα διδάγματα για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων στην ήπειρο.

Φοβούμενη την ολοένα και ταχύτερη ανάπτυξη της Κίνας στη διεθνή αγορά EV και τη δυναμική διείσδυση και κυριαρχία της και στην ευρωπαϊκή αγορά, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) απάντησε με νέους δασμούς, έως και 35%, στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να προστατεύσει την εγχώρια βιομηχανία της. Αυτό έχει δημιουργήσει ρήγματα μεταξύ των χωρών της ΕΕ, ιδίως της Γαλλίας, η οποία υποστηρίζει τους δασμούς, και της Γερμανίας, η οποία ανησυχεί για αντίποινα λόγω του σημαντικού μεριδίου αγοράς της στην Κίνα. Στο μεταξύ αβέβαιη παραμένει η ικανότητα της ΕΕ να επιταχύνει την εγχώρια παραγωγή EV χωρίς φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα, και η αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών που δεν χρησιμοποιούν EV κινδυνεύει να υπονομεύσει τις προσπάθειες της ΕΕ για την απαλλαγή από τον άνθρακα, ενώ δυνητικά δίνει στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων πλεονέκτημα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η κυριαρχία των EV στην Κίνα προσφέρει ελπίδα για το κλίμα, παρέχοντας προσιτές εναλλακτικές λύσεις στα οχήματα με ορυκτά καύσιμα. Οι κατασκευαστικές ικανότητες και η τεχνογνωσία της Κίνας στην παραγωγή μπαταριών την καθιστούν σε καλή θέση να προωθήσει την καινοτομία στην τεχνολογία EV, συμβάλλοντας στην παγκόσμια υιοθέτηση. Ωστόσο, υπάρχουν περιβαλλοντικές προκλήσεις που συνδέονται με αυτή την κυριαρχία. Ο έλεγχος της Κίνας επί των κρίσιμων υλικών μπαταριών μπορεί να οδηγήσει σε επιβλαβείς πρακτικές, όπως η εντατική εξόρυξη και η ρύπανση. Επιπλέον, η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε να αυξήσει την κατανάλωση άνθρακα σε περιοχές που εξαρτώνται από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα. Η κατασκευή μπαταριών δημιουργεί επίσης υψηλότερες εκπομπές από ό,τι τα συμβατικά οχήματα, δημιουργώντας ένα «χρέος άνθρακα» που απαιτεί χρόνο για να αντισταθμιστεί.

Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος

Η τεχνογνωσία της Κίνας στην παραγωγή μπαταριών και την καινοτομία την τοποθετεί σε καλή θέση για να επιταχύνει τις βελτιώσεις στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων, καθιστώντας τα πιο βιώσιμα και ελκυστικά ως εναλλακτικές λύσεις για τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κυριαρχίας της Κίνας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν περίπλοκες. Εάν δεν γίνει βιώσιμη διαχείριση, ο έλεγχος της Κίνας επί των κρίσιμων υλικών μπαταριών θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω περιβαλλοντική ζημία με κάθε είδους μορφές, από εντατικές πρακτικές εξόρυξης μέχρι περαιτέρω ρύπανση του νερού και του αέρα. Και καθώς οι ηλεκτρικές συσκευές θα κυριαρχούν, η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη κατανάλωση άνθρακα σε περιοχές που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, εάν η ενεργειακή μετάβαση δεν μπορέσει να συμβαδίσει. Η παραγωγή των ίδιων των οχημάτων συνοδεύεται, επίσης, με άλλα προβλήματα, καθώς η κατασκευή μπαταριών παράγει υψηλότερες εκπομπές σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα, δημιουργώντας ένα «χρέος άνθρακα» που απαιτεί σημαντικό χρόνο για να αντισταθμιστεί.

Διαβάστε ακόμη