Ένας νέος γίγαντας αυτοκινήτων με παγκόσμιες συνέπειες στην εν λόγω αγορά θα μπορούσε να προκύψει στην Ιαπωνία, εφόσον προχωρήσει η αναμενόμενη συγχώνευση της Honda και της Nissan.
Σύμφωνα με την οικονομική εφημερίδα «Nikkei», οι όμιλοι σχεδιάζουν να ιδρύσουν μια εταιρεία χαρτοφυλακίου στην οποία θα συνενωθούν οι δύο εταιρείες. Το δίδυμο εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να συμπεριλάβει στη νέα συμμαχία τη συνεργάτιδα της Nissan, Mitsubishi Motors.
Ως εκ τούτου, η τιμή της μετοχής του κατατρεγμένου από την κρίση ομίλου Nissan ξεκίνησε τις συναλλαγές την Τετάρτη με ένα συν 24%.
Μετά από μήνες συνομιλιών για τεχνολογική συνεργασία, η Honda και η Nissan αναμένεται τώρα να υπογράψουν σύντομα επιστολή προθέσεων για να επεξεργαστούν τις λεπτομέρειες της συγχώνευσης. Σε αυτές περιλαμβάνεται η ιδιοκτησιακή δομή της εταιρείας συμμετοχών. Θα πρόκειται για μια συμμαχία με παγκόσμιες επιπτώσεις.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται υπό πίεση
Με πωλήσεις άνω των οκτώ εκατομμυρίων οχημάτων, η νέα εταιρεία συμμετοχών θα ανέβαινε στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης – πίσω από την Toyota και τη Volkswagen και μπροστά από τον νοτιοκορεατικό όμιλο Hyundai Motor Group, τονίζει η Handelsblatt.
Και οι δύο κατασκευαστές έχουν επίσης τεχνολογικά πλεονεκτήματα:
- Η Honda είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής υβριδικών αυτοκινήτων μετά την Toyota.
- Η Nissan είναι πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αμφότερες είναι ισχυρές στην τεχνολογία μπαταριών. Οι διαπραγματεύσεις δείχνουν επίσης τις αυξανόμενες προκλήσεις για τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων λόγω της έκρηξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των Κινέζων κατασκευαστών, οι οποίοι ασκούν πίεση ακόμη και σε παγκόσμιες εταιρείες όπως η Volkswagen.
Οι παραδοσιακές μάρκες πρέπει να αναπτύξουν εντελώς νέες πλατφόρμες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εκτός από τα μοντέλα τους με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Βρίσκονται σε μειονεκτική θέση σε σύγκριση με τους κατασκευαστές αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η Tesla.
Το 2021, η Fiat Chrysler συγχωνεύθηκε με τη γαλλική PSA για να σχηματίσει τη Stellantis, τον τέταρτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων με πάνω από έξι εκατομμύρια πωλήσεις αυτοκινήτων. Χάνουν επίσης βασικές αγορές, κυρίως την κινεζική αγορά.
Μείωση του μεριδίου αγοράς στην Κίνα και αποτυχημένες συμμαχίες
Στη Λαϊκή Δημοκρατία, η μεσαία τάξη στρέφεται ολοένα και περισσότερο σε όλο και ισχυρότερες τοπικές μάρκες.
Μετά από χρόνια μείωσης του μεριδίου αγοράς, ο πρώην ηγέτης της αγοράς Volkswagen μόλις ξεπεράστηκε στην Κίνα από τον εγχώριο κατασκευαστή BYD, ο οποίος είναι επίσης ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος παγκοσμίως.
Αλλά η Honda και η Nissan έχουν επίσης χάσει τεράστια μερίδια αγοράς και μειώνουν δραστικά την παραγωγή τους: η Honda στην Κίνα κατά 30%, η Nissan παγκοσμίως κατά 20%. Η Nissan θέλει μάλιστα να μειώσει το 10% των θέσεων εργασίας της.
