Ένα ευρωπαϊκό σχέδιο για τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας (και ιδίως των ηλεκτρικών αυτοκινήτων), η οποία βρίσκεται σε κρίση, ζητεί η Γαλλία διά στόματος του νέου Υπουργού Βιομηχανίας, Μαρκ Φεράτσι (Marc Ferracci) λίγο πριν ανοίξουν οι αμερικανικές κάλπες. Μιλώντας στην Handelsblatt, ο Φεράτσι προτείνει μια δέσμη μέτρων για την ενίσχυση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα των Ευρωπαϊκών κατασκευαστών βραχυπρόθεσμα. Το Παρίσι ζητά επίσης μια απάντηση της βιομηχανικής πολιτικής των Ευρωπαίων σε τομείς όπως ο χάλυβας και τα χημικά.

«Αυτό που βιώνουμε δεν είναι απλώς μια απλή οικονομική κρίση λόγω της αύξησης των τιμών της ενέργειας ή της αύξησης των επιτοκίων», δήλωσε ο Φεράτσι. Το «ευρωπαϊκό μοντέλο», το οποίο βασιζόταν στις εξαγωγές, αμφισβητείται πλέον ριζικά. Οι Ευρωπαίοι αντιμετωπίζουν «εξαιρετικά ισχυρό ανταγωνισμό» από τις ΗΠΑ και την Κίνα, «οι οποίες είναι όλο και λιγότερο πιθανό να συμμορφωθούν με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου».

Ο Φεράτσι προειδοποίησε ότι η εσωτερική αγορά και η πολιτική ανταγωνισμού της ΕΕ δεν επαρκούν για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κρίσης. «Χρειαζόμαστε μια φιλόδοξη βιομηχανική πολιτική που να είναι εξίσου δομημένη και συντονισμένη με την πολύ επιθετική προσέγγιση της Κίνας ή των ΗΠΑ».

Ανησυχίες για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Ο Φεράτσι, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη βιομηχανική πολιτική στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, υπό τον νέο επικεφαλής της κυβέρνησης Μισέλ Μπαρνιέ ( Michel Barnier) από τον Σεπτέμβριο, βλέπει την αυτοκινητοβιομηχανία ως «σύμβολο αυτής της κρίσης». Ο υπουργός αναφέρθηκε στα σχέδια για κλείσιμο εργοστασίων και περικοπές θέσεων εργασίας στη Volkswagen. «Και στη Γαλλία ανησυχούμε για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία μας, από τους κατασκευαστές έως τους προμηθευτές».

Η Κίνα είναι «φθηνότερη και πιο καινοτόμος» όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είπε. «Έχουμε πρόβλημα με την ανταγωνιστικότητα, τη ζήτηση και τις αθέμιτες κινεζικές εμπορικές πρακτικές». Ταυτόχρονα, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα πρέπει να κάνουν «πολύ μεγάλες επενδύσεις» στην ηλεκτροκίνηση. «Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας μας εξαρτάται από το αν θα βρούμε απάντηση σε αυτές τις κολοσσιαίες προκλήσεις».

Συγκεκριμένα, ο Φεράτσι προτείνει ευρωπαϊκά εναρμονισμένα ασφάλιστρα αγοράς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία θα μπορούσαν να βασιστούν στο γαλλικό μοντέλο. Το Παρίσι είχε εξαρτήσει την επιδότηση από τις εκπομπές CO2 από την παραγωγή, μεταξύ άλλων, αποκλείοντας έτσι τα οχήματα από την Κίνα. Η Γερμανία είχε σταματήσει την κρατική περιβαλλοντική πριμοδότηση για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στο τέλος του 2023.

Για την περαιτέρω ενίσχυση της ζήτησης, ο Φεράτσι τάσσεται υπέρ μιας ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για την ηλεκτροκίνηση των στόλων επαγγελματικών οχημάτων. Οι λεπτομέρειες πρέπει ακόμη να συζητηθούν με τους εταίρους στην ΕΕ, δήλωσε ο υπουργός. «Αλλά η αρχή είναι ότι εμείς -όπως και οι εμπορικοί μας ανταγωνιστές- ευνοούμε τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα όταν πρόκειται για επιδοτήσεις, είτε πρόκειται για την πριμοδότηση αγοράς είτε για επενδύσεις».

