Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια κρίσιμη καμπή, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) επιβάλλει αυστηρότερα όρια στις εκπομπές ρύπων από την 1η Ιανουαρίου. Η ανάγκη επίτευξης αυτών των στόχων οδηγεί τις εταιρείες σε αυξήσεις τιμών για τα βενζινοκίνητα οχήματα και εκπτώσεις στα ηλεκτρικά, προκειμένου να αποφύγουν τα δυσβάσταχτα πρόστιμα και να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Παράλληλα, η ισχυρή είσοδος των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οι εξελίξεις γύρω από δασμούς και νέες συνεργασίες διαμορφώνουν ένα ρευστό σκηνικό που αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναθεωρούν στρατηγικές για την επίτευξη των περιβαλλοντικών και οικονομικών στόχων τους.
Η ΕΕ θα μειώσει σημαντικά το ανώτατο όριο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα αυτοκίνητα από την 1η Ιανουαρίου, πράγμα που σημαίνει ότι τουλάχιστον ένα από τα πέντε αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά για να πιαστούν οι στόχοι. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) το 20% όλων των πωλήσεων θα πρέπει να είναι EV για να αποφευχθούν βαριά πρόστιμα. Μέχρι στιγμής φέτος μόνο το 13% από το σύνολο των πωλήσεων είναι ηλεκτρικά.
Τι θα αλλάξει στην ΕΕ
Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε και την επέλαση των Κινέζων στην ΕΕ και τις χαμηλές τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το αμέσως επόμενο διάστημα τα δεδομένα θα αλλάξουν λόγω των δασμών και κανείς δεν γνωρίζει πως θα αντιδράσουν οι Κινέζοι οι οποίοι θέλουν να μείνουν και να εδραιωθούν στην Ευρώπη. Το σίγουρο είναι ότι θα δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής στην Γηραιά Ήπειρο, ξεπερνώντας με αυτό τον τρόπο τα όποια προβλήματα με τους δασμούς.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα χρειαστεί να πουλήσουν στο μέλλον περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία κοστίζουν περισσότερο από τα παραδοσιακά οχήματα, σε μια εποχή που οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σταματούν ή δεν έχουν χρήματα για επιδοτήσεις. Οι κυβερνώντες της Ευρώπης προτρέπουν τις Βρυξέλλες να επανεξετάσουν τους στόχους. Όμως μέχρι στιγμή οι αποφάσεις δεν αλλάζουν. Αυτό αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να δουλεύουν πάνω στο κομμάτι μείωσης των εκπομπών των ρύπων, στοχεύοντας να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα που θα μπορούσαν να φτάσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ με βάση τις τρέχουσες πωλήσεις, όπως έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ACEA, Luca de Meo.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, τα γκρουπ VW, Stellantis και Renault αύξησαν τις τιμές των βενζινοκίνητων μοντέλων κατά αρκετές εκατοντάδες ευρώ τους τελευταίους δύο μήνες, σε μια προσπάθεια να στρέψουν προς τα ηλεκτρικά τους πελάτες προκειμένου να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων. Αυτή την τακτική ίσως να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες, στην προσπάθειά τους να πετύχουν τις εκπομπές ρύπων. Από την άλλη είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πωλούνται σε αρκετά δελεαστικές τιμές. Ίσως και κοντά στο περιθώριο κόστους. Ο επικεφαλής προβλέψεων κινητήρων της GlobalData, Alastair Bedwell προβλέπει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 41%, φθάνοντας σε 3,1 εκατομμύρια μονάδες το 2025. Παράλληλα θα δούμε και εταιρείες να συγχωνεύονται όχι αποκλειστικά για να πετύχουν τις εκπομπές ρύπων, αλλά για να μειώσουν και το κόστος παραγωγής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η επικείμενη συγχώνευση της Nissan με την Honda, αλλά και η συνεργασία της Suzuki με την Volvo που ανήκει στην Geely. Η τελευταία συμφωνία θα εξαλείψει σχεδόν πλήρως κάθε απειλή προστίμων για τη Suzuki. Έτσι, όλοι περιμένουν να δουν πως θα αντιδράσουν οι Βρυξέλες και ποιες αποφάσεις θα πάρουν. Αν δηλαδή χαλαρώσουν έστω και για λίγο τα όρια που έχουν θέσει για τις εκπομπές ή θα επιμείνουν στην απόφασή τους…
Διαβάστε ακόμη