Στην περίπτωση των Ιαπώνων κατασκευαστών, το γεγονός ότι οι στρατηγικές συμμαχιών τους έχουν αποτύχει σε μεγάλο βαθμό επιδεινώνει τα πράγματα. Η Honda και ο αμερικανικός κολοσσός General Motors (GM) ακύρωσαν τη συνεργασία τους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αναγκάζοντας τους Ιάπωνες να επανεκκινήσουν τη στρατηγική τους για την ηλεκτροκίνηση στη σημαντική αγορά των ΗΠΑ.
Την περασμένη εβδομάδα, η GM ανακοίνωσε επίσης ότι θα διαλύσει τη νεοφυή εταιρεία ρομποτικών ταξί Cruise, στην οποία συμμετείχε η Honda. Πρόκειται για ένα ακόμη πισωγύρισμα για την ιαπωνική εταιρεία: πέρυσι, η Honda ήθελε ακόμη να δοκιμάσει αυτοκινούμενα αυτοκίνητα στην Ιαπωνία. Ωστόσο, με πωλήσεις μόλις κάτω από τέσσερα εκατομμύρια αυτοκίνητα, η εταιρεία είναι πολύ μικρή για να ανταγωνιστεί μόνη της σε αυτόν τον τεχνολογικό αγώνα.
Η κρίση της Nissan επιβάλλει δύσκολες αποφάσεις
Η κατάσταση στη Nissan είναι ακόμη πιο κρίσιμη: 25 χρόνια αφότου η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault έσωσε την ιαπωνική εταιρεία από την καταστροφή, ο όμιλος βρίσκεται και πάλι σε σοβαρή κρίση με πτώση των πωλήσεων, αδύναμη μάρκα και λάθος στρατηγική προϊόντων.
Στο πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους της Nissan, που έληξε τον Σεπτέμβριο, το περιθώριο κέρδους μειώθηκε από 5,6% το προηγούμενο έτος σε μόλις 0,5%. Και αυτή τη φορά δεν υπάρχει καμία βοήθεια από τη Renault. Οι πρώην σύμμαχοι συνεργάζονται πλέον μόνο επιλεκτικά. Οι Γάλλοι αναζητούν ήδη αγοραστές για τις μετοχές τους στη Nissan.
Για τον αναλυτή αυτοκινήτων Κρις Ρίχτερ (Chris Richter) της CLSA στο Τόκιο, η τιμή της μετοχής της Nissan δείχνει πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση. Αυτή είχε μειωθεί σχεδόν στο μισό στα 338 γεν από τα μέσα Μαρτίου έως την Τρίτη. Όσον αφορά την κεφαλαιοποίηση της αγοράς, ο όμιλος δεν έχει πέσει μόνο πίσω από την Toyota και τη Honda, αλλά και πίσω από τη Suzuki, τη Subaru και την ιαπωνική εταιρεία κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων Isuzu, λέει ο Ρίχτερ. «Ακόμη και η κατασκευάστρια μοτοσικλετών Yamaha απειλεί να ξεπεράσει τη Nissan».
Σύμφωνα με τον Ρίχτερ, αποτελεί πρόβλημα το γεγονός ότι ο όμιλος δεν έχει διορθώσει ριζικά τη στρατηγική του μετά την πτώση του επικεφαλής της Renault και της Nissan Κάρλος Γκοσν πριν από έξι χρόνια. Ακόμη και υπό τον Ghosn, η Nissan είχε επικεντρωθεί στην επέκταση, συχνά εις βάρος της δημιουργίας της μάρκας. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα της Nissan είναι ότι δεν παράγει αρκετές πωλήσεις με τα προϊόντα της», λέει ο αναλυτής.
Σύμφωνα με τον αναλυτή, η Nissan έχει επομένως μια αδύναμη μάρκα που σημαίνει εκπτώσεις τιμών για πολλούς πελάτες. Αυτό μπορεί να φανεί πιο καθαρά στην αγορά των ΗΠΑ. «Εκεί, το μέσο Nissan κοστίζει περίπου 12.000 δολάρια λιγότερο από το μέσο Toyota».
