Η Νορβηγία είναι έτοιμη να γίνει η πρώτη αγορά στον κόσμο που θα εξαλείψει σχεδόν τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, χάρη στην ταχεία και στοχευμένη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 94% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων τον Οκτώβριο του 2024, υποστηριζόμενα από δεκαετίες προοδευτικών πολιτικών και κινήτρων, όπως φορολογικές απαλλαγές, οδήγηση χωρίς διόδια και πρόσβαση σε λωρίδες λεωφορείων, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg. Παρά το ψυχρό κλίμα και τις μεγάλες αποστάσεις, παράγοντες που αρχικά θεωρήθηκαν εμπόδια, η υιοθέτηση των EVs αυξήθηκε κατακόρυφα μόλις επεκτάθηκε η ποικιλία των μοντέλων και βελτιώθηκε η υποδομή.
Ο μετασχηματισμός επέφερε σημαντικές αλλαγές σε όλους τους κλάδους. Κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Tesla, η Toyota και κινεζικές εταιρείες όπως η BYD και η Nio έχουν καταστήσει τη Νορβηγία πεδίο δοκιμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα πρατήρια καυσίμων αντικαθιστούν τις αντλίες με φορτιστές EV τα συνεργεία επισκευών προσαρμόζονται στις επισκευές υψηλής τάσης και ακόμη και αγροτικές περιοχές όπως το Rendalen αγκαλιάζουν τα αυτοκίνητα με μπαταρίες, αν και με βραδύτερο ρυθμό από πόλεις όπως το Όσλο. Τα επαγγελματικά οχήματα υστερούν στην υιοθέτηση, κυρίως λόγω λιγότερων μοντέλων και ασθενέστερων κινήτρων.
Η αλλαγή αυτή έχει επίσης επηρεάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Πολλοί Νορβηγοί προγραμματίζουν πλέον στάσεις φόρτισης κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους και έχουν αποδεχτεί μεγαλύτερους χρόνους αναμονής. Επιχειρήσεις όπως η Circle K επανασχεδιάζουν τους σταθμούς εξυπηρέτησης για να εξυπηρετήσουν τους οδηγούς EV με αναβαθμισμένες ανέσεις και γρήγορους φορτιστές. Η υποδομή EV της χώρας περιλαμβάνει περισσότερους από 29.000 φορτιστές, με πυκνότητα ταχυφορτιστών πολύ υψηλότερη από ό,τι σε άλλες περιοχές.
Πώς τα κίνητρα οδήγησαν στην υιοθέτηση των EV
Ασφαλώς, τα οικονομικά κίνητρα ήταν καθοριστικής σημασίας για την προώθηση της εντυπωσιακής αυτής υιοθέτησης από το ευρύ κοινό. Ο πετρελαϊκός πλούτος της Νορβηγίας επέτρεψε στην κυβέρνηση να αντισταθμίσει τα δισεκατομμύρια των χαμένων φορολογικών εσόδων από τις απαλλαγές που σχετίζονται με τα EV, μια πολυτέλεια που άλλες χώρες δεν θα μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά. Οι αλλαγές πολιτικής, όπως τα υψηλότερα τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, προσέθεσαν αποτρεπτικό παράγοντα, ενώ η υποστηρικτική φωνή των καταναλωτών εξασφάλισε ότι οι πολιτικές παρέμειναν πρακτικές. Ως αποτέλεσμα, τα EVs έχουν γίνει mainstream και σχεδόν τα δύο τρίτα των Νορβηγών κατόχων EV δεν διατηρούν πλέον εφεδρικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ωστόσο, ενώ η ποιότητα του αέρα στις πόλεις έχει βελτιωθεί με χαμηλότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου, τα σωματίδια που προέρχονται από τη φθορά των δρόμων και των ελαστικών εξακολουθούν να υφίστανται. Η ανακύκλωση και η διάθεση των χρησιμοποιημένων μπαταριών EV θέτουν περιβαλλοντικές και υλικοτεχνικές προκλήσεις. Επιπλέον, τα εμπορικά οχήματα και οι αγροτικές περιοχές έχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στην υιοθέτηση των EVs.
Αλλαγή στη δυναμική των καταναλωτών και της αγοράς
Στο Όσλο, όπου κυριαρχούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι νέες κινεζικές μάρκες ευδοκιμούν παράλληλα με τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota και η VW. Οι έμποροι αυτοκινήτων έχουν στρέψει την προσοχή τους σχεδόν εξ ολοκλήρου στα EV, αντανακλώντας την εξομάλυνση των οχημάτων με μπαταρία. Εν τω μεταξύ, ο διαχειριστής του δικτύου του Όσλο συνεχίζει να επεκτείνει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση και τα συνεργεία έχουν αυξήσει τις επενδύσεις σε εξοπλισμό και εκπαίδευση ειδικά για τα EV.
Διαβάστε ακόμη