Δέσμευση για το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035

Ο Φεράτσι τάχθηκε υπέρ των πρόσθετων δασμών της ΕΕ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα, τους οποίους οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να επιβάλουν παρά τις αντιδράσεις της γερμανικής κυβέρνησης. Οι έρευνες της Επιτροπής είχαν δείξει ξεκάθαρα ότι ολόκληρη η αλυσίδα αξίας της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα επιδοτείται από το κράτος. «Οι πρόσθετοι δασμοί είναι επομένως δικαιολογημένοι και δίκαιοι», δήλωσε ο υπουργός.

Το Παρίσι δεν αμφισβητεί τον στόχο να μην επιτραπεί η κυκλοφορία νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ από το 2035 και μετά. «Ένα τέτοιο βήμα προς τα πίσω θα αποσταθεροποιούσε τη στρατηγική των ευρωπαίων κατασκευαστών», δήλωσε ο Φεράτσι. Ωστόσο, η Γαλλία θέλει να επιτύχει μια «στοχευμένη λύση» για τα αυστηρότερα όρια του στόλου για τις εκπομπές ρύπων, ώστε «οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που έχουν δεσμευτεί αποφασιστικά στην ηλεκτροκίνηση» να μην χρειαστεί να πληρώσουν πρόστιμα δισεκατομμυρίων το επόμενο έτος.

Παράλληλα με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το Παρίσι βλέπει τη μεγαλύτερη ανάγκη για εμπόριο βιομηχανικής πολιτικής στην παραγωγή χάλυβα. Τα προστατευτικά μέτρα της ΕΕ, τα οποία έχουν περιορίσει τις εισαγωγές χάλυβα από το 2019, πρέπει να αυστηροποιηθούν.

Στη συνέντευξη, ο Φεράτσι αναφέρθηκε στην ιδέα του ομοσπονδιακού υπουργού Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι) να στηρίξει τη ζήτηση για προϊόντα φιλικά προς το κλίμα με τις λεγόμενες πράσινες αγορές μολύβδου. Θεωρεί ότι η «καθαρή βιομηχανική συμφωνία» που σχεδιάζεται από την πρόεδρο της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είναι μια ευκαιρία να γίνει ο χάλυβας «η πρώτη ευρωπαϊκή αγορά πράσινου μολύβδου».

Περισσότερα ευρωπαϊκά χρήματα για τη βιομηχανική πολιτική

Η Γαλλία, η οποία δέχεται πιέσεις λόγω υψηλών δημοσιονομικών ελλειμμάτων και αντιμετωπίζει μια δύσκολη αναδιοργάνωση των δημόσιων οικονομικών της, προσβλέπει κυρίως στις Βρυξέλλες για τη χρηματοδότηση της βιομηχανικής της ατζέντας. «Πρέπει να κινητοποιήσουμε περισσότερο τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό για τον πράσινο μετασχηματισμό της οικονομίας», δήλωσε ο Φεράτσι.

Για παράδειγμα, το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ θα μπορούσε να αυξηθεί για τον σκοπό αυτό. «Μια άλλη επιλογή που πρέπει να συζητηθεί είναι τα ευρωπαϊκά ομόλογα», είπε. Το Βερολίνο, ωστόσο, απορρίπτει το κοινό χρέος στην ΕΕ και το FDP του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ ειδικότερα είναι κατηγορηματικά αντίθετο.

Ένα άλλο σημείο σύγκρουσης που αναδύεται: η Γαλλία θα ήθελε να δει «καλοπροαίρετη μεταχείριση» της πυρηνικής ενέργειας στην «Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία». «Σε ένα πλαίσιο κρίσης, δεν μπορούμε να παραλείψουμε ορισμένες λύσεις χωρίς άνθρακα για ιδεολογικούς λόγους», δήλωσε ο Φεράτσι, ο οποίος θα έρθει στο Βερολίνο σήμερα (4/11/2024) και αύριο (5/11/24) για τη γαλλογερμανική Business Day.

Διαβάστε ακόμη