Ίσως το πιο ανησυχητικό για τον Ρίχτερ είναι η αποτυχία της διοίκησης της Nissan όσον αφορά τη στρατηγική προϊόντων. Στην Ιαπωνία, η εταιρεία είναι ένας από τους ηγέτες της αγοράς στους υβριδικούς κινητήρες. Ωστόσο, η εταιρεία έχει αποτύχει να προσφέρει αυτά τα προϊόντα στις ΗΠΑ, επικρίνει ο αναλυτής. Κι όμως, η ζήτηση για υβριδικά οχήματα ανθεί ιδιαίτερα στην αγορά των SUV, εξηγεί ο Ρίχτερ. «Η Nissan έχει ουσιαστικά αποκοπεί από τη μισή αγορά των compact crossover SUV, τη μεγαλύτερη κατηγορία στην Αμερική».
Το συμπέρασμά του είναι πως η Nissan διαθέτει καλή τεχνολογία και καλά προϊόντα. «Απλώς τα προϊόντα δεν τιμολογούνται σωστά ή δεν προσφέρονται στις σωστές αγορές». Το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό. «Η Nissan δεν είναι πλέον ένας μεγάλος κατασκευαστής αυτοκινήτων, αλλά απλώς ένας κατασκευαστής με τριάμισι εκατομμύρια μονάδες». Επομένως, χρειάζεται ένας σωτήρας.
Η Honda έχει μέχρι σήμερα αποδώσει μεγάλη σημασία στην ανεξαρτησία
Ο αναλυτής αυτοκινήτων, Τακάκι Κακασίνι (Takaki Nakanishi) πιστεύει επίσης ότι μια συγχώνευση θα ήταν «σανίδα σωτηρίας» για τη Nissan. Ωστόσο, επισημαίνει σε διαδικτυακό σχόλιο σε φόρουμ της «Nikkei»: «Τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουν οι δύο εταιρείες προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ενοποίηση είναι υψηλά».
Από τη μία πλευρά, η Nissan πρέπει να διαλύσει τις διασταυρούμενες συμμετοχές με τη Renault. Αφετέρου, παρατηρεί «ισχυρή αντίσταση στη Honda στην προβληματική συμμαχία Nissan». Ούτε οι επενδυτές είναι ενθουσιασμένοι: ενώ οι τιμές των μετοχών της Nissan και της Mitsubishi Motor εκτοξεύτηκαν προς τα πάνω, της Honda υποχώρησαν κατά 2,3% κατά διαστήματα στις πρωινές συναλλαγές της Τετάρτης.
Η Honda ήταν παλαιότερα γνωστή για την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει μόνη της. Από τις ημέρες του ιδρυτή της Soichiro Honda, η κατασκευάστρια μοτοσικλετών και αυτοκινήτων ήταν ουσιαστικά μια εταιρεία «do-it-yourself», μεταξύ άλλων και στην ανάπτυξη κινητήρων, σύμφωνα με την εφημερίδα Nikkei. «Η αλλαγή της εταιρικής πολιτικής δείχνει την αποφασιστικότητα της εταιρείας να αντιμετωπίσει τις αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία».
Προφανώς, η διοίκηση έχει συνειδητοποιήσει ότι ο όμιλος δεν έχει πλέον μέλλον ως κατασκευαστής μεσαίου μεγέθους. Η τεχνολογική συνεργασία με τη Nissan δείχνει ήδη τη στρατηγική στροφή.
Τον Μάρτιο φέτος, ανακοίνωσαν συνομιλίες για μια στρατηγική εταιρική σχέση για ηλεκτροκίνητα οχήματα, βασικά εξαρτήματα όπως μπαταρίες και πλατφόρμες λογισμικού. Η συνεργασία επεκτάθηκε τον Αύγουστο.
Τώρα η πίεση για την εντατικοποίηση των διαπραγματεύσεων έχει προφανώς αυξηθεί. Σύμφωνα με το Nikkei, ο ταϊβανέζικος τεχνολογικός όμιλος Foxconn εργάζεται παρασκηνιακά για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Nissan.Αυτό θα έθετε σε κίνδυνο τη συνεργασία μεταξύ των δύο ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η Foxconn έχει ήδη αναπτύξει τα δικά της ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Ιάπωνας Jun Seki, πρώην νούμερο τρία στη Nissan, είναι υπεύθυνος για την επιχείρηση ως επικεφαλής στρατηγικής.
Διαβάστε ακόμη